Jump to content
GastonS

toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten

Recommended Posts

 

@1: in de rechtszaken ging het ook om pakweg 25% zakelijk gebruik, meer in het algemeen wordt gesteld dat iets keuzevermogen is (en dat je het dus 'op de zaak kan zetten') als het zakelijk gebruik meer is dan 10%

 

@2. Er is geen eis dat je 70% van je inkomen in of vanuit de woning moet verdienen, de woning moet voor minimaal 10% zakelijk gebruikt worden. Als jij 25% van de vloeroppervlakte zakelijk inricht, en aannemelijk maakt dat je die ook regelmatig zo gebruikt ("ja, dit is mijn zakelijke bibliotheek, u moet even langs de kinderbedjes heen kijken...") dan denk ik dat je er bent.

 


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marcel, weet je zeker dat de inkomens- en ureneis niet van belang zijn om gebruik te maken van de aftrek? Naar mijn weten vallen deze onder de basiseisen ook al vermeld de Belastingdienst dit niet in de rekenhulp op de website...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marcel, weet je zeker dat de inkomens- en ureneis niet van belang zijn om gebruik te maken van de aftrek? Naar mijn weten vallen deze onder de basiseisen ook al vermeld de Belastingdienst dit niet in de rekenhulp op de website...

 

Hoi Fred

 

Als Marcel het niet zeker weet (wat ik betwijfel) dan bevestiig ik graag zijn antwoord. De inkomens en ureneis zijn van toepassing op de kwalificerende werkruimte. Dit gaat over het al dan niet aanmerken van huurrecht als zakelijk vermogen.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed te weten Joost (en Marcel), dank je wel. Ik was echt in de veronderstelling dat ook aan die criteria voldaan moest worden (had dit elders ergens gelezen, kan het zo 123 niet vinden). Het wordt er zo nog een stuk makkelijker op om deze regeling toe te passen!

 

Groeten,

Fred

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marcel, weet je zeker dat de inkomens- en ureneis niet van belang zijn om gebruik te maken van de aftrek? Naar mijn weten vallen deze onder de basiseisen ook al vermeld de Belastingdienst dit niet in de rekenhulp op de website...

 

Hoi Fred

 

Als Marcel het niet zeker weet (wat ik betwijfel) dan bevestiig ik graag zijn antwoord. De inkomens en ureneis zijn van toepassing op de kwalificerende werkruimte. Dit gaat over het al dan niet aanmerken van huurrecht als zakelijk vermogen.

 

groet

Joost

 

Dank je wel Joost & Marcel,

 

Even voor de zekerheid, waar is die 70% dan voor? In welk geval geldt dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de zekerheid, waar is die 70% dan voor? In welk geval geldt dat?

 

Dat geldt bij de vraag of een afzonderlijke werkruimte in de woning beschouwd mag worden als zakelijk, waardoor aftrek van kosten (rente hypotheek, energie, etc.) aftrekbaar zijn.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de zekerheid, waar is die 70% dan voor? In welk geval geldt dat?

 

Dat geldt bij de vraag of een afzonderlijke werkruimte in de woning beschouwd mag worden als zakelijk, waardoor aftrek van kosten (rente hypotheek, energie, etc.) aftrekbaar zijn.

 

Als het dus 1 woning is die niet afslitsbaar is (bij een huurhuis mag je niet verbouwen, dan is die dus automatisch niet afsplitsbaar?)), dan mag je de volledige huur en vaste lasten afschrijven. mits je meer dan 10% van de ruimte zakelijk gebruikt. Er zijn geen eisen aan het inkomen die je vanuit de ruimte moet verdienen, als je maar regelmatig gebruikt maakt van de ruimte. Het woord regelmatig is dus niet gebonden aan een bepaalde percentage?

 

Mag je ook de inrichtingskosten afschrijven? Of gelden daar zwaardere regels voor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, het moet juist gaan om een huurwoning en splitsbaarheid heeft niets van doen met de vraag of je het huurrecht zakelijk mag beschouwen! Lees anders het topic nog even terug, want ik kan alles wel opnieuw uitleggen, maar het staat er op de voorgaande pagina's al.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de topic teruggelezen. Een hoop dingen zijn een stuk duidelijker nu.

 

Resteert nog 1 vraagje: Kan je dit ook toepassen met een flex BV? Ook wanneer je mensen in dienst hebt? Ik wil in oktober overstappen op een BV structuur (holding en werk bedrijf) en alvast beginnen met 1 persoon in dienst nemen. Ik ben niet van plan om een kantoor te gaan huren, maar dit vanuit huis te doen.

