• 0

Wat is het Business model van...?

Bij het begin van een bedrijf komt hij langs: de vraag: 'Wat is nou je business model'?

 

Bedoeld wordt: de kern van de business, waardoor winst/resultaat wordt behaald.

 

Dus lijkt t mij 'n goede zaak om dat op HL meer te onderzoeken en bespreken.

 

Daarbij wil ik bekende en onbekende bedrijven als voorbeelden gebruiken.

 

Om te beginnen: wat is volgens jullie t businessmodel van Starbucks ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij zijn ze geen koffieverkopers maar verkopen ze een gevoel/ervaring.

 

Sterk inzetten op de beleving in starbucks, interactie zoeken met je publiek, bouwen van een community met koffie als grootste gemene deler/kapstok waaraan de boel wordt opgehangen.

 

Zie de site van Starbucks maar eens: JouwStarbuckidee, twitter, facebook, klantenprogramma's , veel info over de koffie etc.

 

Beetje het gevoel creëeren van "Je hebt koffie, en je hebt een Starbucks"

 

Ik vraag me wel af of dat vanaf dag 1 hun beleid is geweest of dat ze gestart zijn als 'ordinaire' koffiewinkel

 

iemand die dat weet?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij zijn ze geen koffieverkopers maar verkopen ze een gevoel/ervaring.
Exact, geheel volgens de (ook mijn) 'Bijbel' van Pine & Gilmore: De Beleveniseconomie'

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Okay, het businessmodel vraagt misschien meer inzicht en achtergronden.

 

Opvallend aan Starbucks is, dat ze erg snel gegroeid zijn en dat ze geen/zeer weinig marketing hebben gebruikt. Ze hebben op een of andere manier een zeer loyale schare volgers gekregen en kunnen daarom premium prijzen berekenen (en ik bedoel echt Premium) voor koffie. Ze hebben daarnaast Koffie als geheel opnieuw op de kaart gezet.

Het trieste koppie is een deel van een levensstijl (van vooral internet types) geworden.

 

Daarom: < marketingkosten, succesvolle mond tot mond reclame (gratis), hoge prijzen, meevallende kosten = businessmodel.

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag me wel af of dat vanaf dag 1 hun beleid is geweest of dat ze gestart zijn als 'ordinaire' koffiewinkel

 

Dat tweede dus... en de filosofie (van schenken) is dus niet van de eerste oprichters. Discussie over Starbucks vind ik prima, maar in Nederland zijn ook vele interessante koffie&thee ondernemingen en business cases te bedenken. Namen hoef ik denk ik niet te noemen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Starbucks heeft zichzelf neergezet als merk. Branding dus. (In dit geval dubbelop te gebruiken. Men brandt ook de eigen Starbuckskoffiebonen. :) )

 

Starbucks wil zich positioneren als "de derde plaats waar mensen vertoeven, naast thuis en werk", vandaar veel stopcontacten en gratis internet. Mensen mogen urenlang blijven zitten zonder dat ze de tent uitgekeken worden. Dit is voor de horeca natuurlijk een sterk vernieuwend element, een cultuuromslag. Hiermee hebben ze voorop gelopen en zo hebben ze een generatie voor zich weten te winnen (urban professionals).

 

Gevolg van deze strategie kan zijn geweest dat de "urban professionals" inderdaad Starbucks zo zijn gaan gebruiken. Deze early adaptors van internetgebruik zullen ongetwijfeld er aan mee hebben geholpen dat die community heeft kunnen ontstaan.

 

Vervolgens gaat ook nog de "klantbindende kracht van smaak" werken. Als je eenmaal aan een bepaalde smaak/merk gewend bent stap je niet meer zo snel over.

 

(Prima actie Ewout)

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met de bijdrage van Ard op het gebied van actuele bedrijfsfilosofie en 'onvoorwaardelijke' gastvrijheid vind ik deze draad verschrikkelijk interessant worden.

