• 0

Naam van het bedrijf wijzigen?

Beste mensen,

 

Ik heb een financieel adviesbureau, waar ik al de nodige jaren van leef. Onlangs heb ik naast dit financieel adviesbureau een bedrijf in de makelaardij opgericht, waar ik voorals echter nog geen activiteiten in verricht. De naam van deze onderneming is Tranpsparant Makelaardij.

 

Heden ontvang ik een brief van een bedrijf (dat in dezelfde stad is gevestigd) dat Transparant BV heet, met de eis dat ik mijn bedrijfsnaam aanpas en dat zij anders "passende juridische maatregelen". Wat moet ik hier mee aan?

 

Het bedrijf Transparant BV doet in financieel advies (wellicht hadden ze er beter Transparant Financieel Advies van kunnen maken...). Mijn bedrijf doet in makelaardij (en niet meer dan dat) en dat blijkt ook uit de naam.

 

Mijns inziens hebben zij hun naam wel erg algemeen gehouden door het op alleen "Transparant" te houden, maar uiteraard is dat niet mijn pakkie-an. Maar het lijkt er wel op dat er op deze manier (in ieder geval in deze regio) geen enkel bedrijf meer opgericht kan worden met "Transparant" in de naam en dat gaat toch een beetje ver. Of niet?

 

Zo heb ik ook zonder een enkel probleem de nog vrije namen www.transparantmakelaardij.nl en www.transparantvastgoed.nl vastgelegd. Blijkbaar vonden zij die namen niet van genoeg belang om ze zelf te registreren.

 

Graag ontvang ik uw mening over mijn positie. Heeft het betreffende bedrijf een legitieme zaak of kan ik hier rustig in afwachten? Kan ik mijn bedrijf ook bijvoorbeeld "X" noemen en vervolgens als handelsnaam, website en dergelijke "transparantmakelaardij" aanhouden?

 

Alvast bedankt voor uw reacties!

Ed

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Aktie29,

 

ik vrees voor je. Onze mening doet er niet toe, ik denk dat je dringend een expert in moet schakelen. Gevestigd in dezelfde stad en dit probleem dan opzoeken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kan twee kanten op redeneren:

 

Juridisch:

De hamvraag is in deze bij mijn weten: kan er verwarring ontstaan? (Geen idee, het zijn niet dezelfde activeiten, maar het ligt wel bij elkaar in de buurt - zeker nu je zelf op dit moment wel hetzelfde (financieel advies) doet).

 

Praktisch: hoe ver zijn zij bereid om te gaan en hoe ver ben jij bereid om te gaan? Willen ze het in een procedure uitvechten, en wil jij het zover laten komen?

 

Je kunt natuurlijk ook een kleine aanpassing overwegen, bijvoorbeeld "De Transparante Makelaar" o.i.d. Dan heb je toch al weer een groter verschil.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat zij al sinds 2006 actief zijn en jij pas eind 2009.

 

Zoals Ronaldinho aangeeft, lijkt het mij beter om jouw naam nog iets verder aan te passen via de KvK, zo gepiept.

 

Aan de andere kant kun je vraagtekens zetten bij hun claim. IMHO is jouw naam onderscheidend genoeg door de toevoeging Makelaars. Echter, doordat in de branche makelaars ook vaak financieel gerelateerde producten aanbieden, kan ik me hun visie wel indenken.

 

'get help' zou ik zeggen

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De hamvraag is in deze bij mijn weten: kan er verwarring ontstaan? (Geen idee, het zijn niet dezelfde activeiten, maar het ligt wel bij elkaar in de buurt - zeker nu je zelf op dit moment wel hetzelfde (financieel advies) doet.

 

Naar mijn idee hebben ze deels wel (deels) dezelfde activiteiten. Ze doen beiden "iets met verzekeringen". Een willekeurige derde zal in de gauwigheid het verschil niet zien denk ik. Dit zou wel verwarring kunnen geven lijkt me?

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Voor de volledigheid: Ik heb dit problemen niet "opgezocht", ik was simpelweg niet van hun bestaan op de hoogte.

 

Verder doe ik in dit bedrijf makelaardij en geen verzekeringen, hypotheken en dergelijke. Zij doen geen makelaardij en wel verzekeringen, hypotheken en dergelijke.

 

Hoe ver zij bereid zijn om te gaan kan ik van hieraf niet inschatten, maar ik heb er zelf geen enkele behoefte aan om hier een halszaak van te maken en in tijdrovende en geldverslindende procedures zie ik het niet zitten.

 

De suggestie om er "De Transparante Makelaar" van te maken vond ik niet verkeerd. Is dit voldoende om van het (mogelijke) probleem af te zijn?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat wat wij in verzekeringen en hypotheken doen is doorverwijzen, maar Transparant Makelaardij doet zelf niet aan advies en/of bemiddeling en beschikt ook niet over de benodigde AFM-vergunningen.

 

Ik zou dat ook zo op de site duidelijker kunnen vermelden. Maakt dat enig verschil?

Link naar reactie
  • 0
Voor de volledigheid: Ik heb dit problemen niet "opgezocht", ik was simpelweg niet van hun bestaan op de hoogte.

 

Dan had je een handelsnaamonderzoek moeten doen (is deze gelijkenis niet bij de KvK opgemerkt?) en vooralsnog klinkt het alsof je het liefst tegen die andere partij aan blijft schurken. Verder bedoel ik het niet kwaad, maar ik zou óf volledig samenwerken óf even verder zoeken naar een aardige naam, zolang je geen noemenswaardige kosten hebt gemaakt. De gelijkenis kan ook in je nadeel werken, he...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

De suggestie om er "De Transparante Makelaar" van te maken vond ik niet verkeerd. Is dit voldoende om van het (mogelijke) probleem af te zijn?

