• 0

VOF naar Eenmanszaak om in aanmerking te komen voor kwijtschelding?

Beste,

 

Kwijtschelding van de Gemeentelijke belastingdienst is niet mogelijk als je ondernemer bent of als zelfstandige een beroep uitoefend. Dit is bij mij bekend.

Maar wat nou als je als ondernemer alleen maar verlies in plaats van winst met je eigen bedrijf (VOF) hebt gemaakt? En je naast de onderneming voor 10 uren in de week werkt, waarbij je nog minder verdiend dan het minimumloon???

 

Zijn er uitzonderingen voor ondernemers die kunnen aantonen verlies te hebben gemaakt en een laag inkomen te hebben om toch (gedeeltelijke) kwijtschelding te ontvangen?

 

De VOF heb ik samen met mijn partner, is het mogelijk om er een eenmanszaak van te maken?

Wat zijn dan de invloeden?

 

Kunt u mij hiermee helpen/adviseren.

Of weet u misschien bij wie ik met deze vraag terecht kan?

 

Bij voorbaat dank!

 

Met vriendelijke groet,

 

C.Pronk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Pronk,

 

enige jaren geleden met hetzelfde bijltje gehakt. helaas bleef de gemeente waar ik woonde op het standpunt staan dat zelfstandige ondernemers niet in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen.

 

Dit met een tweetal bezwaarschriften aangevochten maar steeds nul op rekest.. De 2e keer nog voor de commisie van beroep geweest. (een adviesraad die de gemeente zelf ingesteld heeft en waarvan men zegt dat hier onafhankelijke leden in plaats nemen die geen binding met het gemeentebestuur hebben !!!) maar ook daar het deksel op mijn neus gehad.

 

De gemeente beroepte zich op vage bepalingen in de rijkswet voor gemeentelijk lasten oid. Deze zelf nooit kunnen vinden en op vragen hierover nooit een duidelijk antwoord gekregen. (van het kastje naar de muur principe)

 

omdat ik ten tijde van deze procedures al weer boven jan was (het ging om kwijtschelding over 2 eerdere jaren) ben ik er maar mee gestopt hoewel er nog beroepsmogelijkheden waren.

 

Als de gemeente onwillig is in deze is het vechten tegen de bierkaai.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit onderwerp is al oud, maar misschien nu wel meer relevant dan eerder.

 

Heel wat kleine ondernemers lopen nu flink terug in inkomen. Sommigen zijn beter af als ze stoppen en bijstand aanvragen, maar ondernemers zijn nu eenmaal uit ander hout gesneden dan veel anderen. Ze proberen nog vaak hun zaakje draaiend te houden in economisch slechte tijden, als het financiëel niet meezit. Juist dan steekt het, dat je als ondernemer minder rechten hebt dan mensen in loondienst of met een uitkering.

 

Ik heb wel eens kwijtschelding gevraagd voor wat de gemeente noemt: "Gecombineerde aanslag". Dat is een aanslag als ingezetene plus rioolbelasting. Iedere inwoner krijgt die aanslag, behalve mensen met een bijstandsuitkering. Mensen met een laag loon, een klein pensioen, laag loon, of ander laag inkomen, kunnen kwijtschelding vragen. Is het inkomen laag genoeg, dan krijgen ze dat ook. Ik kreeg het niet. Ik heb een eenmansbedrijf. Bij navraag kreeg ik als enige motivering: "Uit uw bankafschriften blijkt dat u ondernemer bent. Ondernemers krijgen geen kwijtschelding."

 

Het gaat hier niet om heffingen die je als onderneming moet betalen, maar om heffingen die je privé krijgt, vanwege het privé adres waar je woont. In mijn geval, in een huurwoning. Nu vind ik het vreemd, dat je voor je prive situatie een aanslag krijgt, die je prive moet betalen, omdat je niet als prive persoon wordt beschouwd.

 

Ik vind het raar dat hier rechtsongelijkheid als regel geldt.

Ik vraag me af, of dit voor de inkomsten belasting geldt als prive kosten of als bedrijfslasten ?

Ik moet dit namelijk alleen maar betalen omdat ik ondernemer ben.

Zijn dit soort kosten, die je hebt alleen omdat je ondernemer bent, daardoor kosten voor je bedrijf?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

als zelfstandige kom je inderdaad bij de meeste gemeentes nergens voor in aanmerking.

Kwijtschelding? niet als je ondernemer bent!

Extra tegemoetkomingen voor de minima? Niet als je ondernemer bent!

Extra toeslagen? Niet als je ondernemer bent tenzij je aanvullende bijstand krijgt.

 

Bij (de meeste) gemeentes kijken ze zodra je ondernemer bent niet meer naar je inkomen maar enkel naar dat je ondernemer bent en dan houd alles op.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende bijstand krijgen ondernemers in mijn gemeente ook niet.

