• 0

Belasting 'middelen' over 3 jaar?

Ik heb een vraag, sinds 3 jaar heb ik een bedrijf.

 

Voorgaande 2 jaren is het resultaat steeds op 0 uitgekomen, er hoefde dus geen belasting te worden betaald.

Over 2009 echter is het resultaat echter vastgesteld op ruim 40.000 euro (alle aftrekposten zijn hier vanaf, netto winst dus, fictief bedrag)

 

Nu heb ik begrepen dat ondernemers met wisselend inkomen hun belasting over drie jaar kunnen middelen om op die manier zo weinig mogelijk belasting te betalen. Is dit slim in dit geval ? Graag hoor ik de voor en nadelen hiervan.

 

Ook heb ik nog iets gelezen op dit forum over een verliesverrekening. Kan dit toegepast worden bij bijvoorbeeld onderstaande cijfers:

Voorbeeld:

2007 > nihil

2008 > nihil

2009 > 40.000

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Deventer,

 

Heb je wat aan dit draadje?

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=30594;start=msg282407#msg282407

 

Anders moet je even de zoekfunctie gebruiken op middeling.

 

Groetjes

 

Sander

 

Je inkomen is nul geweest. Was het precies nul of misschien negatief? Ik vind 2 keer precies nul wel erg bijzonder.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Verliesverrekening gebeurt automatisch. Eerst drie jaar terug, daarna mee naar de toekomst. Je kan pas middelen als de aanslag van 2009 definitef is vastgesteld!

 

Je kijkt alleen wel naar belastbaar inkomen en niet naar belastbare winst. Daar zit een verschil in. Voor de middeling is je inkomen dan 0 in plaats van negatief.

 

Even een grove berekening als je verder geen aftrekposten zou hebben gehad.

 

Belastingdruk 2007 0

Belastingdruk 2008 0

Belastingdruk 2009 ongeveer 14800 (gemakshalve even 37% genomen)

 

Totaal 14800

 

Middeling

Belastingdruk 2007 (gem inkomen 13333) 4399 (33%)

Belastingdruk 2008 (gem inkomen 13333) 4399 (33%)

Belastingdruk 2009 (gem inkomen 13333) 4399 (33%)

Totaal 13197

 

Oud 14800

Nieuw 13200

Verschil 1600

Drempel 545

Voordeel 1055

 

Alleen moet je bij de aanvraag natuurlijk wel de exacte bedragen gebruiken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Je rekent alleen de belasting uit en die moet boven de drempel uitkomen.

 

Kijk anders ook even op:

http://www.belastingdienst.nl/variabel/sterk_wisselende_inkomens/sterk_wisselende_inkomens-02.html#P24_2586

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag, sinds 3 jaar heb ik een bedrijf.

 

Voorgaande 2 jaren is het resultaat steeds op 0 uitgekomen, er hoefde dus geen belasting te worden betaald.

Over 2009 echter is het resultaat echter vastgesteld op ruim 40.000 euro (alle aftrekposten zijn hier vanaf, netto winst dus, fictief bedrag)

 

Het lijkt erop dat de exploitatie van jouw bedrijf begint te lopen. Wat is jouw verwachting qua inkomen in 2010?

Als daar een evenhoog inkomen als in 2009 (of hoger) wordt verwacht, dan is het wellicht verstandiger om te wachten met middelen.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Wat is je belastbaar inkomen in 2006 geweest ongeveer. Misschien dat je daar een groter voordeel mee kan maken. En anders is de tip van Alex ook te gebruiken. Als je verwacht dat 2010 een nog beter jaar wordt, dan kan je later 2008-2010 middelen. Mogelijk dat je ook dan nog 2005-2007 kan middelen. Zodoende pak je beide jaren mee.

 

Let wel om 2005-2007 te middelen moet je wel de toegestane periode goed in de gaten houden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Deventer1,

 

Ik zit in een vergelijkbare situatie, en wacht nog even het komende jaar af om te kijken over welke periode ik het beste kan middelen.

 

Dit heb ik zojuist gecheckt op een paar websites die je als rekenhulp voor belasting middelen kunt gebruiken:

www.berekenhet.nl

www.ikspamgraagmijneigensites.nl

 

Succes

 

Mod edit: Niet netjes om je eigen site te spammen, zeker niet als nieuw lid die nog niets heeft bijgedragen aan het forum.

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer deze regeling goed te begrijpen maar loop toch steeds tegen het volgende aan. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.

In de berekening van Sanderds staat dat heffingkortingen niet worden meegenomen.

Dus als ik die situatie bekijk is de belasting druk van bv 2007 nihil vóór de heffingen ?

Ga je daarna rekenen met een gemiddeld inkomen van 13333 kom je op 4333 aan te betalen belasting en wordt er met de heffing korting weer niets gedaan ?

Dus als je voor de middeling mét heffingkorting net op nul te betalen belasting uitkomt, en je gaat middelen dan heeft het niet veel zin aangezien die heffingkorting in de berekening niet wordt mee genomen?

Link naar reactie
  • 0

De heffingskorting blijven ook na middeling dezelfde. Misschien dat een voorbeeld beter tot de verbeelding spreekt.

 

Stel : Inkomen jaar 1 voor toepassing heffingskortingen : EU 15.000 , jaar 2 EU 30.000 , jaar 3 EU 100.000.

 

Berekening aan belasting voor toepassing heffingskortingen (stel) EU 5.000, jaar 2 EU 11.400 en jaar 3 EU 45.500.

 

Heffingskortingen over jaar 1 (stel) EU 4.000, jaar 2 EU 4.200 en jaar 3 EU 5.000.

 

Dan is betaald aan belasting over jaar 1 EU 1.000, over jaar 2 EU 7.200 en over jaar 3 EU 40.500.

 

Als je gaat middelen worden de jaarbedragen voor toepassing van de heffingskortingen ieder EU 48.333.

Stel dat de belasting per jaar daarover EU 18.700 is, dan zou de middelingsregeling voordeel opleveren, omdat 3x EU 18.700 (= 56.100) minder is dan EU 5.000 + EU 11.400 + EU 45.500 (= EU 61.900). Na aftrek van een franchise van EU 545, zou deze persoon dan nog EU 5.255 terugkrijgen.

Zoals je ziet spelen de heffingskortingen helemaal geen rol meer. Die blijven op het niveau zoals ze waren. Bij middeling wordt alleen gekeken naar het traject vóór berekening van de heffingskortingen.

 

Wanneer de berekening vóór toepassing van de heffingskorting (stel) op EU 2.400 uitkomt en de heffingskortingen samen EU 3.000 zijn, dan kom je voor de toepassing van de middelingsregeling niet op nul uit of negatief. Het blijf gewoon EU 2.400,00.

 

 

 

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.