• 0

Zakelijke auto in belastingaangifte

Dag allemaal,

Ik zit te stoeien met een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb een eenmanszaak en een auto op de zaak gekocht. Ik ken de regels rond btw e.d. Waar ik mee zit is hoe ik het eerste jaar de auto in mijn belastingaangifte moet zetten. Op welke plekken allemaal? Ik neem aan dat aan het einde van het jaar de waarde van de auto op dat moment (aanschaf min afschrijving dit jaar) wordt opgeteld bij het ondernemingsvermogen. Maar aan het begin van het jaar zit dat natuurlijk nog niet bij het ondernemingsvermogen. Dat verschil moet dan toch ook ergens anders in de aangifte zichtbaar worden? Is dat bij mijn prive-onttrekking? Wordt die minder?

Ietje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een aanschaf van een auto zou in feite geen verandering in het ondernemingsvermogen teweeg brengen. Het is eigenlijk alleen een verschuiving van de bank naar vervoermiddelen. Of er is een lening tegenover komen te staan. Maar het ondernemingsvermogen is niet verhoogd. Of begrijp ik je vraag verkeerd?

 

De afschrijving komt indirect wel in het ondernemingsvermogen terecht via de winst/verliesrekening.

 

In de belastingaangifte vul je dus bij de activa onder vervoermiddelen de waarde van de auto in. De autokosten en afschrijving in de winst/verlies. Daarnaast (indien je prive hebt gereden) ook nog de bijtelling. Enerzijds als negatieve kosten en anderzijds als een prive opname.

Link naar reactie
  • 1

Dag Ietje

 

De auto komt op verschillende plaatsen terug in de boekhouding.

 

1. op de balans (materiële vaste activa, vervoersmiddelen);

2. afschrijvingen (20% per jaar, tijdsevenredig) in de winst- en verliesrekening;

3. autokosten in de W&V: brandstof, onderhoud, verzekering, MRB, overige (tol en parkeren);

Alle bedragen ex BTW

 

4. de BTW op alle autokosten en de aanschaf als voorbelasting in de BTW aangiftes;

5. een correctie (bijtelling privé gebruik) van 12% van de bijtelling in de IB in de laatste BTW aangifte van het jaar;

 

En tot slot de bijtelling IB privé gebruik. 25% van de nieuwprijs (incl. BTW en BPM), doch maximaal de totale autokosten onder punten 2 en 3 hiervoor.

 

Het verschil tussen waarde auto einde jaar (na afschrijving) en begin jaar (althans, datum aanschaf) ontstaat zodra je de auto (ex BTW) op de balans zet tegen aanschafwaarde op de aanschafdatum.

 

Vraagje: je bent toch niet de balans zelf in elkaar aan het zetten in de IB winstaangifte, zonder dat je een administratie keurig hebt ingeboekt en dus een balans en W&V hebt?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

Al je genoemde punten van 1 tot en met 5 heb ik inderdaad al gedaan. En ja, ik zet wel de balans in elkaar bij de aangifte. Mijn boekhoudkundig systeem is vrij simpel, omdat ik een eenmanszaak heb (dienstverlening), met daarin inkomsten en uitgaven (en die laatste beperken zich tot papier, postzegels e.d.). En een aparte boekhouding voor de auto-uitgaven. Beide in Excel. Volgens de belastinginspecteur voldoet dat uitstekend.

 

Bij het invullen van de aangifte begon ik te twijfelen wat ik eigenlijk moet doen met de kosten van de aanschaf van de auto. En bovendien: de auto valt dan toch nu onder ondernemingsvermogen? Hij staat toch op de zaak?

Ietje

Link naar reactie
  • 0

Nee, het is nog niet helemaal duidelijk.

Met bank bedoel je liquide middelen neem ik aan = banksaldo aan begin en einde jaar. Is bij mij aan begin ongeveer 2.000 en aan einde ook, want alle verdiensten neem ik op als prive-onttrekking (Zet ik op een prive spaarrekening en daar doe ik prive-uitgaven van).

Maar aan het einde van het jaar staat er ineens een auto bij de activa bij. Betekent dat dat daarmee mijn priveonttrekking dan 20000 euro minder is? Dan betaal ik toch ineens 10000 euro minder belasting? Dat lijkt me niet de bedoeling. Maar waar komt dan die 20000 vandaan?

