• 0

belasting en voorraad

Mijn vraag is simpel, het antwoord ook denk ik.

Het gaat om het volgende: (een voorbeeld)

 

op 1/1 is mijn banksaldo 2000

op 31/12 is mijn banksalco 12000

 

betaald btw 4000

 

de inkoopwaarde van voorraad is op 1/1 4000

de inkoopwaarde van voorraad is op 31/12 5000

 

wat is de winst die ik opgeef aan de belasting: 10000 plus 1000 is 11000 - 4000??

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit een van jouw vorige posts leid ik af dat jij uitsluitend ondernemer bent voor de omzetbelasting en niet voor de IB.

Dan dien je resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) in jouw IB aangifte op te geven.

 

Als ROW' er mag je het kasstelsel toepassen voor de bepaling van het resultaat. Ofwel: Als omzet reken je uitsluitend

dat deel dat in 2009 is ontvangen op je bankrekening en voor de inkoopkosten alleen het deel dat in 2009 is betaald.

Het saldo hiervan is de winst die je als ROW in de aangifte vermeldt.

 

 

Groet,

Alex

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste ijsselg,

 

Uit je rekenvoorbeeld kan ik de winst niet afleiden. Daarvoor is meer info nodig, maar ik ben geen boekhouder.

 

Ik wil echter wel wat proberen: Je omzet moet blijken uit je administratie, niet uit je banksaldo. Dat saldo kan door van alles zijn beïnvloed.

Omzet minus inkopen is brutowinst. Brutowinst minus kosten is nettowinst. Die laatste geef je in je aangifte inkomstenbelasting op bij 'winst uit onderneming' of als Alex gelijk heeft, bij ROW (resultaat uit overige werkzaamheden).

N.B. alle bedragen excl. BTW!

 

@Alex: de term 'kasstelsel' koppelen aan 'ROW'? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, maar 't kan voor verwarring zorgen, omdat de eerste een BTW-begrip en de tweede een IB-term is.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John, bedankt voor je reactie. Het is me nu bijna duidelijk denk ik. Ik ben m'n administratie al aan het omrekenen.

 

Voor de duidelijkheid:

 

ik tel alle verkopen ex btw op --> dat is mijn omzet

ik tel alle inkopen ex btw op ---> mijn inkopen

omzet - inkopen is bruto winst

 

Maar nu de kosten: veel zaken zijn wel duidelijk, kantoorbenodigdheden, wat advertentie kosten etc.

Maar ik verzend al mijn artikelen per TNT post aangetekend. Zijn dit ook de kosten die ik aftrek om de netto winst te berekenen? Ik neem aan van wel maar vraag het toch maar even.

 

Gerard

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Gerard, Ijsselq en anderen,

 

ik heb meegelezen met dit topic omdat ik zelf op zoek ben naar het antwoord op de vraag of toename van (inkoopwaarde van de ) voorraad ook meegenomen moet worden als extra inkomsten als je particulier IB indient en inkomsten uit het bedrijf dus valt onder resultaat uit overige werkzaamheden?

 

Nu kan ik uit jouw eerste vraag en rekensom opmaken dat jij ook naar dat antwoord op zoek was. Helaas kan ik het antwoord niet vinden in de gegeven reacties maar lijk jij het wel te begrijpen? Kun je mij mogelijk weer wijzer maken? Oftewel heb je de toename van voorraad á €1000 nu meegenomen als 'winst' bij het opgeven van resultaat uit overige werkzaamheden? Hoe heb je het opgelost?

 

Wat zijn hiervoor de regels? Waar kan ik die regels inlezen?

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen,

 

Vriendelijke groeten van Iris

Link naar reactie
  • 0

Beste Iris,

 

Allereerst welkom op HL, ik hoop dat je snel antwoord krijg op jou vraag, maar ik wil je wel vragen om dezelfde vraag maar 1x te stellen, tevens is het meestal niet wenselijk om hele oude topics, in dit geval ruim 3 jaar oud, naar boven te halen. om die redenen sluit ik dit topic. De antwoorden op jou vraag kunnen gegeven worden in jou eigen topic te vinden via deze link

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=18478;start=msg461019#msg461019

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.