• 0

Geld verdienen is geen optie – maar je goed recht!

Dienstverleners die werken vanuit hun passie hebben al snel het gevoel dat ze geen slaatje uit hun klanten willen slaan. Bij het doen van geweldig werk en het helpen van mensen, past het niet om rijk te worden over de ruggen van anderen.

 

Je hoedt jezelf ervoor om mensen jouw hulp te ontzeggen door een te hoog tarief. Dus doe je dingen gratis of voor weinig. Om vervolgens te zien dat de mensen die jij financieel tegemoet bent gekomen, blijkbaar wel geld hebben voor een nieuwe auto, een riante vakantie of de nieuwste Mac.

 

Door niet het tarief te rekenen dat je waard bent, doe je jezelf enorm tekort en heeft je bedrijf geen kans om écht te groeien. Want als ondernemer heb je niet alleen omzet nodig om in je levensonderhoud te voorzien, maar ook om je bedrijf te ontwikkelen. Los daarvan is het ronduit demotiverend voor jezelf om niets of veel te weinig terug te zien in ruil voor je inspanningen. Ondernemen wordt een worsteling als je bikkelt maar niet voldoende verdient. .

 

Voor veel solo ondernemers zit de crux van het probleem in een negatieve associatie rondom geld verdienen. Geld verdienen gaat gevoelsmatig vaak gepaard met mensen bedriegen en rijk worden ten koste van anderen.

 

Besef dat jij net zoveel recht hebt op een goede boterham als ieder ander. En dat geld verdienen prima te combineren is met oprecht en eerlijk zakendoen. Als jij geen waarde toekent aan je dienst of product, doet een ander dat zeker niet.

 

Realiseer je bij het bepalen van wat je waard bent de volgende aspecten:

 

* Psychologisch werkt het zo dat iets dat niets of weinig kost, voor de koper als minder waardevol voelt dan iets waarvoor wel (veel) geld is neergeteld. Bovendien levert het (riant) betalen voor een dienst meestal meer commitment op bij je klant met betere resultaten tot gevolg. Ik merk dat aan mezelf. Reken maar dat ik me inspan om het maximale te halen uit mijn coachingstraject in de VS waar ik een bedrag van 5 cijfers voor neertelde!

 

* Potentiële klanten die zeggen dat ze geen geld hebben voor jouw dienst, zeggen eigenlijk "ik heb geen geld over voor wat jij mij kunt bieden". Als ze echt nodig hebben wat jij levert, weten ze het geld desnoods ergens vandaan te schrapen om je in te huren. Aan jou dus de schone taak om uitermate duidelijk te maken hoe waardevol de uitkomst van jouw dienstverlening is.

 

* Als je veel geld verdient, kun je veel teruggeven aan anderen. Door te doneren aan goede doelen, door mensen een baan te geven of door veel te spenderen en zo de economie een zetje te geven.

 

Doe je zelf niet tekort en ga rekenen wat je écht waard bent. Het is de basis van een bloeiend bedrijf en brengt ontspanning in je leven!

 

Je huiswerk voor deze week helpt je daarbij:

 

1. Onderzoek je mindset. Wat levert het je op om ‘arm’ te blijven? Is het waar dat je alleen geld kunt verdienen over de ruggen van anderen? (Ik denk van niet; als jij biedt wat waarde heeft voor anderen, dan willen zij daarvoor betalen. Wie wil niet betalen voor wat voelt als de oplossing voor een nijpend probleem?)

 

2. Kijk waar je klanten geld aan uitgegeven en hoeveel. Kijk zowel naar hun privé-uitgaven (vakantie, nieuwe keuken, auto, hobby's, kleding, donaties aan goede doelen) als zakelijk wanneer dit van toepassing is (reclame, andere diensten,enz.). Klopt het dat er wel degelijk geld is maar de prioriteit blijkbaar bij andere uitgaven wordt gelegd?

 

3. Wees eerlijk tegenover je zelf over wat jouw dienst of product opbrengt voor je klant. Veel ZZP-ers blijven uitermate bescheiden over de resultaten van hun dienstverlening. Maar als jij je werk zo goed doet als ik vermoed, dan levert jouw hulp óf een financieel voordeel op (hogere winst, minder kosten, tijdsbesparing), óf meer levensgeluk óf een verlichting van (ziele)pijn. Allemaal aspecten van gigantische waarde. En die waarde mag zich uiteraard vertalen in een daarbij passende financiële vergoeding voor jou.