 

Blijft de volledige afschrijving van de huur mogelijk (dus huur rekenen tot ondernemingsvermogen)? Of moet in dat geval het huur contract specifiek op de naam van de BV gezet worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keuzevermogen kennen we alleen in de inkomstenbelasting, dus bij een BV gaat dit niet op.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar een BV kan wel een kantoor huren en dit ook als woonruimte ter beschikking stellen aan de DGA. In dat geval zal waarschijnlijk het 'woongenot' gewaardeerd moeten worden en als loon bij de DGA in aanmerking genomen moeten worden, dus je zit met een hele andere bijtelling dan de 1,4% voor de ib-ondernemer. Of het dan nog rendabel is, is een beetje de vraag.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar een BV kan wel een kantoor huren en dit ook als woonruimte ter beschikking stellen aan de DGA. In dat geval zal waarschijnlijk het 'woongenot' gewaardeerd moeten worden en als loon bij de DGA in aanmerking genomen moeten worden, dus je zit met een hele andere bijtelling dan de 1,4% voor de ib-ondernemer. Of het dan nog rendabel is, is een beetje de vraag.

 

 

Marcel,

 

Ik denk dat ik iets mis, maar waarom zou bij de ene fiscale werknemer (conciërge bijvoorbeeld) wel uitgegaan mogen worden van de economische huurwaarde en bij de andere fiscale werknemer (DGA) niet?

 

Groet!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis,

 

Goed gezien, maar volgens mij refereert Marcel naar het feit dat hier dan de regels van de loonheffingen van kracht zijn (volgens mij dan inderdaad geen verschil tussen de DGA en de conciërge).

En dan is de regeling (volgens mij dan) over Woning in het handboek (paragraaf 19.56) van toepassing (dus gebaseerd op de economische huurwaarde).

 

Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dennis,

 

Goed gezien, maar volgens mij refereert Marcel naar het feit dat hier dan de regels van de loonheffingen van kracht zijn (volgens mij dan inderdaad geen verschil tussen de DGA en de conciërge).

En dan is de regeling (volgens mij dan) over Woning in het handboek (paragraaf 19.56) van toepassing (dus gebaseerd op de economische huurwaarde).

 

Peter

 

 

Fijn, dat dacht ik ook ;)


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Marcel,

 

Ik denk dat ik iets mis,

Vast niet. Ik ging er van uit dat voor werknemers (DGA's en concierges alike een bepaald bedrag bij het loon opgeteld diende te worden als de werkgever een woning ter beschikking stelt. Ik ging er van uit dat dit een ander bedrag betrof dan 1,4% van de WOZ-waarde, maar wist niet welk bedrag (en was te lui om het op te zoeken). Heb dat alsnog gedaan, als ik het goed begrijp moet de werkgever vrijwel de volledige huur bij het loon optellen en hier loonbelasting over inhouden. In ruil daarvoor heeft de werkgever (de BV) dan wel de kosten die het af kan trekken, inclusief alle bijkomende kosten zoals gas,water,licht, afvalstoffenheffing en wat al niet meer, maar ik vermoed dat in prive huren dan net zo voordelig is. Iemand ervaring?

 

 


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we inderdaad het topic over huurwoningen in de IB niet vervuilen met BV's en verhuur van woonruimte aan de DGA (inderdaad, zie wet LB). Dat schept alleen maar verwarring.

 

groet

Joost

 

HL admin

 

NB: op verzoek splits is graag een nieuw topic ter discussie af. PM me dan even.


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met interesse (en enige verbazing) heb ik dit topic gelezen. Zoals veel anderen ging ik er vanuit dat ik kosten voor de werkruimte in mijn (huur)woning helemaal niet kon aftrekken. Ik ben vorig jaar als ondernemer gestart en een paar maanden geleden verhuisd, en dit extraatje is van harte welkom...

Ik hoop dat jullie het goed vinden als ik nog een paar (hopelijk niet al te domme) vragen hierover stel. :)

 

Mijn aparte werkkamer is ongeveer 10% van de oppervlakte van het huis - afhankelijk van hoe je telt kun je net iets hoger of lager uitkomen. Ik vraag me dan dus wel een beetje af hoe zeker je dan bent van de toelaatbaarheid van de aftrek.

Ik lees hier dat iemand schrijft dat het goed te verdedigen is om te stellen dat je 40 van de 168 uur per week je huis voor werk gebruikt, en daardoor rond de 24% zou uitkomen. Is dat iets wat meer mensen doen, en heeft iemand die redenering al heeft uitgetest bij de Belastingdienst - of is er een andere gunstige manier van rekenen voor te stellen?

 

Verder: mijn vriendin trekt binnenkort bij me in. Ik blijf voorlopig enige huurder op het huurcontract. Begrijp ik goed dat dat dus niets verandert aan de aftrekbaarheid van deze kosten? En als zij medehuurder zou worden, zou ik dan nog maar van de helft van alle huurlasten (huur, energie, etc) kunnen uitgaan?

En begrijp ik goed dat op het moment dat je voor deze regeling in aanmerking komt, je daarmee ook automatisch in aanmerking komt voor aftrek van energiekosten, inrichting, enzovoort?

 

groet en bedankt,

Kevin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn aparte werkkamer is ongeveer 10% van de oppervlakte van het huis - afhankelijk van hoe je telt kun je net iets hoger of lager uitkomen. Ik vraag me dan dus wel een beetje af hoe zeker je dan bent van de toelaatbaarheid van de aftrek.

