• 0

Overdragen ondernemingsactiviteiten aan echtgenote

Ik heb enkele jaren een eenmanszaak gerund, allemaal heel kleinschalig met af en toe wat winst, soms ook een jaar met wat verlies. Ik wil hier nu mee stoppen, maar de activiteiten van de onderneming worden voortgezet door mijn echgenote die ook een eenmanszaak heeft.

 

Hoe moet ik hier nu mee omgaan in het kader van staking, stakingswinst, geruisloze overdracht etc...??

 

Als ik kijk naar mijn balans dan stelt dit allemaal niet veel voor:

 

1) Een beetje computerapparatuur met een restwaarde van € 300,00

2) Banksaldi zijn ongeveer nihil.

3) Er zijn nog wat openstaande debiteuren en crediteuren (per saldo ongeveer € 200,00)

 

En misschien wel een bijzondere situatie is dat mijn stoppende eenmanszaak door de jaren heen een lening heeft verstrekt aan de eenmanszaak van mijn echtgenote ter hoogte van ongeveer € 2000,00.

 

 

Volgens mij maak ik geen aanspraak op stakingswinst en is dit ook helemaal niet relevant. Klopt dit?

Ten tweede, kan de balans volledig door de eenmanszaak van mijn echtgenote worden overgenomen. Hierbij valt de lening die onderling is verstrekt automatisch weg.

 

Klopt deze denkwijze?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat neemt je echtgenote over en wat is de werkelijke waarde daarvan? Neemt ze uberhaupt iets over, of stop jij gewoon en springt zij in het gat? (Dat hoeft overigens niet perse voordeliger te zijn!)

De rest gaat tegen werkelijke waarde over naar privé, dat kan dus een (stakings)winst opleveren.

Die lening, heb je die in het kader van je onderneming verstrekt, of alleen op naam van je onderneming?

Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd (m.a.w. is er wel een lening)?

Heb je een FOR opgebouwd?

 

Als je je onderneming staakt, verkoopt, overdraagt, o.i.d. heb je in beginsel recht op stakingsaftrek als je aan het urencriterium voldoet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ze neemt de apparatuur over (computer - aanschafwaarde € 750,00 - boekwaarde € 515,00)

Ze neemt de vorderingen over (debiteuren € 70,00)

Ze neemt de schulden over (crediteuren € 270,00)

 

De lening is in het kader van de onderneming verstrekt.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Er is geen FOR opgebouwd.

Ik heb niet voldaan aan het urencriterium.

 

Wat ik al zei, het is het laatste jaar bijzonder kleinschalig geweest.

 

Ik heb als bijlage een balans & VW bijgesloten

Saldibalans_31-12-2009.Xls

Link naar reactie
  • 0

Niet zo ongeduldig Fistron ;)

We zijn hier vrijwillig en soms gaat er een dag overheen voordat je antwoord krijgt, maar doorgaans komt dat antwoord echt wel.

 

Ik zie in jouw cijfers geen reden om stakingswinst te veronderstellen. Leningen tussen echtlieden in gemeenschap van goederen bestaan fiscaal niet, dus dat is ook geen punt van aandacht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik zit een beetje op de wip, zo vlak voor 1 april. ::)

 

Concreet, betekent dus dat de lening u/g van mijn eenmanszaak wegvalt tegen de lening o/g bij de eenmanszaak van mijn echtgenote?

 

Zij neemt de vorderingen over en de schulden (debiteuren / crediteuren), en de kapitaalspositie wordt dan waarschijnlijk ook overgenomen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.