 

4. Zorg voor een beschrijving waaruit blijkt wat de waarde van jouw dienst of product is. Maak extreem duidelijk wat de opbrengst van jouw werk is, zodat potentiële klanten zien waarom dit hun geld meer dan waard is.

 

5. Vertaal die opbrengst(en) en resultaten in een passende prijs.

 

6. Verhoog die prijs met 25% om op je werkelijke tarief te komen. Want ongetwijfeld zit je nog steeds te laag voor de waarde die je biedt ;-).

 

 

Geld verdienen is geen optie maar je goed recht; je dienstverlening is het waard!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb dat ook.

 

Ik probeer altijd maar een zo laag mogelijke prijs te krijgen, zodat ik hopelijk een hogere omzet haal, met dan maar een lagere winst.

 

Als (beginnend) ondernemer is het erg moeilijk daaraan te ontsnappen. Vertrouwen in jezelf en het product is de eerste stap.

 

Voor veel solo ondernemers zit de crux van het probleem in een negatieve associatie rondom geld verdienen.
Nee, de crux van het probleem is dat je bang bent dat je klanten naar de concurrent stappen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En verder gaat het dienstverleners ook geen bal aan welke uitgaven en investeringen ondernemers doen. En zeker niet in vergelijking met wat de dienstverlener factureert. Ik zou zeggen, maak op voorhand duidelijke afspraken over de honorering en swa. Uit de column spreekt een bepaalde jaloezie en dat is jammer. Vergeet niet dat die ondernemer het toch maar zover geschopt heeft dat hij jou kan betalen.

Link naar reactie
  • 1

leuke column die mij wel aanspreekt.

 

Wat ben je waard. Bij mij was dit persoonlijk erg lastig. Ik doe wat ik leuk vind, en dan ook nog verwachten dat mensen hiervoor betalen? En iets ontwikkelen, creëren, aan mee mogen helpen, mensen blij maken, oplossingen bieden is leuk. Maar daar een prijs aan hangen en dit moeten verdedigen vond ik het lastigste wat er is.

 

Nu weet ik beter hoe mensen reageren, kan mensen ook beter inschatten en heb ik ook meer zelfvertrouwen dat ik het geld ook echt waard ben. Maar dat heeft lang geduurd, en nog steeds is het niet een favoriet onderdeel van ondernemen.

 

Ik ga alleen niet kijken naar wat een ander heeft. Want het zou verkeerd zijn als ik mijn prijs ga baseren op de auto van de klant ipv de kwaliteit van de diensten die lever.

BMW 3 serie +20%

Oude verrotte suzuki alto -10%

20 BMW 5 series voor het pand met marmeren vloer +150%

 

Dat is naar mening gewoon fout. En als mensen de prioriteit hebben om mij 100 euro te geven en 80.000 euro aan een nieuwe keuken vind ik dat best en gun ik dat die mensen van harte. Het is aan mij om ervoor te zorgen dat ik die 100 euro verdien. Niet teveel, niet te weinig. De rest is niet van belang.

 

Micha

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

En verder gaat het dienstverleners ook geen bal aan welke uitgaven en investeringen ondernemers doen. En zeker niet in vergelijking met wat de dienstverlener factureert.

...

 

Dat lees ik ook niet in de column. Het kan als leverancier geen kwaad om aan te geven dat de klant blijkbaar wel geld heeft voor X maar niet voor jouw prachtige aanbod. De keus is en blijft uiteraard aan de klant. Maar soms werkt zo'n benadering (mits uiteraard tactvol gebracht) als een prima opening in een dreigende patstelling.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Mij valt op dat de duurste dienstverleners vaak de beste cliënten hebben. Wellicht leeft bij een grote groep cliënten het idee dat een dienstverlener die niet goed voor zichzelf zorgt (bv door een laag uurtarief) blijkbaar ook minder goed werk aflevert. Anders zou hij wel meer verdienen. Een accountant die aan komt rijden in een 2de hands Golfje (ik zeg maar wat) wordt dan niet echt als geloofwaardig gezien.

Link naar reactie
  • 0
Mij valt op dat de duurste dienstverleners vaak de beste cliënten hebben. Wellicht leeft bij een grote groep cliënten het idee dat een dienstverlener die niet goed voor zichzelf zorgt (bv door een laag uurtarief) blijkbaar ook minder goed werk aflevert. Anders zou hij wel meer verdienen. Een accountant die aan komt rijden in een 2de hands Golfje (ik zeg maar wat) wordt dan niet echt als geloofwaardig gezien.
Er bestaat een spreekwoord over: "If you only want to pay peanuts, don't be surprised you only get monkees..."

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.