• 0

toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten

De rechtbank Arnhem heeft recent een zeer interessante uitspraak gedaan:

"Ondernemers die een gedeelte van hun huurwoning voor de onderneming gebruiken, kunnen het huurrecht van die woning tot het ondernemingsvermogen rekenen. Het zorgt voor een forse aftrekpost."

 

"De inspecteur had terecht gesteld dat de werkruimte in de huurwoning niet als een zelfstandige werkruimte kon worden aangemerkt: de werkruimte was niet zelfstandig verhuurbaar, de werkruimte had geen eigen ingang, geen eigen sanitaire voorzieningen, enz. De inspecteur had de kostenaftrek terecht geweigerd. Maar toch pakte de procedure goed uit voor de ZZP’er. De rechtbank was het met belanghebbende eens dat zij het huurrecht van haar woning per 1 januari 2005 tot haar ondernemingsvermogen kon rekenen. Zij gebruikte 25% van de ruimte in haar woning voor zakelijke doeleinden, en dat rechtvaardigde de kwalificatie als ondernemingsvermogen. Daardoor kon zij alle kosten van de huurwoning (de huur plus alle andere kosten, in totaal 9.251 euro) in aftrek brengen op de winst"

 

http://www.sprout.nl/68/8499/how-to/forse-aftrekpost-voor-zzp-ers-met-huurwoning.html

 

Goed nieuws!

De vraag rijst nu: Is dit ook van toepassing op werkruimte in de eigen woning?

 

 

mod edit: titel aangepast, laten we geen woningbezitters gek maken met de titel zonder het woord huur erin ;)

 

 

[Mod edit: titel verandert op basis van aanscherping wetgeving ]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Marcel, weet je zeker dat de inkomens- en ureneis niet van belang zijn om gebruik te maken van de aftrek? Naar mijn weten vallen deze onder de basiseisen ook al vermeld de Belastingdienst dit niet in de rekenhulp op de website...

 

Hoi Fred

 

Als Marcel het niet zeker weet (wat ik betwijfel) dan bevestiig ik graag zijn antwoord. De inkomens en ureneis zijn van toepassing op de kwalificerende werkruimte. Dit gaat over het al dan niet aanmerken van huurrecht als zakelijk vermogen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goed te weten Joost (en Marcel), dank je wel. Ik was echt in de veronderstelling dat ook aan die criteria voldaan moest worden (had dit elders ergens gelezen, kan het zo 123 niet vinden). Het wordt er zo nog een stuk makkelijker op om deze regeling toe te passen!

 

Groeten,

Fred

 

Link naar reactie
  • 0

Marcel, weet je zeker dat de inkomens- en ureneis niet van belang zijn om gebruik te maken van de aftrek? Naar mijn weten vallen deze onder de basiseisen ook al vermeld de Belastingdienst dit niet in de rekenhulp op de website...

 

Hoi Fred

 

Als Marcel het niet zeker weet (wat ik betwijfel) dan bevestiig ik graag zijn antwoord. De inkomens en ureneis zijn van toepassing op de kwalificerende werkruimte. Dit gaat over het al dan niet aanmerken van huurrecht als zakelijk vermogen.

 

groet

Joost

 

Dank je wel Joost & Marcel,

 

Even voor de zekerheid, waar is die 70% dan voor? In welk geval geldt dat?

Link naar reactie
  • 0

Even voor de zekerheid, waar is die 70% dan voor? In welk geval geldt dat?

 

Dat geldt bij de vraag of een afzonderlijke werkruimte in de woning beschouwd mag worden als zakelijk, waardoor aftrek van kosten (rente hypotheek, energie, etc.) aftrekbaar zijn.

 

Als het dus 1 woning is die niet afslitsbaar is (bij een huurhuis mag je niet verbouwen, dan is die dus automatisch niet afsplitsbaar?)), dan mag je de volledige huur en vaste lasten afschrijven. mits je meer dan 10% van de ruimte zakelijk gebruikt. Er zijn geen eisen aan het inkomen die je vanuit de ruimte moet verdienen, als je maar regelmatig gebruikt maakt van de ruimte. Het woord regelmatig is dus niet gebonden aan een bepaalde percentage?

 

Mag je ook de inrichtingskosten afschrijven? Of gelden daar zwaardere regels voor?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de topic teruggelezen. Een hoop dingen zijn een stuk duidelijker nu.

 

Resteert nog 1 vraagje: Kan je dit ook toepassen met een flex BV? Ook wanneer je mensen in dienst hebt? Ik wil in oktober overstappen op een BV structuur (holding en werk bedrijf) en alvast beginnen met 1 persoon in dienst nemen. Ik ben niet van plan om een kantoor te gaan huren, maar dit vanuit huis te doen.

