• 0

voorwaarden voor lening/investering van familie

Beste HL,

 

ik heb aardig wat posts gelezen, maar loop nog steeds met een vraag rond.

Ik heb onlangs een vof opgericht.

Binnenkort heb ik meer financiën nodig en heb familie bereid gevonden om een inleg te doen (2x €15.000). Ik wil dit bedrag sowieso terugbetalen, mijn vraag is hoe ik om moet gaan met deze inleg.

 

In mijn optiek zijn er twee opties:

a) lening; ik heb dan vaste rentelasten en ik moet het bedrag terugbetalen in een af te spreken periode. Op de vaste lasten zit ik in het begin niet te wachten...

b) investering; bij winst keer ik een winstuitkering uit. Het risico bestaat dat, als het bedrijf verlies maakt, dat zij hun geld kwijt zijn.

 

de vraag geldt eigenlijk voor beide opties:

- welk % is gangbaar voor een rente- of winstpercentage?

- welke terugbetaalperiode is gangbaar?

 

en zijn er wellicht nog andere opties?

 

thanks, Ed

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

de vraag geldt eigenlijk voor beide opties:

- welk % is gangbaar voor een rente- of winstpercentage?

- welke terugbetaalperiode is gangbaar?

 

 

Voor een lening: dat spreek je af. Je zou bijv ook kunnen afspreken 1-2 jaar alleen rente te betalen, en daarna pas af te lossen. Je kunt ook afspreken minmaal X / maand terug te betalen, maar als het bedrijf goed draait, meer (en dus sneller) terugbetaalt.

 

Voor een investering: dat hangt van de waarde van het bedrijf af. Stel dat die waarde 60k is, dan krijgt de investeerder voor 30k dus 50% van de aandelen (en dus zeggenschap). Een investering is vaak voor langere tijd, hoewel beroepsinvesteerders vaak er na zeg 5 jaar wel uit willen stappen en hun aandelen dan dus willen verkopen.

 

De vraag is trouwens of je familie echt investeerder wil zijn. Als het bedrijf verlies maakt zijn ze daar ook aansprakelijk voor...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

In mijn optiek kun je maar één (eigenlijk 3) dingen doen :

 

Je gaat de lening met je familie aan en :

 

- je laat dit vastleggen !

- je maakt een afspraak om gedurende X periode alleen de rente te vergoeden, die men anders ook gehad zou hebben (evt ter compensatie wat meerr)

- je maakt een afspraak tot een vaste aflossing.

 

Familie als investeerder zou ik ten zeerste afraden.

 

Aan beiden zitten haken en ogen, maar bij het eerste los je tenminste nog af. Wanneer het ooit fout mocht gaan, heb je altijd andere familieleden (broers, zussen, ooms, tantes of erfgenamen) die gaan liggen kl**ten. Bij een lening die vastgelegd is, kun je tenminste aan hen, aantonen dat je altijd aan je verplichtingen voldaan hebt, en misschien al te scheve ogen voorkomen .....

 

Maar dat is mijn optiek......

 

PS : ook een (onderhandse of wat voor soort ook ) lening is niet zaligmakend natuurlijk. Toen mijn schip op de rotsen liep, gingen ook mijn ouders er mee in....... maar ze zijn gelukkig wel jaren lang afbetaald en de rente is vergoed, wat inhoud, dat ze met minder schuld erin zitten...... maar ze zitten toch maar met hun pensioen centjes in het vergane schip.... :-[

Link naar reactie
  • 0

Allen,

 

dank voor de snelle reactie.

Ik vind het een goed voorstel om inderdaad voor een lening te gaan en in eerste instantie alleen het rentepercentage uit te betalen. De terugbetaling gaat daarna in termijnen over een af te spreken periode. Als het voorspoedig gaat met de business wil ik het geleende bedrag natuurlijk asap terugbetalen.

 

rest me nog een vraag: wat is een redelijk %?

 

grt, Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.