• 0

toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten

De rechtbank Arnhem heeft recent een zeer interessante uitspraak gedaan:

"Ondernemers die een gedeelte van hun huurwoning voor de onderneming gebruiken, kunnen het huurrecht van die woning tot het ondernemingsvermogen rekenen. Het zorgt voor een forse aftrekpost."

 

"De inspecteur had terecht gesteld dat de werkruimte in de huurwoning niet als een zelfstandige werkruimte kon worden aangemerkt: de werkruimte was niet zelfstandig verhuurbaar, de werkruimte had geen eigen ingang, geen eigen sanitaire voorzieningen, enz. De inspecteur had de kostenaftrek terecht geweigerd. Maar toch pakte de procedure goed uit voor de ZZP’er. De rechtbank was het met belanghebbende eens dat zij het huurrecht van haar woning per 1 januari 2005 tot haar ondernemingsvermogen kon rekenen. Zij gebruikte 25% van de ruimte in haar woning voor zakelijke doeleinden, en dat rechtvaardigde de kwalificatie als ondernemingsvermogen. Daardoor kon zij alle kosten van de huurwoning (de huur plus alle andere kosten, in totaal 9.251 euro) in aftrek brengen op de winst"

 

http://www.sprout.nl/68/8499/how-to/forse-aftrekpost-voor-zzp-ers-met-huurwoning.html

 

Goed nieuws!

De vraag rijst nu: Is dit ook van toepassing op werkruimte in de eigen woning?

 

 

mod edit: titel aangepast, laten we geen woningbezitters gek maken met de titel zonder het woord huur erin ;)

 

 

[Mod edit: titel verandert op basis van aanscherping wetgeving ]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Marjan,

 

Mijn excuses voor mijn late reactie. Ik heb zojuist gehoord dat ik op zijn vroegst pas in de 2de week van september een reactie krijg.

 

Arnoud

Webcareteam Belastingdienst

 

Helaas geen reactie op PM en ook hier nog geen antwoord. Daarom maar weer even een schop.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij helpen met de volgende situatie?

 

Ik heb een eenmanszaak.

 

Ik woon thuis bij mijn ouders. Ik gebruik momenteel al een gedeelte van het huis (ongeveer 20%) voor mijn onderneming. Is het mogelijk om huur te betalen aan mijn ouders zodat ik bijvoorbeeld 33% van het huis huur (dat ik dus de tweede verdieping huur), zodat ik dit als kosten van mijn zaak kan brengen? Of moet ik het hele huis 'huren'?

 

Stel ik zou 500 euro per maand betalen aan huur (wat nog onder huur-forfait valt zodat mijn ouders niet daarover nog belasting over moeten betalen), kan ik dit nog met terugwerkende kracht voor 2012, 2011 en 2010 laten gelden? Dit betekent natuurlijk dat ik een 'bijtelling' heb van 1.4% van de WOZ waarde van het huis in 2012, 2011 en 2010?

 

En hoe zit het kosten en BTW van energie en internet? Ik gebruik een redelijk gedeelte van energie/energie voor mijn ondernmening. Kan ik dit gedeeltelijk als kosten van mijn onderneming gebruiken?

 

Alvast bedankt!

 

Ronald

Link naar reactie
  • 1

Goed nieuws

 

De belastinginspecteur staat toe dat ik de huurkosten van mijn huurwoning opvoer als zakelijke kosten. Brieven, telefoontjes en een boekencontrole; de belastingdienst maakte het me niet makkelijk (maar uiteindelijk wel blij) ;D

 

Samengevat:

 

[*]Corrigeer privé gebruik woning (artikel 3.19, wet inkomstenbelasting 2001). Let op: dit percentage verschilt per jaar en is afhankelijk van de woningwaarde.

[*]De zakelijke ruimte(s) moet(en) qua vloeroppervlakte meer dan 10% van de woning beslaan.

[*]De aanslag moet nog niet definitief zijn, zodat je keuze voor zakelijk of privé kunt wijzigen.

[*]Eventuele huursubsidie moet in mindering worden gebracht.

 

Huurderslasten

 

De inspecteur staat toe dat ik een gedeelte van mijn gas, water en licht opvoer als kosten. Omdat hiervoor geen regel bestaat, moet ik bewijzen of beargumenteren wat het zakelijk gebruik is.