 

 

 

De vraag of dit voldoende is kunnen wij niet beantwoorden, hooguit een mening geven... Uiteindelijk zal de tegenpartij accoord moeten gaan omdat het wel enige gelijkenis heeft..

Persoonlijk vind ik De transparante makelaar wel redelijk onderscheidend van Transparant BV..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties, hoor!

 

Inmiddels heb ik het volgende plan, in twee delen en ik verneem graag jullie mening:

 

Deel 1:

 

Ik heb twee bedrijven: Ed Creemers Verzekeringen en Transparant Makelaardij. Het eerste is heel actief en het tweede bijna in het geheel niet. Zou het een mooie oplossing zijn als ik de naam van "Transparant Makelaardij" (waar het probleem blijkbaar ligt) gewoon vervang door "Ed Creemers Makelaardij"? Het lijkt me dat het probleem van onze collega Transparant BV daarmee is opgelost. Klopt dit?

 

Deel 2:

 

Ik maak een website www.edcreemersmakelaardij.nl. Het lijkt me dat Transparant BV daar geen bezwaar tegen heeft. De inhoud van die site is gelijk aan die van de huidige site www.transparantmakelaardij.nl, maar uiteraard wel met aanpassing van de naam. Wel laat ik zowel de namen www.transparantmakelaardij.nl en www.transparantvastgoed.nl bestaan, maar als iemand daar naartoe wil, gaat hij via een redirect rechtstreeks naar www.edcreemersmakelaardij.nl.

 

Dan sta ik bij de KvK gewoon onder Ed Creemers Makelaardij genoteerd en dat gebruik ik dan ook als handelsnaam en zo treed ik voor de rest dan ook naar buiten, inclusief via de website. Dan gebruik ik dus ook nergens meer de benaming "Transparant Makelaardij".

 

Alleen behoud ik wel de door mij geregistreerde domeinnamen www.transparantmakelaardij.nl en www.transparantvastgoed.nl, die ik laat doorverwijzen naar www.edcreemersmakelaardij.nl...

 

Graag jullie visie op zowel deel 1 als deel 2, waarvoor natuurlijk mijn hartelijke dank!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Waarom hang je zo aan die naam 'transparant' ?

 

Is het niet beter je aandacht op je onderneming te richten, in plaats van op het gezeur van Transparant BV? We kunnen hier wel helemaal uit gaan werken hoe het nu allemaal zit, maar onder de streep levert het in ieder geval heel veel gezeur - en mogelijk kosten - op.

 

Wat ik in jouw situatie zou doen is de nieuwe onderneming Ed Creemers Makelaardij noemen en op de transparant-webadressen een uitleg zetten dat je je eigen onderneming eigenlijk anders had willen noemen maar dat een andere ondernemer meende het alleenrecht op de naam te kunnen claimen en dat jij juist om al het gezeur te voorkomen ervoor hebt gekozen die naam niet te gebruiken, of iets van die strekking. Eventueel kun je daaraan nog een fijne sneer toevoegen dat het jou volstrekt ontgaat waarom die club zo graag het alleenrecht op de naam 'transparant' wil hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, volgens mij hang ik niet zo aan de naam "Transparant", want op basis van één briefje van een ander bedrijf ben ik dezelfde dag al bereid om de naam "Transparant Makelaardij" gewoon helemaal om te gooien naar "Ed Creemers Makelaardij".

 

Waar ik wel een beetje aan hang zijn de domeinnamen van de websites, en zolang ik die niet kan gebruiken zoals ik dat tot aan vandaag in gedachten had (en zoals ze ook daadwerkelijk in gebruik zijn), zou ik ze wel graag in de lucht houden en ze door willen linken naar Ed Creemers Makelaardij.

 

Is dit iets waar het andere bedrijf mogelijk een zaak tegen heeft, of staan domeinnamen (met doorverwijziging naar een andere website) geheel los van juridische namen bij de KvK en handelsnamen en mag ik daar mee doen wat ik wil?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de naam transparant laten varen.. is verwarrend voor consument. Tevens heb je de domeinnamen dan ook niet meer nodig lijkt me .. misschien verkopen aan transparant BV, kun je er toch nog wat aan verdienen ;D

 

als je dan toch voor een wat transparantere naam wil gaan lijkt mij de geopperde naam Transparante Makelaar(s) ook een hele goeie!

 

suc6

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Wellicht dat er toch nog een positieve draai aan het geheel kan komen, in het kader van Leven en Laten Leven...

 

De hele procedure heeft mij nog eens aan het denken gezet, vooral waarom ik (nog) niet actief met Transparant makelaardij aan de slag ben gegaan. Dat komt vooral omdat ik het bij lange na al niet haal om binnen 40 uur per week mijn activiteiten binnen Ed Creemers Verzekeringen af te ronden en daar heb ik ook bijzonder veel plezier in. Het ziet er ook niet naar uit dat hier op korte termijn iets aan verandert, dus ik heb besloten om Transparant Makelaardij ook formeel te beëindigen, inclusief de websites.

 

Voor mij verandert er dan feitelijk niets en dan hoeft mijn "collega" Transparant BV zich ook niet langer onnodig op te winden. Zonder dit soort afleidingen kan ik ze dan ook weer 100% vanuit Ed Creemers Verzekeringen gaan beconcurreren en of ze daar de lol van in kunnen zien, wie weet.

 

Dankzij hun brief en jullie inbreng heeft er dus toch een nuttige zelfreflectie plaatsgevonden, waarvoor mijn dank! ;D

 

Vriendelijke groet,

Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.