 

Het bedrijfsmodel is gebaseerd op de hele keten van productie (of grondstofinkoop) tot consumptie bezetten, dat is niet zo'n heel bijzondere. De vastgoed-/exploitatieverbanden op top traffic A-locaties met Servex zijn ook slim, kennelijk zijn concurrerende Nederlandse partijen daar niet groot of merk genoeg voor. Voor StarBucks neemt dat verder veel managementaandacht in kleinere landen weg.

 

De formule is van Italië naar de VS en vervolgens via Azië naar Europa gekomen en lijkt daar steeds de beste ingrediënten te hebben opgedaan. Het vroege niet roken beleid wil ik graag toevoegen. Volgens mij zijn we (ben ik) hier op HL ook al eerder over het gebrek aan een Nederlandse ontbijt- en lunchcultuur buiten de deur begonnen. McDonalds zet hier met Wi-Fi en lokale (dranken)leveranciers momenteel ook in op verblijf met o.a. goede koffie en voordelig gebak.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Starbucks heeft in aanvang een vrij agressieve penetratiestrategie gehanteerd, snel veel filialen openen met een herkenbare formule (á la Mc Donalds), daar zijn uiteraard veel investeringen mee gemoeid geweest. De naamsbekendheid volgde haast organisch, want overal vind je immers Starbucks (bijvoorbeeld een stuk of drie op Schiphol). In 2008 tekende zich de terugval af, dus werd Starbucks slachtoffer van de eigen expansiedrift, heeft toen ook weer vele honderden filialen moeten afstoten. Met de naamsbekendheid wordt inmiddels de weg van Duurzaam ondernemen ingeslagen, door uitsluitend nog Fairtrade koffie te schenken. Dus strategie is inmiddels gewijzigd.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn ze geen koffieverkopers maar verkopen ze een gevoel/ervaring.
Exact, geheel volgens de (ook mijn) 'Bijbel' van Pine & Gilmore: De Beleveniseconomie'

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ik begrijp goed wat jullie bedoelen maar zonder koffie gaat dat toch echt niet. ;)

 

Verder zit die koffie toch echt in hun business model. Ze verkopen tenslotte geen wodka-ervaring, om maar een zijstraat te noemen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn ze geen koffieverkopers maar verkopen ze een gevoel/ervaring.
Exact, geheel volgens de (ook mijn) 'Bijbel' van Pine & Gilmore: De Beleveniseconomie'

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ik begrijp goed wat jullie bedoelen maar zonder koffie gaat dat toch echt niet. ;)

 

Verder zit die koffie toch echt in hun business model. Ze verkopen tenslotte geen wodka-ervaring, om maar een zijstraat te noemen.

 

Inderdaad, zo zit de boor in het businessmodel van een gereedschapswinkel, maar eigenlijk worden daar heel veel gaten verkocht! (oude marketingwijsheid: het is maar de vraag op welke oplossing wordt ingespeeld). Want de koffie kan je nog altijd veel goedkoper thuis zetten, toch?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Businessmodel, businessmodel: daar is geen absolute waarheid over. Ieder zet z'n eigen bril op of past de meest verse kennis toe en zegt: beleving of marktpenetratie of 3rd place of ketenregie. Zelfs in huis bij Starbucks verschuiven die brillen, getuige de recente ingreep van Howard Schultz om weer terug naar de basis te gaan en zelfs te experimenteren met merkloze vestigingen.

 

Ik weet niet beter of businessmodel is eigenlijk een hele simpele omschrijving. Zoekresultaten gratis weggeven, verdienen aan zoekreclame. Zoiets. Maar als je perse een hele filosofie wil ophangen: niemand die het verbiedt. Is allemaal management-speak.