 

Blijft de volledige afschrijving van de huur mogelijk (dus huur rekenen tot ondernemingsvermogen)? Of moet in dat geval het huur contract specifiek op de naam van de BV gezet worden?

Link naar reactie
  • 0

Maar een BV kan wel een kantoor huren en dit ook als woonruimte ter beschikking stellen aan de DGA. In dat geval zal waarschijnlijk het 'woongenot' gewaardeerd moeten worden en als loon bij de DGA in aanmerking genomen moeten worden, dus je zit met een hele andere bijtelling dan de 1,4% voor de ib-ondernemer. Of het dan nog rendabel is, is een beetje de vraag.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Maar een BV kan wel een kantoor huren en dit ook als woonruimte ter beschikking stellen aan de DGA. In dat geval zal waarschijnlijk het 'woongenot' gewaardeerd moeten worden en als loon bij de DGA in aanmerking genomen moeten worden, dus je zit met een hele andere bijtelling dan de 1,4% voor de ib-ondernemer. Of het dan nog rendabel is, is een beetje de vraag.

 

 

Marcel,

 

Ik denk dat ik iets mis, maar waarom zou bij de ene fiscale werknemer (conciërge bijvoorbeeld) wel uitgegaan mogen worden van de economische huurwaarde en bij de andere fiscale werknemer (DGA) niet?

 

Groet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Goed gezien, maar volgens mij refereert Marcel naar het feit dat hier dan de regels van de loonheffingen van kracht zijn (volgens mij dan inderdaad geen verschil tussen de DGA en de conciërge).

En dan is de regeling (volgens mij dan) over Woning in het handboek (paragraaf 19.56) van toepassing (dus gebaseerd op de economische huurwaarde).

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Goed gezien, maar volgens mij refereert Marcel naar het feit dat hier dan de regels van de loonheffingen van kracht zijn (volgens mij dan inderdaad geen verschil tussen de DGA en de conciërge).

En dan is de regeling (volgens mij dan) over Woning in het handboek (paragraaf 19.56) van toepassing (dus gebaseerd op de economische huurwaarde).

 

Peter

 

 

Fijn, dat dacht ik ook ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Marcel,

 

Ik denk dat ik iets mis,

Vast niet. Ik ging er van uit dat voor werknemers (DGA's en concierges alike een bepaald bedrag bij het loon opgeteld diende te worden als de werkgever een woning ter beschikking stelt. Ik ging er van uit dat dit een ander bedrag betrof dan 1,4% van de WOZ-waarde, maar wist niet welk bedrag (en was te lui om het op te zoeken). Heb dat alsnog gedaan, als ik het goed begrijp moet de werkgever vrijwel de volledige huur bij het loon optellen en hier loonbelasting over inhouden. In ruil daarvoor heeft de werkgever (de BV) dan wel de kosten die het af kan trekken, inclusief alle bijkomende kosten zoals gas,water,licht, afvalstoffenheffing en wat al niet meer, maar ik vermoed dat in prive huren dan net zo voordelig is. Iemand ervaring?

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Met interesse (en enige verbazing) heb ik dit topic gelezen. Zoals veel anderen ging ik er vanuit dat ik kosten voor de werkruimte in mijn (huur)woning helemaal niet kon aftrekken. Ik ben vorig jaar als ondernemer gestart en een paar maanden geleden verhuisd, en dit extraatje is van harte welkom...

Ik hoop dat jullie het goed vinden als ik nog een paar (hopelijk niet al te domme) vragen hierover stel. :)

 

Mijn aparte werkkamer is ongeveer 10% van de oppervlakte van het huis - afhankelijk van hoe je telt kun je net iets hoger of lager uitkomen. Ik vraag me dan dus wel een beetje af hoe zeker je dan bent van de toelaatbaarheid van de aftrek.

Ik lees hier dat iemand schrijft dat het goed te verdedigen is om te stellen dat je 40 van de 168 uur per week je huis voor werk gebruikt, en daardoor rond de 24% zou uitkomen. Is dat iets wat meer mensen doen, en heeft iemand die redenering al heeft uitgetest bij de Belastingdienst - of is er een andere gunstige manier van rekenen voor te stellen?

 

Verder: mijn vriendin trekt binnenkort bij me in. Ik blijf voorlopig enige huurder op het huurcontract. Begrijp ik goed dat dat dus niets verandert aan de aftrekbaarheid van deze kosten? En als zij medehuurder zou worden, zou ik dan nog maar van de helft van alle huurlasten (huur, energie, etc) kunnen uitgaan?

En begrijp ik goed dat op het moment dat je voor deze regeling in aanmerking komt, je daarmee ook automatisch in aanmerking komt voor aftrek van energiekosten, inrichting, enzovoort?

