• 0

verschil tusse'Saldo fiscalewinstberekening' en 'Saldo winst-en-verliesrekening´

Hoi,

wie kan me de juiste richting in sturen over het volgende. Ik dacht dat ik er was met mijn aangifte (1ste jaars ondernemer) én nu vul ik de ink.belasting 2009 in en blijkt er een verschil te zijn tussen 'Saldo fiscalewinstberekening' en 'Saldo winst-en-verliesrekening: fiscaal'

Grappig genoeg is het verschil gelijk aan de BTW van het hele jaar (betaalde min ontvangen)

Oftewel mijn Verlies uit onderneming ex btw is niet gelijk aan mijn jaarbalans (bij mij de liquide middelen)

Ikkom in aanmerking voor KOR dus volgens mij heeft dit ook geen betrekking.

Ik ben de weg helemaal kwijt....wie heeft zo in 1ste instantie een idee waar dit aan kan liggen?

Als nodig wil ik wel wat bijvoegen, dan hoor ik dit wel

bvd

remko Mooij

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

De KOR komt alleen uit het 4e kwartaal voort, daarvoor heb ik nog geen omzet gedraaid (ben net begonnen), en deze is gedateerd jan 2010, dus of deze al in 2009 op de VW moet weet ik niet.

 

Ik zal even wat basis cijfers geven.

 

Inkomsten inc BTW 505 (hierbij zitten ook het terugontvangen BTW van de 1ste 3 kwartalen in verwerkt)

BTW 71

Inkomsten ex btw 434

 

kosten ex btw 4938 (5069 incl btw a 130)

 

bedr resultaat -4506

----------------------------

 

mijn banksaldo eind 2009: 301

kas tekort: 4865

totaal ´eigen vermogen´ -4564

 

Nu is er dus een verschil van rond de 59 (afhankelijk van afronden), en mijn ontvangen btw 71 min betaalde -130 = dus ook die 59

 

Voor de ontvangen bTW van 71 (laatste kwartaal) en minus betaalde BTW laatste kwartaal 39 blijft 32 euro over welke volgens KOR kwijtgescholden wordt.

 

Ik weet nu niet meet waar te zoeken. Kan de 59 op de balans weggeboekt worden als verlies BTW bij eigen vermogen ofzo?

 

alvbast bedankt voor jullie reacties en genomen moeite en tijd

 

gr

 

Remko

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht wel een vordering, omdat er in eerdere kwartalen wellicht is afgedragen.. En nu na KOR terug ontvangen kan worden... Dus je opmerking was zo gek nog niet ;)

Grappig, als ik de cijfers voor me heb, reken ik het allemaal zo door, maar verder denken op een forum is weer een vak apart ;)

 

Ik gok dat de KOR (betaalde BTW - ontvangen BTW) niet bij de omzet is opgeteld én

dat de schuld (ontvangen BTW) niet is ingevuld.

 

Klopt dat Remko?

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

De KOR komt alleen uit het 4e kwartaal voort, daarvoor heb ik nog geen omzet gedraaid (ben net begonnen), en deze is gedateerd jan 2010, dus of deze al in 2009 op de VW moet weet ik niet.

 

Ik zal even wat basis cijfers geven.

 

Inkomsten inc BTW 505 (hierbij zitten ook het terugontvangen BTW van de 1ste 3 kwartalen in verwerkt)Je moet terug ontvangen BTW niet in je omzet doen, als je hier die 59 uit haalt, klopt het toch? 505 - 59 = 446, 19% uit 446 = €71 en dat sluit aan bij onderstaande BTW

BTW 71

Inkomsten ex btw 434

 

Dus inkomsten inclusief BTW 446

BTW 71

inkomsten excl. BTW 374

 

Bedrijfsresultaat is dan ook - €4564

Link naar reactie
  • 0

Dat dacht ik ook al eens, alleen is de 59 euro het totale verschil 2009 tussen ontvangen BTW en betaalde BTW 71 min 130

De ontvangen BTW komt volledig uit 4e kwartaal, waarvoor ik dus KOR krijg (71 min 4 e kwartaal bet BTW a 39 = 32 euro, KOR 32 = 0)

 

De terugontvangen BTW voor 1,2,3 kwartaal komt op 55 euro, dus komt niet overeen met de 59...

 

ben benieuwd...

Link naar reactie
  • 0

ter verduidelijking:

kwartaal 1,2 en 3 geen KOR, namelijk nog geen inkomen

kwartaal 4 wel KOR, omdat BTw op inkomen =71, betaalde BTW=39. Kwijtschelding 32 via KOR

Remko

 

Maar je hebt in Q1, 2 en 3 dus wel BTW terugontvangen? Dan kom je namelijk niet in aanmerking voor de KOR...

Link naar reactie
  • 0

Q1 Q2 Q3 Q4

Betaald 86

Ontvangen 7 30 15 54

verschil 32

KOR -32

 

Je ziet de getallen zijn anders dan mijn eigen admin, een foutje in de BTW die verrekend heb (te weinig BTW verrekend) én een ander getal qua voorbelasting, het totaal komt wel op 32 uit

 

Zou het hier n kunnen zitten?

 

Link naar reactie
  • 1

Je had dus 32 BTW moeten betalen en geen KOR moeten toepassen.

 

Dan gaan we even terug naar de cijfers:

 

Netto winst: 434

Netto kosten: 4938

Bedrijfsresultaat: - 4504

 

Balans:

Activa:

Liquide middelen: 301

 

Passiva:

Schuld BTW: 32

EV: 269

 

Ervan uitgaande dat je bedrijfskapitaal op 1-1-2009 0 was, wordt je eigen vermogen:

Privé stortingen waren dan: 4504+301-32 = 4773

 

Je EV is dan beginvermogen + bedrijfsresultaat - privé stortingen

0 + -4504 + 4773 = 269

 

Ik zou zelf nog even een suppletie BTW indienen om te voorkomen dat je een boete krijgt.

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

nou marije nu komt het wel erg dicht in de buurt, ik snap er niets van al die getallen, maar nu zit ik op 2 euro afwijking (afrondingen denk ik).

Ga nu uitloggen, alvast super bedankt, morgen kijk ik weer verder.

Super dat je er de tijd voorneemt om me te helpen, geld ook voor de rest natuurlijk

 

Remko

Link naar reactie
  • 0

Joepie, het klopt. Kwestie van afrondingen idd. Hoe doe je dit zeg, jeetje. Zo snel met weinig gegevens, prachtig, nogmaals superbedankt!

groeten

Remko

ps ben coach, begeleider (op emotioneel vlak), mocht je ooit eens raad op mijn vlak willen hebben kijk dan op www.uitdeknoop.nu voor contact gegevens en ik zal je net zo belangeloos helpen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.