Startersregeling voor mensen die vanuit de bijstand ondernemer willen worden wordt ook nooit toegekend.

 

In verplicht bij te wonen bijeenkomsten worden oudere bijstandsgerechtigden door de sociale dienst onder druk gezet om als zelfstandig ondernemer te gaan werken. Zonder startkapitaal, zonder voorbereiding, zonder welke tegemoetkoming dan ook.

Wie er in deze gemeente aan denkt om ondernemer te worden vanuit de bijstand, mag zich daarop zelfs niet voorbereiden. Dat wordt hier bestraft met intrekking van de bijstandsuitkering met terugwerkende kracht. Deze mensen moeten dan aan het eind van de maand ontdekken dat er geen cent is voor eten en vaste lasten en zullen zich waarschijnlijk vestigen als zelfstandig bedelaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende bijstand krijgen ondernemers in mijn gemeente ook niet.

Startersregeling voor mensen die vanuit de bijstand ondernemer willen worden wordt ook nooit toegekend.

 

In verplicht bij te wonen bijeenkomsten worden oudere bijstandsgerechtigden door de sociale dienst onder druk gezet om als zelfstandig ondernemer te gaan werken. Zonder startkapitaal, zonder voorbereiding, zonder welke tegemoetkoming dan ook.

Wie er in deze gemeente aan denkt om ondernemer te worden vanuit de bijstand, mag zich daarop zelfs niet voorbereiden. Dat wordt hier bestraft met intrekking van de bijstandsuitkering met terugwerkende kracht. Deze mensen moeten dan aan het eind van de maand ontdekken dat er geen cent is voor eten en vaste lasten en zullen zich waarschijnlijk vestigen als zelfstandig bedelaar.

 

Dan gaat er iets gruwelijk mis in jouw gemeente. Er is namelijk zoiets als een Besluit Bijstandsverlening 2004, geïnitieerd door toenmalig staatssecretaris Mark Rutte. Dit besluit is de basis voor de maatregelen die jij hierboven aanhaalt en kan niet door de gemeente naar willekeur worden toegepast.

 

Wat natuurlijk mogelijk is is dat mensen niet de juiste route volgen. Dus eerst werk gaan genereren en daarna vragen of dat mag. Die volgorde klopt dus niet, als een ander jou voedt moet je je ook aan zijn regels houden. Of anders niet piepen dat het fout gaat.

 

De andere mogelijkheid is dat ze in jouw gemeente echt hun werk niet goed doen. Tja, dan moeten er koppen rollen. Als echt gbeurt wat jij stelt is dat een mooie zaak voor bijvoorbeeld de ombudsman.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De route is hier als volgt en geldt voor oudere bijstandsgerechtigden:

 

Bijstandsgerechtigde solliciteert en voldoet aan alle voorwaarden, maar komt niet aan werk.

Bijwonen van bijeenkomst voor oudere bijstandsgerechtigden is verp[licht en wordt gedaan.

Uitnodiging van reïntegratiebureau (EX-GEMEENTE AMBTENAAR) volgt, direct met een schrijven van de sociale dienst waarin gehoor geven aan de uitnodiging verplicht wordt gesteld.

 

Huisbezoek van de directeur/eigenaar van het reintegratiebureau volgt, waarbij mondeling een behoorlijk valse voorstelling van het ondernemerschap wordt gegeven. De uitkeringsgerechtigde kan kiezen: Zich verplichten tot begeleiding van het bureau en voorlopig een uitkering houden, of niet akkoord gaan en daarmee niet voldoen aan de eisen van de sociale dienst. De uitkering wordt dan ingetrokken.

 

Wordt het verplichte traject gevolgd bij het integratiebureau, wat niet meer inhoudt dan een aantal gesprekken met desinformatie en de verplichting een bedrijfsplan op te stellen, dan wordt dat plan ingediend bij de sociale dienst.

Vervolgens wil het bureau dat de uitkeringsgerechtigde reclamefolders in de brievenbussen in de gemeente gaat doen, een zakelijk telefoonnummer neemt met vermelding in de gouden gids en contacten legt met leveranciers en afnemers. Ook moet een dagboek bijgehouden, waarin staat hoeveel uren worden besteed aan de voorbereiding van het ondernemerschap.

 

Voldoet de uitkeringsgerechtigde hier allemaal aan, dan heeft de sociale dienst via het integratiebureau bewijs dat deze de regels voor de uitkering overtreden en wordt de uitkering ingetrokken.

 

Het integratiebureau heeft goede resultaten, want een groot percentage van de oudere bijstandsgerechtigden start als ondernemer of "heeft om andere redenen de uitkering niet meer nodig."

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.