• 0

Investeringsaftrek m.b.t. kosten personeel, uitbesteed werk, huur bedrijfspand

Ik heb een vraag m.b.t. kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

De Belastingdienst geeft aan wat de voorwaarden zijn en dat sommige bedrijfsmiddelen niet geaccepteerd worden.

Bij het lijstje van niet acceptabele middelen zijn onderwerpen zoals personeelskosten, inhuur personeel, uitbesteding werk, huur bedrijfspand niet opgenomen maar heb mijn twijfels omdat het geen fysiek product betreft. Voor mij zijn het wel bedrijfsmiddelen en investeringen. Weet iemand of je deze middelen mag opvoeren voor de investeringsaftrek?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom lijkt je dat dan zo duidelijk? Kun je met een referentie naar een beschrijving van een definitie aangeven waarom jij vindt dat het zo duidelijk is van niet?

 

Voor mijn gevoel zijn het geen 'materiele' middelen (dat bedoelde ik met fysiek produkt) maar het zijn wel bedrijfsmiddelen. Ik zie echter nergens een beschrijving dat niet- materiele middelen uitgesloten zouden zijn. M.b.t. gebouwen wordt enkel woonhuizen uitgesloten maar ik zie geen beschrijving van uitsluiting van bedrijfspand. Ik ga er dan uit dat een bedrijfspand wel mee zou mogen doen. Als het dan wel mee zou mogen doen maakt het dan nog wat uit of ik deze aankoop dan wel huur?

 

Tot nu toe deden wijzelf het systeembeheer. Dit jaar hebben we besloten om het systeembeheer volledig uit te besteden en dat is voor ons een grote investering. In de geest van de wet voor investeringsaftrek hebben we goed gehandeld omdat we door deze investering de investeringen op de ondernemersmarkt stimuleren. Welke regel schrijft dan dat dit geen acceptabele investering zou zijn?

 

Ik ben benieuwd of de Belastingdienst een definitie hanteert voor 'bedrijfsmiddel' in het kader van de investeringsaftrek. Jij zegt dat het voor jou zo duidelijk is dat deze onderwerpen niet als middelen gezien mogen worden maar ik zie nergens een uitleg dat dat niet op zou gaan voor deze middelen. Kan je mij aangeven waar ergens een definitie gegeven wordt?

Link naar reactie
  • 0

Onderstaande quote is artikel 3.43 wet IB over het begrip investeren:

1.

Onder investeren wordt verstaan het aangaan van verplichtingen ter zake van de aanschaffing of de verbetering van een bedrijfsmiddel, alsmede het maken van voortbrengingskosten ter zake van een bedrijfsmiddel, voorzover die verplichtingen en kosten op de belastingplichtige drukken.

 

Huur van iets is geen aanschaf van een bedrijfsmiddel, dus hier is geen KIA van toepassing. Systeembeheer is een dienst die je inkoopt en geen bedrijfsmiddelen, dus geen KIA omdat het geen investering is maar kosten die je maakt voor werk door derden. Je schrijft hier immers ook niet over af, maar voert het direct op als kosten.

 

Als je aan pand aankoopt of een loodgieter aan het werk zet voor een nieuwe CV dan is dit wel een investering in de zin van art. 3.43 omdat het de aanschaf of verbetering van een bedrijfsmiddel betreft. Dus ook recht op KIA(binnen de geldende voorwaarden uiteraard).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Tot nu toe deden wijzelf het systeembeheer. Dit jaar hebben we besloten om het systeembeheer volledig uit te besteden en dat is voor ons een grote investering. In de geest van de wet voor investeringsaftrek hebben we goed gehandeld omdat we door deze investering de investeringen op de ondernemersmarkt stimuleren. Welke regel schrijft dan dat dit geen acceptabele investering zou zijn?

 

Ik ben benieuwd of de Belastingdienst een definitie hanteert voor 'bedrijfsmiddel' in het kader van de investeringsaftrek. Jij zegt dat het voor jou zo duidelijk is dat deze onderwerpen niet als middelen gezien mogen worden maar ik zie nergens een uitleg dat dat niet op zou gaan voor deze middelen. Kan je mij aangeven waar ergens een definitie gegeven wordt?

Deze onderwerpen betreffen kosten en kosten verschijnen niet op je balans. Als ze niet op je balans verschijnen, kun je er niet op afschrijven en evenmin bijzondere investeringsgerelateerde aftrekposten erop betrekken.

 

Volgens art 3.30 Wet IB zijn bedrijfsmiddelen goederen en kosten zijn geen goederen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden.

 

Ik vind het frappant dat artikel 3.43 wet IB bij de definitie van investeren de term bedrijfsmiddel gebruikt waardoor het feitelijk niet verduidelijkt wordt. Met deze definitie kan ik stellen dat de verplichtingen (lees kosten) die ik maak voor een bedrijfsmiddel dus investeringen zijn. Hier kan ik dan toch weer alle kanten mee op. Voor het onderhouden van onze IT-infrastructuur (dat is voor ons een bedrijfsmiddel) zijn wij kostenverplichtingen aangegaan met derden. Het kantoor is een bedrijfsmiddel om onze produktie te kunnen maken en daarvoor zijn wij een huurcontract (verplichting) aangegaan met de verhuurder. Conform deze definitie zijn dit dus wel investering terwijl jullie dat niet zo vinden. Hoe zit dit nu precies?

 

Ik vind de uitleg van StevenK:

...Deze onderwerpen betreffen kosten en kosten verschijnen niet op je balans. Als ze niet op je balans verschijnen, kun je er niet op afschrijven en evenmin bijzondere investeringsgerelateerde aftrekposten erop betrekken...

wel een duidelijke uitleg, echter waar staat uitgelegd dat het geactiveerd (en dus afgeschreven) moet worden op de balans en dat het dus geen kosten zijn die direct op kostenrekeningen geboekt worden?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

echter waar staat uitgelegd dat het geactiveerd (en dus afgeschreven) moet worden op de balans en dat het dus geen kosten zijn die direct op kostenrekeningen geboekt worden?

De Wet IB spreekt duidelijk van 'goederen' en dat begrip is in het BW ook goed uitgewerkt. Ik zie niet in hoe je kosten die niet tot een goed leiden ooit als bedrijfsmiddel kunt zien (anders dan de goodwill bij een overname). Die systeembeheerkosten kun je niet achteraf aan iemand anders verkopen. Die systeembeheerkosten hebben nu eenmaal geen enkel duurzaam aspect.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.