 

Helaas stond de inspecteur de volgende kosten niet toe:

 

[*]Inrichtingskosten (behang / vloerbedekking / verf / etc)

[*]Gemeentelijke heffingen

[*]Waterschapsbelasting

[*]Inboedelverzekering (omdat ik geen inventaris op de balans heb staan en de inrichting niet is toegestaan)

 

Hij is van mening dat ik deze kosten ook had gemaakt, als ik geen onderneming heb. Het argument dat dat ik al een correctie privé gebruik opvoer, was volgens hem onjuist.

 

Vragen

 

[*]Hoe reken ik het zakelijk gedeelte van gas/water/licht uit?

[*]Wat vindt je van de stellingname dat een aantal kosten niet zijn toegestaan (inrichtingskosten / heffingen / etc) ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat laatste doet mij een beetje denken aan jaren geleden toen een aantal politici mee vloog met een regeringstoestel om een voetbalwedstrijd te gaan zien. Ze betaalden hier niets voor want "dat vliegtuig vloog toch".

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

De inspecteur staat toe dat ik een gedeelte van mijn gas, water en licht opvoer als kosten. Omdat hiervoor geen regel bestaat, moet ik bewijzen of beargumenteren wat het zakelijk gebruik is.

 

Helaas stond de inspecteur de volgende kosten niet toe:

 

[...]

Hij is van mening dat ik deze kosten ook had gemaakt, als ik geen onderneming heb. Het argument dat dat ik al een correctie privé gebruik opvoer, was volgens hem onjuist.

 

 

 

 

Ik ben het niet met de inspecteur eens. De Rechtbank Arnhem zei op 17 december 2009 (http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL2190) onder puntje 4.5:

Indien het huurrecht volledig tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, heeft dat tot gevolg dat

eiseres enerzijds de op de gehele woning betrekking hebbende huur en andere huisvestingskosten

.

 

Mijns inziens is die privé-onttrekking van 1,4% bedoeld om het privé element te vatten, en behoort het daarbij te blijven.

Het zakelijk gebruik van G/W/L is daarmee dus 100% 8)

 

 

Wat de inspecteur lijkt te doen, en volgens mij ten onrechte, is de aftrekbeperking van artikel 3.17 lid 1 onderdeel c, onder 2 toepassen op een zakelijk geëtiketteerd huurrecht, terwijl het artikel het overduidelijk heeft over het in aftrek beperken van 'in privé gehuurde bezittingen'

 

Kun je een inschatting maken van het belang dat hiermee gemoeid is? Hoeveel aftrekpost loop je jaarlijks mis vanwege het standpunt van de inspecteur?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel, bedankt voor de munitie!

 

Ik heb de uitspraak bestudeerd en de debestreffende wetsartikelen gelezen. Op basis van deze informatie blijkt mijn eerste standpunt (alles aftrekbaar minus prive-ontrekking 1,4% in 2012) weer stand te houden ;D

 

Kun je een inschatting maken van het belang dat hiermee gemoeid is? Hoeveel aftrekpost loop je jaarlijks mis vanwege het standpunt van de inspecteur?

 

In een regulier jaar zijn dit globaal de kosten:

 

[*]EUR 650,- (heffingen, verzekering)

[*]EUR 1100,- (gas, water, licht)

[*]variabel (inrichtingskosten)

 

Bij de verhuizing naar deze woning was de post inrichtingskosten aanzienlijk hoger.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens is die privé-onttrekking van 1,4% bedoeld om het privé element te vatten, en behoort het daarbij te blijven.

Het zakelijk gebruik van G/W/L is daarmee dus 100% 8)

Nee hoor, de correctie ziet alleen op het gebruik van de woning zelf en de kosten die daar direct mee samenhangen. In dit forfait zit niet een correctie voor het privé verbruik G/W/E.

Link naar reactie
  • 0
Nee hoor, de correctie ziet alleen op het gebruik van de woning zelf en de kosten die daar direct mee samenhangen. In deze correctie zit niet een correctie voor het privé verbruik G/W/E.

 

In de genoemde uitspraak staat:

 

Indien het huurrecht volledig tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, heeft dat tot gevolg dat eiseres enerzijds de op de gehele woning betrekking hebbende huur en andere huisvestingskosten, totaal € 9.251, op haar winst in aftrek kan brengen.

 

[...]

 

De onttrekking van het huurgenot moet daarom worden berekend op basis van de in dit artikel opgenomen tabel, waarbij geen rekening mag worden gehouden met de (onzelfstandige) werkkamer. Uit het vorenstaande vloeit voort dat het door verweerder vastgestelde inkomen enerzijds moetworden verlaagd met € 9.251 en verhoogd met 1,4% van € 164.000 = € 2.296.

