• 0

toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten

De rechtbank Arnhem heeft recent een zeer interessante uitspraak gedaan:

"Ondernemers die een gedeelte van hun huurwoning voor de onderneming gebruiken, kunnen het huurrecht van die woning tot het ondernemingsvermogen rekenen. Het zorgt voor een forse aftrekpost."

 

"De inspecteur had terecht gesteld dat de werkruimte in de huurwoning niet als een zelfstandige werkruimte kon worden aangemerkt: de werkruimte was niet zelfstandig verhuurbaar, de werkruimte had geen eigen ingang, geen eigen sanitaire voorzieningen, enz. De inspecteur had de kostenaftrek terecht geweigerd. Maar toch pakte de procedure goed uit voor de ZZP’er. De rechtbank was het met belanghebbende eens dat zij het huurrecht van haar woning per 1 januari 2005 tot haar ondernemingsvermogen kon rekenen. Zij gebruikte 25% van de ruimte in haar woning voor zakelijke doeleinden, en dat rechtvaardigde de kwalificatie als ondernemingsvermogen. Daardoor kon zij alle kosten van de huurwoning (de huur plus alle andere kosten, in totaal 9.251 euro) in aftrek brengen op de winst"

 

http://www.sprout.nl/68/8499/how-to/forse-aftrekpost-voor-zzp-ers-met-huurwoning.html

 

Goed nieuws!

De vraag rijst nu: Is dit ook van toepassing op werkruimte in de eigen woning?

 

 

mod edit: titel aangepast, laten we geen woningbezitters gek maken met de titel zonder het woord huur erin ;)

 

 

[Mod edit: titel verandert op basis van aanscherping wetgeving ]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In 2008 ben ik gestart met ondernemen vanuit een huurwoning, waarbij ik meer dan 10% van de woning voor de onderneming gebruiktte. Helaas is mijn aangifte over 2008 al definitief vastgesteld. Ik heb de belastingdienst verzocht om een ambsthalve herziening, maar ze weigeren hiein mee te gaan.

 

De inspecteur geeft aan dat ik de keuze om het huurrecht als ondernemersvermogen te bestempelen pas maak nadat de aanslag definitief is. Hierbij wordt verwezen naar hof amsterdam 27 januari 1966, nr 412/1965.

 

[*]Zijn er nog mogelijkheden of heeft de inspecteur gelijk?

[*]Ik kan de uitspraak online niet vinden. Waar vind ik het wel?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Piet

 

Helaas heeft de fiscus gelijk. De aangehaalde zaak is onvindbaar op internet vanwege zijn ouderdom maar gaat over vermogensetikettering en wanneer je die keuze gemaakt moet hebben.

 

Punt is dat je destijds (in 2008) die keuze had moeten maken. Nu kun je niet meer de woning ineens als zakelijk aanmerken.

 

Dat er jaren later jurisprudentie over ontstaan is, doet niet te zake en daar kun je je niet op beroepen. Die regel is simpel: dan had jouw adviseur dit destijds maar moeten bedenken en moeten toepassen. Je kunt dus niet meesurfen op het resultaat van een andere slimmerik als hetgeen hij bereikt heeft bij de rechter voor jou als mosterd na de maaltijd komt.

 

Andere vraag: ben je toevallig in de tussentijd je woning veel meer zakelijk gaan gebruiken? Bij een sterk ander gebruik van een keuzegoed kun je nog wel het etiket van privé naar zakelijk verhangen, maar dat hangt mede af van de wijze waarop je dit kunt aantonen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je duidelijke antwoorden.

 

In mijn geval is er sprake van het volgende:

 

2008: Huurhuis 1, aangifte definitef.

2009 en verder: Huurhuis 2 sinds juli 2009 en aangiftes in behandeling.

 

Voor 1 januari 2008 was het huurrecht van huurhuis 1 verplicht privévermogen, daarna keuzevermogen. In mijn aangifte van 2008 is inderdaad niets te vinden dat wijst op etikettering als ondernemersvermogen. Helaas voor mij lijkt het erop dat ik niets meer kan wijzigen aan die aangifte en de onbewuste etikettering als privévermogen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Ik wacht nog op een reactie op mijn vraag. Door de vakantieperiode kan dat iets langer duren. Zodra ik meer informatie heb, kom ik er meteen op terug.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Arnoud

Webcareteam Belastingdienst

 

*schudt nog even aan de mouw van Arnoud* ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Beste Marjan,

 

Ik wacht nog op een reactie op mijn vraag. Door de vakantieperiode kan dat iets langer duren. Zodra ik meer informatie heb, kom ik er meteen op terug.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Arnoud

Webcareteam Belastingdienst

 

 

Een goed moment om nog eens te kicken....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik heb zojuist gehoord dat ik op zijn vroegst pas in de 2de week van september een reactie krijg. Als je nu toch al zekerheid wil hebben, kun je een brief sturen aan je eigen Belastingkantoor met de vraag om een standpunt in te nemen.

 

Wat ik je nu wel kan vertellen is dat er geen beleidsbesluit van het Ministerie van Financiën is over het administratief splitsen van een huurrecht.

 

Arnoud

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dag Arnoud,

 

Ik heb geen haast. Definitieve aanslag 2010 en 2011 laat waarschijnlijk nog wel enige tijd op zich wachten dus tijd genoeg om nog bezwaar in te dienen ;)

 

Het verbaast mij alleen (waarom eigenlijk?) dat uit de rekentool iets blijkt dat door Minfin blijkbaar slechts moeizaam bevestigd kan worden, that's all!

 

Niettemin wacht ik in spanning het antwoord af :)

 

groet,

Marjan

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste allen,

 

ik hoop niet als 'het late jongetje' binnen te komen.