 

groet en bedankt,

Kevin

Link naar reactie
  • 0

Mijn aparte werkkamer is ongeveer 10% van de oppervlakte van het huis - afhankelijk van hoe je telt kun je net iets hoger of lager uitkomen. Ik vraag me dan dus wel een beetje af hoe zeker je dan bent van de toelaatbaarheid van de aftrek.

Ik lees hier dat iemand schrijft dat het goed te verdedigen is om te stellen dat je 40 van de 168 uur per week je huis voor werk gebruikt, en daardoor rond de 24% zou uitkomen. Is dat iets wat meer mensen doen, en heeft iemand die redenering al heeft uitgetest bij de Belastingdienst - of is er een andere gunstige manier van rekenen voor te stellen?

 

Geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat je alléén maar je werkkamer voor je onderneming gebruikt, dus wellicht dat je ook qua oppervlak ruim boven de 10% uitkomt.

 

Verder: mijn vriendin trekt binnenkort bij me in. Ik blijf voorlopig enige huurder op het huurcontract. Begrijp ik goed dat dat dus niets verandert aan de aftrekbaarheid van deze kosten? En als zij medehuurder zou worden, zou ik dan nog maar van de helft van alle huurlasten (huur, energie, etc) kunnen uitgaan?

Vergelijk het met het huren van een kantoor. (want fiscaal wordt het zo beschouwd). Als jouw vriendin de helft van je kantoorhuur betaalt, hoeveel kantoorhuur mag jij dan in je onderneming als zakelijke kosten opvoeren? Precies, de andere helft.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij (ook maar twee centen hoor) vormt het recht om de woning te huren (het 'huurrecht') keuzevermogen (dus je mag kiezen of je het zakelijk beschouwd met alle gevolgen van dien) zolang je meer dan 10% van de woning zakelijk gebruikt.

 

Als jouw vriendin precies die twee zakelijke kamers in bezit neemt als walk-in-closets en jou met je laptop verbant naar de bezemkast, en daardoor benut je nog maar 3% van je woning voor zakelijke doeleinden, wordt je woning op dat moment automatisch prívé-vermogen, en kunnen er dus geen huurlasten meer afgetrokken worden.

 

Maar verder ben ik van mening dat - zoalng het zakelijk gebruik meer is dan 10%, de huur afgetrokken kan worden in ruil voor het 1,4%-forfait.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als jouw vriendin precies die twee zakelijke kamers in bezit neemt als walk-in-closets en jou met je laptop verbant naar de bezemkast

 

Zo iemand zou niet lang mijn vriendin zijn geloof ik. :P

Bedankt voor de antwoorden... ik ga nog eens nadenken over die ruimte, als je bijvoorbeeld redelijkerwijs je keuken en woonkamer voor een gedeelte kunt meetellen omdat je daar koffie zet / mail beantwoordt / vakliteratuur leest, zou ik 15 of 20 procent ook nog wel kunnen verdedigen.

 

Maar verder ben ik van mening dat - zoalng het zakelijk gebruik meer is dan 10%, de huur afgetrokken kan worden in ruil voor het 1,4%-forfait.

Hier raak ik alleen een beetje in de war van... dat is de eerste keer dat ik dat lees, wát moet ik precies doen met 1,4%?

Link naar reactie
  • 0
Met interesse (en enige verbazing) heb ik dit topic gelezen.

 

Maar verder ben ik van mening dat - zoalng het zakelijk gebruik meer is dan 10%, de huur afgetrokken kan worden in ruil voor het 1,4%-forfait.

Hier raak ik alleen een beetje in de war van... dat is de eerste keer dat ik dat lees, wát moet ik precies doen met 1,4%?

 

Sorry, misschien was ik wat kort door de bocht. Overal waar je op voorgaande pagina's 1,3% las, moet je met ingang van 2012 1,4% lezen.

Voor meer info; de Belastingdienst

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Sorry, misschien was ik wat kort door de bocht. Overal waar je op voorgaande pagina's 1,3% las, moet je met ingang van 2012 1,4% lezen.

Voor meer info; de Belastingdienst

 

Ah, op die manier... ik zat gewoon met het scenario in m'n hoofd dat ik de boel zou splitsen op 15-20% en een deel van de huur ter grootte van dat percentage zou aftrekken. Ik begrijp nu wat je bedoelt, met het hele huurrecht rekenen tot het ondernemingsvermogen... maar dat vind ik wel nogal ver gaan en dat voelt toch niet helemaal goed of eerlijk, 6000 euro per jaar oid aftrekken voor een werkplek. Wordt dan ook wel een erg groot deel van m'n omzet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.