Aan de andere kant staat het eigen vermogen (=ondernemingsvermogen). Waar bestaat dat dan uit? Toch uit wat er nog op de bank staat + de waarde van de auto? Of heb ik het nu helemaal mis?

Link naar reactie
  • 0

dus van de bankrekening van de onderneming. Dan klopt mijn voorbeeld toch?! Op enig moment was er voldoende banksaldo om die auto te betalen. Ik zeg in dit voorbeeld ook niet dat het aan het begin van het jaar was, maar wel hoe het werkt.

 

Je creëert zelf een probleem doordat je de balans in elkaar zet, zonder dat je daar de boekingen en journaalposten voor gebruikt.

 

Eigen vermogen werkt als volgt:

 

E.V. 1-1

+ privé stortingen

- privé opnames

+ winst (of - verlies)

= EV 31-12

 

groet

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel veel dank voor alle reacties.

 

Als ik het goed begrijp komt het EV dan in mijn geval neer op wat er aan het einde van het jaar nog op de bank staat. Dus de waarde van de auto telt daarin niet mee. Probleem is dan dat ik een foutmelding van het programma krijg, omdat de activa en passiva verschillen. Logisch, want bij de activa staat een auto bij de materiële vaste activa en bij de passiva komt datzelfde bedrag nergens voor....

Link naar reactie
  • 0

Heel veel dank voor alle reacties.

 

Als ik het goed begrijp komt het EV dan in mijn geval neer op wat er aan het einde van het jaar nog op de bank staat. Dus de waarde van de auto telt daarin niet mee. Probleem is dan dat ik een foutmelding van het programma krijg, omdat de activa en passiva verschillen. Logisch, want bij de activa staat een auto bij de materiële vaste activa en bij de passiva komt datzelfde bedrag nergens voor....

 

Dat het bij de passiva niet voorkomt klopt, want het is vanaf de bank naar vervoermiddelen gegaan. Beide activa dus.

 

Nee, zoals Joost al zei is het EV als volgt opgebouwd:

 

E.V. 1-1

+ privé stortingen

- privé opnames

+ winst (of - verlies)

= EV 31-12

Link naar reactie
  • 0

Een rekenvoorbeeld.

 

Activa

Begin jaar

Auto 0

Liquide middelen 2.000

totaal 2.000

 

Einde jaar

Auto 20.000

Liquide middelen 2.000

totaal 22.000

 

Passiva moet daaraan gelijk staan

EV einde jaar is dan dus volgens bovenstaande berekening: 2000 (EV 1-1) + 50.000 (winst) - 50.000 (prive-opname) = 2.000

 

Of moet ik daar de prive-opname met 20.000 verlagen omdat ik daar dus de auto van heb gekocht?

(ik reken prive-opname altijd uit door banksaldo begin jaar te nemen + winst - kosten - banksaldo einde jaar, omdat ik mijn zakelijke rekening ook gebruik voor prive-zaken)

Link naar reactie
  • 0

Passiva moet daaraan gelijk staan

EV einde jaar is dan dus volgens bovenstaande berekening: 2000 (EV 1-1) + 50.000 (winst) - 50.000 (prive-opname) = 2.000

 

Of moet ik daar de prive-opname met 20.000 verlagen omdat ik daar dus de auto van heb gekocht?

(ik reken prive-opname altijd uit door banksaldo begin jaar te nemen + winst - kosten - banksaldo einde jaar, omdat ik mijn zakelijke rekening ook gebruik voor prive-zaken)

 

Ja die moet je met €20.000,- verlagen, want dat is in feite een prive storting geweest. Kom je dan wel goed uit bij de activa/passiva?

Link naar reactie
  • 0

Dag Robbert en Joost,

 

Dat maakt een hoop duidelijk! Maar baseert de belastingdienst niet deels de te betalen belasting op de priveonttrekking? Betaal ik dan niet ineens minder belasting omdat de priveontrekking geen 50.000 maar 30.000 is?

 

Ietje

Link naar reactie
  • 1

Dag Robbert en Joost,

 

Dat maakt een hoop duidelijk! Maar baseert de belastingdienst niet deels de te betalen belasting op de priveonttrekking? Betaal ik dan niet ineens minder belasting omdat de priveontrekking geen 50.000 maar 30.000 is?

 

Ietje

 

Je betaald over het winstsaldo. Maakt niet uit hoeveel je opneemt, dit heeft geen gevolgen voor de te betalen belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.