• 0

Fulltimebaan en daarnaast kleine / slapende onderneming

Hallo,

 

Ik werk fulltime in loondienst (IT/Business Consulting) en wil dat vooralsnog ook blijven doen. Daarnaast zou ik graag een eigen bedrijf willen beginnen waarin ik slechts een klein aantal uur per maand werk.

 

Als ondernemingsvorm twijfel ik nog tussen een eenmanszaak of een LTD. Waarschijnlijk wordt het de laatste i.v.m. het aansprakelijkheidsrisico. Aangezien er, zeker het eerste jaar, nauwelijks omzet zal worden gegenereerd, vraag ik mij af welke verplichte sociale premies/verzekeringen er op mij afkomen? Het ‘verplichte’ DGA salaris is denk ik in beginsel wel te omzeilen omdat er nauwelijks omzet/winst is.

 

Het klinkt wellicht raar om nu en onderneming te starten die in beginsel nauwelijks omzet genereert, maar als privé persoon kun je vaak niet overal aanschuiven en wel als ondernemer / investeringsmaatschappij. In beginsel is het de bedoeling om de onderneming te gebruiken om eigen kennis te vergaren (naast mijn baan) en om actief te kunnen netwerken. Als de tijd rijp is ben ik meteen klaar om direct aan de slag te gaan zonder dan nog het hele circus op te moeten starten.

 

Heeft iemand ervaring met dit soort constructies?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Loop je enig risico, wat niet met een standaard contract met je opdrachtgever uit te sluiten is? Aansprakelijkheid wordt vaak heel erg overschat, wanneer je normale ICT-activiteiten uitvoert dan moet je eerst goed afwegen óf je überhaupt enig risico loopt. Als dat niet het geval is, dan is een eenmanszaak vaak het beste en meest overzichtelijk.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel risico loop je dat niet door goede algemene voorwaarden en een aansprakelijkheidsverzekering is af te dekken?

 

Gebruikelijk loon kom je niet zo makkelijk onderuit, maar daar kun je wel een deeltijdpercentage op loslaten.

 

Met een eenmanszaak zul je voor de KVK en de btw wel als ondernemer kwalificeren, maar voor de IB is dat maar de vraag. Kan goed zijn dat dat als resultaat uit overige werkzaamheden wordt aangemerkt. Het urencriterium zul je in ieder geval niet aan voldoen.

 

In beide gevallen zul je niet verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen (wel natuurlijk voor je normale baan).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het aansprakelijkheidsrisico valt inderdaad wel mee. Kan altijd nog een BV/LTD oprichten als ik fulltime ondernemer wil worden.

 

Bovendien zijn voor een starter die een beetje wil ondernemen de kosten voor een BV/LTD te hoog.

Maar als ik een eenmanszaak begin, moet ik dan überhaupt verplichte (sociale) verzekeringen afsluiten? Ik ben immers voor alles verzekerd in loondienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

duidelijk verhaal. Dus als ik het goed begrijp is een inschrijving van een eenmanszaak bij de KvK plus een BTW Nr. voldoende in mijn geval?

 

Stel ik draai in 2009 weinig tot geen omzet, gaat de Belastingdienst of de KvK dan niet zeuren dat ik eigenlijk geen ondernemer (voor IB) ben?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

duidelijk verhaal. Dus als ik het goed begrijp is een inschrijving van een eenmanszaak bij de KvK plus een BTW Nr. voldoende in mijn geval?

 

Stel ik draai in 2009 weinig tot geen omzet, gaat de Belastingdienst of de KvK dan niet zeuren dat ik eigenlijk geen ondernemer (voor IB) ben?

 

Nee hier zal men niet over gaan zeuren. Je hebt alleen geen recht op diverse fiscale faciliteiten, maar daar zal niemand over vallen zolang je alles maar netjes aangeeft bij de Belastingdienst. Een EMZ bij de KVK + BTW nummer zal inderdaad voldoen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marije,

 

Als ik me niet vergis, heeft TS mogelijk wel recht op de startersaftrek omdat het urencriterium is los gelaten in 2010 om aan de ondernemersfaciliteiten in aanmerking te komen

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-05.html

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Hi Sander,

Het urencriterium is voor zover ik weet alleen losgelaten voor de MKB winstvrijstelling. Voor zelfstandigenaftrek en dus ook de startersaftrek zou het urencriterium nog steeds gelden. Zou apart zijn als dat is losgelaten maar de arbeidsongeschikte nog wel aan een urencriterium van 800 moet voldoen...

Heb ik iets gemist?

gr, Marije

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 1

Hi Sander,

Het urencriterium is voor zover ik weet alleen losgelaten voor de MKB winstvrijstelling. Voor zelfstandigenaftrek en dus ook de startersaftrek zou het urencriterium nog steeds gelden. Zou apart zijn als dat is losgelaten maar de arbeidsongeschikte nog wel aan een urencriterium van 800 moet voldoen...

Heb ik iets gemist?

gr, Marije

 

Scherp, dat heb ik inderdaad ook begrepen. Voor de startersaftrek en ondernemersaftrek geld nog gewoon de 1225 uur naar mijn weten.

Link naar reactie
  • 0

Hi Sander,

Het urencriterium is voor zover ik weet alleen losgelaten voor de MKB winstvrijstelling. Voor zelfstandigenaftrek en dus ook de startersaftrek zou het urencriterium nog steeds gelden. Zou apart zijn als dat is losgelaten maar de arbeidsongeschikte nog wel aan een urencriterium van 800 moet voldoen...

Heb ik iets gemist?

gr, Marije

 

Scherp, dat heb ik inderdaad ook begrepen. Voor de startersaftrek en ondernemersaftrek geld nog gewoon de 1225 uur naar mijn weten.

Die scherpte krijg je zo nu en dan eens mee van een ander HL-lid ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.