Een erg interessante discussie, en na het lezen van de laatste 3 pagina's,

is het mij duidelijk dat de kwestie dus nog niet tot in de puntjes duidelijk is.

(Wachtend op het antwoord van de BD Webcare!)

 

Mijn nieuwsgierigheid brengt de volgende vraag naar boven:

ik betrek samen met anderen een huurwoning (appartement).

Nu wordt de kamer zowel gebruik als leefruimte, maar ook 7 á 8 uur per dag als werkruimte/kantoor.

Zijn deze kosten (deels) ook op te voeren als kosten?

 

- Excuus als ik hier probeer individuele vragen tussen de discussie te wringen,

als er gewacht wordt op een meer algemeen geldende regel! :) -

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor mij is het allemaal wat onduidelijk. dus misschien kunnen jullie je buigen over mijn huidige situatie?

 

Mijn man heeft een b.v.(bedrijf in installeren van elektra inbraak en brandbeveiliging) en ik ben in dienst van de b.v. als administratief medewerker. Vanwege zijn groeiende bedrijf is ook onze administratie groter geworden en de "keukentafel" werd te klein. Zodoende hebben we een overweging gemaakt om of een bedrijfsruimte te huren of in ons koophuis een werkplek voor mij te maken. Gezien de risico's hebben voor nu besloten om op ons woonhuis een etage bovenop te bouwen. Deze etage hebben we met prive vermogen betaald. De etage is 40 m2 en is verdeeld in 2 kamers, er is geen sanitair aanwezig of vrije toegang en dus zal er 1 kamer als werkplek worden ingericht

 

In eerdere berichten van jullie las ik een aantal punten waarmee je rekening moet houden wat betreft aftrekposten.

 

Wat ik nu wil weten kan ik prive huur factureren aan de b.v.? Zo ja dan zou ik moeten berekenen hoeveel % er als werkruimte word gebruikt om een verrekeningen te maken met de inkomstenbelasting en hypotheek aftrek.

 

Dan is mijn volgende vraag aansluitend want op ons woonhuis hebben we een hypotheek maar de etage is met eigen vermogen betaald dus moet ik dan toch rekening houden met de hypotheek rente.

 

De ruimte wordt door mij 24 uur per week gebruikt en door mijn man denk ik gemiddeld ook nog 15 uur. Vanuit deze werkplek bereiden we onze projecten voor en administratie en derg maar de uitvoering vind natuurlijk op locatie plaats.

 

Nu las ik ook ergens op het forum dat je als werkgever je werknemer een belastingvrije vergoeding van €1850 mag geven voor het inrichten van een werkplek.

 

Wat is nu voor ons het voordeligste om te doen?

 

Alvast bedankt voor de evt adviezen

Link naar reactie
  • 0

Mijn man heeft een b.v.(bedrijf in installeren van elektra inbraak en brandbeveiliging) en ik ben in dienst van de b.v. als administratief medewerker. Vanwege zijn groeiende bedrijf is ook onze administratie groter geworden en de "keukentafel" werd te klein. Zodoende hebben we een overweging gemaakt om of een bedrijfsruimte te huren of in ons koophuis een werkplek voor mij te maken. Gezien de risico's hebben voor nu besloten om op ons woonhuis een etage bovenop te bouwen. Deze etage hebben we met prive vermogen betaald. De etage is 40 m2 en is verdeeld in 2 kamers, er is geen sanitair aanwezig of vrije toegang en dus zal er 1 kamer als werkplek worden ingericht

 

Hier is gewoon sprake van een werkruimte waar je fiscaal niets mee kunt. Ja, de BV mag aan de DGA huur betalen, maar die huur dient dan belast te worden als loon.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Marjan,

 

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik heb zojuist gehoord dat ik op zijn vroegst pas in de 2de week van september een reactie krijg. Als je nu toch al zekerheid wil hebben, kun je een brief sturen aan je eigen Belastingkantoor met de vraag om een standpunt in te nemen.

 

Wat ik je nu wel kan vertellen is dat er geen beleidsbesluit van het Ministerie van Financiën is over het administratief splitsen van een huurrecht.

 

Arnoud

Webcareteam Belastingdienst

 

Hallo Arnoud,

 

Is er al nieuws?

 

Grt,

Fred

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik heb zojuist gehoord dat ik op zijn vroegst pas in de 2de week van september een reactie krijg.

 

Arnoud

Webcareteam Belastingdienst

 

Maar weer even kietelen....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van 4 pagina's begon het me een beetje te duizelen voor mijn ogen. Daarom hoop ik dat ik mijn vraag maar zo mag stellen.

 

Als prive persoon huur ik een woning. In mijn kelder wil ik gebruik gaan maken voor faciliteiten voor mijn eenmanszaak. De kelder is ongeveer 50% van het hele huisoppervlakte. Gister heb ik de belastingtelefoon gebeld hierover. Hun gaven aan dat ik de huur prijs voor 50% mag aftrekken van mijn winst.

 

Ik dacht laat ik dit voor de zekerheid even nazoeken, wie weet of dit klopt?

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van 4 pagina's begon het me een beetje te duizelen voor mijn ogen. Daarom hoop ik dat ik mijn vraag maar zo mag stellen.

 

Als prive persoon huur ik een woning. In mijn kelder wil ik gebruik gaan maken voor faciliteiten voor mijn eenmanszaak. De kelder is ongeveer 50% van het hele huisoppervlakte. Gister heb ik de belastingtelefoon gebeld hierover. Hun gaven aan dat ik de huur prijs voor 50% mag aftrekken van mijn winst.

 

Ik dacht laat ik dit voor de zekerheid even nazoeken, wie weet of dit klopt?

 

Daar kunnen we zo niet helemaal ja of nee op zeggen. Check het hulpmiddel van de belastingdienst maar:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.