 

Naar mijn mening betekent dit dat alle kosten voor huisvesting zijn toegestaan, dus ook gas/water/licht.

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van een gedeelte van het wetboek inkomstenbelasting 2001, artikel 3.17 (ingangsdatum 1 januari 2013) vraag ik me nu af of lid 1.a.1° van toepassing is. Mag ik het genoemde forfair bedrag (plus kosten verhuizing) opvoeren als kostenpost?

 

Artikel 3.17. In aftrek beperkte kosten ten behoeve van de belastingplichtige

1.Bij het bepalen van de winst komen, onverminderd de artikelen 3.14, 3.15 en 3.16, kosten en lasten die verband houden met de volgende posten, tot het bij die posten aangegeven gedeelte in aftrek:

a. ten behoeve van de belastingplichtige zelf:

1°. verhuizing naar een andere woonruimte: de kosten van het overbrengen van zijn inboedel, vermeerderd met € 7750;

2°. huisvesting buiten zijn woonplaats: gedurende ten hoogste twee jaar;

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Piet,

 

Voor zover ik weet zijn verhuiskosten alleen aftrekbaar als er een zakelijk motief achter zit, in het uitvoeringsbesluit of de uitvoeringsregeling staat een zin "een verhuizing wordt als zakelijk beschouwd als de afstand tot de werkplek met X kilometer verminderd is". Dat wil niet zeggen dat er geen andere motieven zijn om een verhuizing als zakelijk te beschouwen, maar die kunnen dus in twijfel getrokken worden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, de correctie ziet alleen op het gebruik van de woning zelf en de kosten die daar direct mee samenhangen. In dit forfait zit niet een correctie voor het privé verbruik G/W/E.

Kijk, kennelijk las ik dan de uitspraak van de rechtbank verkeerd. Could you elaborate?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ha Piet,

 

Voor zover ik weet zijn verhuiskosten alleen aftrekbaar als er een zakelijk motief achter zit, in het uitvoeringsbesluit of de uitvoeringsregeling staat een zin "een verhuizing wordt als zakelijk beschouwd als de afstand tot de werkplek met X kilometer verminderd is". Dat wil niet zeggen dat er geen andere motieven zijn om een verhuizing als zakelijk te beschouwen, maar die kunnen dus in twijfel getrokken worden.

 

Zoals ik je reactie lees, zijn er dus nog wel mogelijkheden... ;D

Link naar reactie
  • 1

Kijk, kennelijk las ik dan de uitspraak van de rechtbank verkeerd. Could you elaborate?

Dit staat in de uitspraak

Indien het huurrecht volledig tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, heeft dat tot gevolg dat eiseres enerzijds de op de gehele woning betrekking hebbende huur en andere huisvestingskosten, totaal € 9.251, op haar winst in aftrek kan brengen.

Hier staat niet dat ALLE andere huisvestingkosten van de winst in aftrek gebracht mag worden als je je hier op baseert.

Zie ook deze thread. Gaat daar over een woning in eigendom, maar dat maakt voor de aanpak van G/W/E niet uit.

Link naar reactie
  • 0
Hier staat niet dat ALLE andere huisvestingkosten van de winst in aftrek gebracht mag worden als je je hier op baseert. Zie ook deze thread. Gaat daar over een woning in eigendom, maar dat maakt voor de aanpak van G/W/E niet uit.

 

Vraag 1: Klopt het dan dat ik bij een niet-zelfstandige werkruimte in een huurwoning het volgende doe?

 

Volledig aftrekbaar

 

[*] Inrichtingskosten (behang / vloerbedekking / verf / etc)

[*] Gemeentelijke heffingen

[*] Waterschapsbelasting

[*] Inboedelverzekering (?)

[*] Verhuiskosten, mits zakelijk motief

 

Gedeeltelijk aftrekbaar

 

[*] Gas / licht

[*] Water

 

Zoals ik lees in de andere thread moet ik hier rekening houden met normbedragen (genoemd in Landbouwnormen) of de daadwerkelijke kosten opvoeren.

In mijn geval zit het totaalverbruik al onder de genoemde normbedragen.

 

Vraag 2: Mag ik dan deze berekening toepassen?

 

Voorbeeld gas-verbruik:

 

Privékosten = (Totaal eigen verbruik m3 / Normverbruik m3) * Normbedrag

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.