 

Bij Starbucks is toch wel die koffie van belang, want het begon allemaal bij de Nederlander (vorig jaar overleden) Alfred Peet die in de jaren zestig een koffiebranderij annex shop begon in Berkeley. De kwaliteit van die koffie inspireerde de oprichters van Starbucks. Schultz op z'n beurt zag het Italiaanse model waar espresso-bars een sociaal ontmoetingspunt zijn als voorbeeld. Toch is Starbucks met al die varianten amper Italiaans te noemen.

 

Dus daar kun je eindeloos over discussiëren. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nee, t is voor t businessmodel niet altijd nodig om de doopceel van een bedrijf te lichten, hoewel dat we'll boeiend kan zijn.

 

Een ding wat ik nog niet weet is: hoe heeft Starbucks toch koffie zo'n toegevoegde waarde kunnen geven ? (met dito prijs). Briljant, maar daar moet een fundamenteel klantinizicht aan ten grondslag liggen.

 

Mochten we daar niet uitkomen en er zijn geen nieuwe onderdelen van t buzidee van Starbucks, danverzoel ik nieuwe kadidaten om t businessidee van uit te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

misschien is er onderzoek gedaan naar Harley Davidsons? Hoe hebben zij hun imago zo sterk weg kunnen zetten tegen prijzen die veel hoger zijn dan van gelijkende motorfietsen?

 

De Harley is ook populair onder zakenlieden en staat dus lang niet altijd in lijn met the marlboro man.

 

Is het dan de identiteit die we onszelf aanmeten n.a.v. het product? Ik denk dat dat zeker van invloed is. Bij Starbucks (what's in a name?) koffie kopen, zal mede een status kwestie zijn. Als dat goed vermarkt wordt, dan is wellicht het business model op andere punten van mindere invloed.

 

Zomaar een idee van een leek op dit vlak :-\

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, t is voor t businessmodel niet altijd nodig om de doopceel van een bedrijf te lichten, hoewel dat we'll boeiend kan zijn.

 

Een ding wat ik nog niet weet is: hoe heeft Starbucks toch koffie zo'n toegevoegde waarde kunnen geven ? (met dito prijs). Briljant, maar daar moet een fundamenteel klantinizicht aan ten grondslag liggen.

 

 

Het interessante van de beginjaren is de worsteling met keuzes, de aanloop naar de aanvangskoers. Een vliegende start is zeldzaam; je ziet meestal een aantal valse starts. Starbucks had wel wat (authentieke koffie) maar miste drive en spirit. Dat is pas later ingevoerd door Schultz. Met de prijs bevestigde Schultz slechts dat het heel andere koffie betrof dan de gangbare, maar volgens mij had dat niet gewerkt als er ook niet een totaal andere smaakbeleving was. Dus die beleving was geen laagje vernis, maar een geworteld selling point.

 

Overigens is Starbucks alleen in het buitenland een franchise-systeem en kopen ze franchise-nemers uit als er voldoende ervaring is opgebouwd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Starbucks wil zich positioneren als "de derde plaats waar mensen vertoeven, naast thuis en werk", vandaar veel stopcontacten en gratis internet. Mensen mogen urenlang blijven zitten zonder dat ze de tent uitgekeken worden. Dit is voor de horeca natuurlijk een sterk vernieuwend element, een cultuuromslag. Hiermee hebben ze voorop gelopen en zo hebben ze een generatie voor zich weten te winnen (urban professionals).

 

Dit lijkt me een uitstekende weergave van het (huidige) businessmodel van starbucks. De meeste starbucksklanten die ik ken doen precies dat - die gaan er zitten met hun laptop, vaak om te werken, beetje als een soort buitenkantoor. Wellicht zo nu en dan een praatje maken met mensen die hetzelfde doen.

 

Eerlijkgezegd denk ik dan ook niet dat momenteel de kwaliteit van de koffie zoveel met het succes van doen heeft. Daarvoor kun je je beter een goeie koffiemachien en bonen aanschaffen en er thuis van genieten - die kosten heb je er in no time uit.