Ik lees hier dat iemand schrijft dat het goed te verdedigen is om te stellen dat je 40 van de 168 uur per week je huis voor werk gebruikt, en daardoor rond de 24% zou uitkomen. Is dat iets wat meer mensen doen, en heeft iemand die redenering al heeft uitgetest bij de Belastingdienst - of is er een andere gunstige manier van rekenen voor te stellen?

 

Geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat je alléén maar je werkkamer voor je onderneming gebruikt, dus wellicht dat je ook qua oppervlak ruim boven de 10% uitkomt.

 

Verder: mijn vriendin trekt binnenkort bij me in. Ik blijf voorlopig enige huurder op het huurcontract. Begrijp ik goed dat dat dus niets verandert aan de aftrekbaarheid van deze kosten? En als zij medehuurder zou worden, zou ik dan nog maar van de helft van alle huurlasten (huur, energie, etc) kunnen uitgaan?

Vergelijk het met het huren van een kantoor. (want fiscaal wordt het zo beschouwd). Als jouw vriendin de helft van je kantoorhuur betaalt, hoeveel kantoorhuur mag jij dan in je onderneming als zakelijke kosten opvoeren? Precies, de andere helft.

 


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, de andere helft.

 

Da's niet helemaal waar. Stel dat je voordat je vriendin bij je intrekt 2 kamers gebruikt voor je eigen onderneming. Stel. Zou je die 2 kamers nadat ze bij je ingetrokken is niet nog steeds gebruiken voor je onderneming? Verandert er dan wezenlijk iets aan de aftrek mogelijkheid?

 

Just my 2 cents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij (ook maar twee centen hoor) vormt het recht om de woning te huren (het 'huurrecht') keuzevermogen (dus je mag kiezen of je het zakelijk beschouwd met alle gevolgen van dien) zolang je meer dan 10% van de woning zakelijk gebruikt.

 

Als jouw vriendin precies die twee zakelijke kamers in bezit neemt als walk-in-closets en jou met je laptop verbant naar de bezemkast, en daardoor benut je nog maar 3% van je woning voor zakelijke doeleinden, wordt je woning op dat moment automatisch prívé-vermogen, en kunnen er dus geen huurlasten meer afgetrokken worden.

 

Maar verder ben ik van mening dat - zoalng het zakelijk gebruik meer is dan 10%, de huur afgetrokken kan worden in ruil voor het 1,4%-forfait.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jouw vriendin precies die twee zakelijke kamers in bezit neemt als walk-in-closets en jou met je laptop verbant naar de bezemkast

 

Zo iemand zou niet lang mijn vriendin zijn geloof ik. :P

Bedankt voor de antwoorden... ik ga nog eens nadenken over die ruimte, als je bijvoorbeeld redelijkerwijs je keuken en woonkamer voor een gedeelte kunt meetellen omdat je daar koffie zet / mail beantwoordt / vakliteratuur leest, zou ik 15 of 20 procent ook nog wel kunnen verdedigen.

 

Maar verder ben ik van mening dat - zoalng het zakelijk gebruik meer is dan 10%, de huur afgetrokken kan worden in ruil voor het 1,4%-forfait.

Hier raak ik alleen een beetje in de war van... dat is de eerste keer dat ik dat lees, wát moet ik precies doen met 1,4%?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met interesse (en enige verbazing) heb ik dit topic gelezen.

 

Maar verder ben ik van mening dat - zoalng het zakelijk gebruik meer is dan 10%, de huur afgetrokken kan worden in ruil voor het 1,4%-forfait.

Hier raak ik alleen een beetje in de war van... dat is de eerste keer dat ik dat lees, wát moet ik precies doen met 1,4%?

 

Sorry, misschien was ik wat kort door de bocht. Overal waar je op voorgaande pagina's 1,3% las, moet je met ingang van 2012 1,4% lezen.

Voor meer info; de Belastingdienst


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruimtes die je zowel privé als zakelijk benut kun je volgens de rekenhulp Vd belastingdienst niet meetellen als zakelijke werkruimte. Echter volgens experts alhier de dossierkast waar je ordners boekhouding 2005-2012 in staan wel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, misschien was ik wat kort door de bocht. Overal waar je op voorgaande pagina's 1,3% las, moet je met ingang van 2012 1,4% lezen.

Voor meer info; de Belastingdienst

 

Ah, op die manier... ik zat gewoon met het scenario in m'n hoofd dat ik de boel zou splitsen op 15-20% en een deel van de huur ter grootte van dat percentage zou aftrekken. Ik begrijp nu wat je bedoelt, met het hele huurrecht rekenen tot het ondernemingsvermogen... maar dat vind ik wel nogal ver gaan en dat voelt toch niet helemaal goed of eerlijk, 6000 euro per jaar oid aftrekken voor een werkplek. Wordt dan ook wel een erg groot deel van m'n omzet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept