• 0

Ovename van een sportschool

Als ondernemer van vele projecten en bedrijflseider/clubmanager van een grote sportschool heb ik het aanbod gekregen om deze over te kopen, nadat ik binnen een jaar de jaarlijkse omzet liet stijgen in € 100.000,- !

 

De vraag prijs is € 2.000.000,- .

 

Als ondernemer moet je wel de instelling hebben dat alles mogelijk is, alleen de vraag hierbij is hoe!

Uiteraard moet er gekeken worden of de vraagprijs wel reëel is.

Er is verteld dat je bij zulke bedragen zeker een eigen vermogen moet hebben van zo'n € 300.000,- tot € 500.000,-

Iets dat ik zeker niet heb.

 

Mijn vraag:

- Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van financiering?

- Welke stappen moet ik doorlopen?

- Zijn hier instanties voor die ondersteuning bieden in dit soort processen?

 

Alvast bedankt voor het advies!

 

Inovanemer...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Inovanemer,

 

Je zou eens kunnen beginnen met het maken van een businessplan.

Met jouw achtergrond als bedrijflseider/clubmanager van een grote sportschool moet dat niet al te moeilijk zijn. Je loopt dan als vanzelf tegen een aantal vraagstukken aan die je kunt verwerken in de financiële paragraaf van dat plan.

Leg dat plan met een goed verhaal voor bij verschillende banken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik kwam je post tegen en het viel mij direct op dat de vraagprijs wel erg hoog is in verhouding met de omzet. Ik vermoed dat de reële waarde meer in de richting komt van 5x de jaarwinst met een eventuele bonus i.v.m. aanwezig marktpotentieel.

 

Als ik jou was, zou ik tezamen met een goede accountant een reële waarde berekenen o.b.v. de jaarcijfers van het bedrijf. Op basis van de verkregen informatie, kun jij aan de slag om een goed ondernemingsplan maken en kun je bepalen of jouw plan toekomst bied. Als het op basis van jou (en jouw accountant) rendabel te maken is, kun je naar een bank.

 

In de media is het vaak gezegd dat banken niet scheutig zijn met krediet. Dus het is belangrijk dat je goed voorbereid bij ze aanklopt. Ook alle gegevens over jouw privésituatie (qua financiën) kan het financieringsproces versnellen.

 

Ik hoop dat je hiermee iets verder komt. Succes!

Link naar reactie
  • 0

...vraagprijs wel erg hoog is in verhouding met de omzet. Ik vermoed dat de reële waarde meer in de richting komt van 5x de jaarwinst met een eventuele bonus i.v.m. aanwezig marktpotentieel.

 

Als ik jou was, zou ik tezamen met een goede accountant een reële waarde berekenen o.b.v. de jaarcijfers van het bedrijf. Op basis van de verkregen informatie, kun jij aan de slag om een goed ondernemingsplan maken en kun je bepalen of jouw plan toekomst bied. Als het op basis van jou (en jouw accountant) rendabel te maken is, kun je naar een bank.

 

Nou... iets meer nuance mag ook wel. Vooralsnog weten we niets over de omzet, behalve dan dat deze in korte tijd met 100k is gestegen. Daarnaast lijkt de factor 5 mij aardig uit de lucht gegrepen. En verder heb ik iets tegen accountants als het om bedrijfswaarderingen gaat...

 

Een businessplan daarentegen moet je inderdaad even maken. Ik geloof meteen dat je kan 'toveren met sportscholen' (getuige de mooie prestatie), maar enig optimisme is ons ondernemers niet vreemd.

 

Wat ik me wel afvraag is waarom de huidige eigenaar er vanaf wil en of hij 100% van zijn belang wil overdoen. Als huidige eigenaar zou ik eerder geneigd zijn om jou als ondernemende partner binnen te houden, zodat jij dan ons gezamenlijk bedrijf verder laat knallen (en ik met jou meelift). Uiteraard heeft dat ook nadelen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.