• 0

Aangifte VPB en tabje deelneming: opgeofferde bedrag en balanswaardering.

Hallo iedereen, hier dompie weer! :-[

 

zou iemand mij kunnen helpen met wat wordt bedoeld (wat moet ik invullen) in de aangifte vennootschapsbelasting onder het tabje deelneming en dan bij opgeofferde bedrag en balanswaardering en eigenlijk ook voor de zekerheid netto voordelen?

 

Bij opgeofferde bedrag heb ik staan voor een 40% deelneming 18K x 40% = 7200

Bij de balanswaardering heb ik de waarde van de deelneming opgenomen die op mijn commerciele balans staat

Bij de netto voordelen heb ik opgenomen wat het resultaat was "dit jaar" op de deelneming

 

Is dit zo goed of ben ik weer lekker bezig? Ik kan nergens een toelichting trouwens vinden voor de aangifte vpb behalve de almanak bijvoorbeeld van elsevier maar daar vind ik zo snel geen antwoord op mijn vraag. (heb ik ook hulp bij lezen nodig? Ik hoop het niet!)

 

Dank je wel voor wie mij hiermee helpen kan!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals je het omschrijft, heb je het goed gedaan.

 

groet

joost

 

Joost, als ik een bedrag opneem onder netto voordelen uit deelneming dan komt datzelfde bedrag in de

belastbare winst terecht terwijl er deelnemingsvrijstelling voor geldt.

 

Enig idee of dit elders in de aangifte gecorrigeerd kan worden?

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alex

 

Ja, buiten de balans en V&W om volgt de vermogensvergelijking waar je het voordeel uit de deelneming weer corrigeert.

 

groet

Joost

 

Joost, kan niet zo snel vinden waar dit moet. In welke sectie van de aangifte doe je deze correctie?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je in de linker kantlijn de deelnemingen hebt ingevuld en ook daar het bedrag aan netto voordelen, dan zet het programma van de fiscus dat bedrag automatisch door naar de paragraaf over het belastbaar bedrag (ook links). Zie de printscreen als voorbeeld van een VPB 08

 

Overigens, ik neem aan dat je aangifte doet voor de holding en dat geen sprake is van een fiscale eenheid

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je in de linker kantlijn de deelnemingen hebt ingevuld en ook daar het bedrag aan netto voordelen, dan zet het programma van de fiscus dat bedrag automatisch door naar de paragraaf over het belastbaar bedrag (ook links). Zie de printscreen als voorbeeld van een VPB 08

 

Overigens, ik neem aan dat je aangifte doet voor de holding en dat geen sprake is van een fiscale eenheid

 

Inderdaad, het bedrag dat ik aan netto voordelen invul, verschijnt ook als bedrag dat onder de deelnemingsvrijstelling valt (zoals in jouw screen shot). Maar in het scherm daarna (Overzicht belastbare winst) wordt het netto voordeel van de deelneming van de belastbare winst afgetrokken (terwijl het resultaat deelnemingen er oorspronkelijk al niet in zat) waardoor wel mijn belastbaar bedrag lager wordt dan wat het zou moeten zijn.

 

Ik heb de deelnemingen in de rubriek financiele vaste activa (kolom fiscale boekwaarde) op kostprijs staan. Had ik hier

de commerciele balanswaarde moeten invullen misschien?

 

Het betreft inderdaad mijn holding en er is geen fiscale eenheid.

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb nu het positieve resultaat deelnemingen opgenomen in de W&V onder Opbrengsten / Positieve resultaten deelnemingen resp. Overige bedrijfskosten / Negatieve resultaten deelnemingen.

Hierbij heb ik uitsluitend de kolom Commercieel gevuld omdat ik ervan uit ben gegaan dat fiscaal resultaten uit deelnemingen

niet in aanmerking worden genomen.

 

Dit geeft mij nog steeds hetzelfde onjuiste belastbare bedrag. Enig idee, waar dit aan ligt?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de resultaten deelneming fiscaal ook meeneem dan moet ik de deelnemingen tevens in de balans op commerciele waarde zetten (in kolom fiscale boekwaarde) anders zijn fiscale balans en fiscale W&V niet meer in evenwicht.

 

Ik dacht dat deelneming fiscaal altijd op kostprijs werden gewaardeerd?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb een vraagje over het invoerveld "balanswaardering"

 

Op de balans van mijn holding heb ik de deelname aan de werkmaatschappij geboekt voor 1 euro (flex-bv) moet ik nu bij "balanswaardering" die 1 euro weer opnemen of moet ik daar het balanstotaal van de werkmaatschappij opnemen?

Link naar reactie
  • 0

'moet ik nu bij "balanswaardering" die 1 euro weer opnemen'

 

Dat MAG voor 1 euro (aangenomen dat je ook 1 euro voor heb betaald)

 

'of moet ik daar het balanstotaal van de werkmaatschappij opnemen'

 

die logica is mij ontgaan. wat is dat voor waardering (het balanstotaal) en waarop is dat gebasseerd (fiscaal, NL GAAP, IFRS???)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.