 

Blijft natuurlijk de vraag waarom mensen kiezen voor starbucks, en niet ergens anders gaan zitten (in de laplace ofzo). Ik denk dat vooral de uitstraling van 'hier mag je de hele middag hangen en internetten' daaraan bijdraagd... hoewel dat bij andere koffietokos natuurlijk ook best het geval kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Twa - de beleving is een essentieel deel van Starbucks.

 

Opvallend ook om te zien wat het bedrijf doet, nu de tijden minder goed zijn. Ja, veel Starbucks zijn gesloten, maar ze zijn aan het experimenteren met een ander soort concept : http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2009479123_starbucks16.html

Link naar reactie
  • 0

 

Met permissie wil ik even inbreken in dit topic. Er komen allerlei dimensies aan de orde die volgens mij niet zoveel met business-modellen te maken hebben. Om nou te voorkomen dat het een academische discussie wordt (dit is wel en dat is geen business-model) suggereer ik om over business model innovation verder te kletsen.

 

Toch nog even wat academische praat, uit Wikipedia geleend.

 

The BMI concept itself was explored in detail by Mark Johnson of Innosight, Clayton Christensen, and Henning Kagermann of SAP in their feature article “Reinventing Your Business Model” published in the December 2008 Harvard Business Review. A business model, from their point of view, consists of four interlocking elements that, taken together, create and deliver value. According to their construct, Innovation can occur in one or more of these areas simultaneously:

 

Customer Value Proposition First and most important, a successful company is one that has found a way to create value for customers — that is, a way to help customers get an important job done. By job we mean a fundamental problem, in a given situation, that needs a solution. The best customer value proposition is an offering that gets that job–and only that job–done perfectly. The lower the price of the offering and the better the match between the offering and the job, the greater the overall value generated for the customer. The more important the job is to the customer, the lower the level of customer satisfaction with current options, and the better your solution is than your competitors’ at getting the job done, the greater the value for your company.

 

Profit Formula The profit formula is the blueprint that defines how the company creates value for itself. People often think that profit formulas and business models are interchangeable, but how you make a profit is only one piece of the model. It consists of the following:

 

Revenue Model (price × volume)

 

Cost Structure (assets; direct and indirect costs; and a model of how, and whether, scale affects costs)

 

Margin Model (How much does each transaction need to net to cover the cost structure and deliver target profits?)

 

Resource Velocity (How much revenue do we need to generate per dollar of assets and per dollar of fixed costs, and how quickly?)

 

Key Resources The key resources (or assets) are the people, technology, products, facilities, equipment and brand required to deliver the value proposition to the targeted customer. The focus here is on the key elements that create value for the customer and company, and the way those elements interact. Every company also has generic resources that do not create competitive differentiation.

 

Key Processes Successful companies have operational and managerial processes that allow them to deliver value in a way they can successfully repeat and increase in scale. These may include such recurrent tasks as training, development, manufacturing, budgeting, planning, sales and service. Key processes also include a company’s rules, metrics and norms.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Laten we eens naar eBuddy kijken. Toen Paolo Taylor begon met zijn e-Messenger was het slechts een slimme applicatie om berichten van Messenger door te geven aan mobiele telefoons of in de browser, wat erg handig was voor bv scholieren en werknemers in instellingen die Messenger zelf blokkeerden. Helemaal geen businessmodel, gewoon een handige dienst die explosief groeide. Dus dat begon met een customer value proposition, iets dat waardevol was voor gebruikers. Zeer waardevol, want in vier maanden had e-Messenger al twee miljoen gebruikers.

 

Met die groei namen ook de kosten snel toe. Dus werd het tijd om financiering te vinden en vervolgens naar key resources en key processes te kijken (kostenbeheersing), ook omdat er een profit formula in de lucht zat. Die winst hoeft helemaal niet uit inkomsten te komen. De applicatie trok immers veel verkeer aan van gebruikers die dagelijks meermaals een bezoekje brengen, dus vroeger of later wordt zo'n service interessant voor de grote spelers. Zolang je maar je voorsprong behoudt op (potentiële) concurrenten.

 

Dat lijkt redelijk gelukt, want eBuddy heeft inmiddels backup van belangrijke investeerders die samen zo'n twaalf miljoen geinvesteerd hebben en een maandelijks bereik van 23 miljoen bezoekers. Vandaar dat eBuddy nu in staat is zichzelf als reclamemedium te presenteren. Daarmee ontstaan inkomsten die op den duur naar winst moeten leiden. Misschien maken ze zelfs al winst...

 

Al denk ik dat hun model eigenlijk gebaseerd is op een toekomstige overname voor heel veel geld. 8)

 

Vergeet niet, dit was een paar jaar geleden gewoon een zolderkamer-applicatie van een programmeur in Amsterdam. Een app avant-la-lettre!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet, dit was een paar jaar geleden gewoon een zolderkamer-applicatie van een programmeur in Amsterdam. Een app avant-la-lettre!

 

Volgens mij heeft eBuddy simpelweg slim ingespeeld op een probleem; namelijk dat Windows Messenger (MSN) niet op alle computers te downloaden was en/of soms geblokkeerd was.

 

Het businessmodel zoals dat er nu is verschilt volgens mij zoveel van het businessmodel (als dat er al was) van die zolderkamer-applicatie dat we niet over één businessmodel kunnen spreken.

 

In principe is eBuddy net klaar met zijn opstartfase en kan het nu eindelijk dat gaan doen waar het naar streeft: winst maken. Waarschijnlijk zal dit voornamelijk gebeuren door reclameinkomsten, maar misschien gaat het zich nog meer profileren

als onafhankelijk medium. Wie weet plakken ze er nog één of ander betaald lidmaatschap aan vast voor meer opties..

 

Het businessmodel van eBuddy staat i.m.o. nog in de kinderschoenen aangezien het net klaar is met zijn opstartfase.

 

PS: Een overname voor heel veel geld lijkt me toch de meest logische stap ;D

E fructu arbor cognoscitur. De boom kan herkend worden aan zijn vruchten.

Link naar reactie
  • 0

Misschien niet zo bekend als de vorige bedrijven :'( maar wat dachten jullie van Ballorig? Vind het wel eens grappig om te zien hoe mensen daar over denken.

 

Goeie naam, maar dit topic gaat over businessmodellen. Op de website zie ik een verwijzing naar kinderspeelparadijs en vervolgens allerlei plaatsnamen. Een startpagina van speelplaatsen, een vereniging/club, een franchise of andersoortige formule? Businessmodel: onder de werknaam Ballorig worden een dertigtal speelplaatsen geëxploiteerd waar (groepen) kinderen tijdelijk bezig gehouden worden tegen vergoeding van entree en met aanvullende inkomsten uit consumpties. Er bestaat nog zoiets als een club, dus wellicht krijgen leden (frequente gebruikers) korting. Tevens wat inkomsten uit joint-promotions & advertising en wellicht zelfs sampling.

 

Er is een link met Het Speelkwartier waar zestig lokaties aanbevolen worden en een heel arsenaal webwinkels. De achterliggende constructie is onduidelijk, maar dat is voor de klant netzomin relevant als de relatie tussen Blue Band en Calvé. Legio mogelijkheden voor cross-selling...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

14.50: Goed, dat is ook klaar. Ik denk dat ik nu maar eens de hoofdtelefoon op ga zetten en die brief door ga lezen. Ik luister tegenwoordig via Spotify naar muziek. Kost een beetje, maar dan kun je wel altijd precies luisteren wat je wil. Nu maar een beetje Whitest Boy Alive (beginnend met Dead End)... Heerlijk.

Alef maakte er vorig jaar in een topic melding van. Spotify. Sinds gisteren ook "verkrijgbaar" in Nederland.

 

Wat vinden wij van Spotify? Hoe zit het businessmodel in elkaar? Zien we andere mogelijke toepassingen?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.