• 0

Minderjarig en Engelse les willen geven: inschrijven als ondernemer of niet?

Hallo,

 

Mijn naam is Semper. Ik ben veertien jaar en wil graag Engelse les gaan geven via internet voor een bepaald bedrag per uur.

Ik heb op de site van de KvK proberen uit te zoeken of dit nou wel of niet onder ondernemen oid valt. Met andere woorden; of ik hierover belasting moet gaan betalen, toestemming nodig heb van mijn ouders, ect. Ik heb hier echter geen concreet antwoord op gevonden, ergo stel ik mijn vraag hier.

Wat moet ik regelen om dit te kunnen doen? Of kan ik dit gewoon doen zonder toestemming en/of fiscale/juridische last?

 

Bij voorbaat dank,

SemperLupe

'Tis better to die on your feet, than to live on your knees.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

je bent 14 en wilt engelse les gaan geven via internet? heb jehiervoor genoeg kennis voor de taal dat je goeie cursussen kan bieden, het maken van je site zal ook moeilijk worden omdat je erg veel kennis nodig hebt om zo'n systeem te ontwikkelen( of veel geld wil ook helpen)

 

De Engelse taal is voor mij totaal geen probleem. Ik heb eerder Engelse les gegeven (zonder materiële winst) en dat verliep prima. Qua website zit ik ook goed: Ik programmeer zelf en kan de serverruimte van een kennis krijgen. Ik maak me dus alleen zorgen om de juridische en fiscale last.

'Tis better to die on your feet, than to live on your knees.

Link naar reactie
  • 0

Hi Semper

 

Top dat je goed onderzoekt wat de voetangels kunnen zijn.

 

Voor 50 euro per maand winst (omzet min kosten) haal je jezelf wel veel werk op de hals. In beginsel ben je inderdaad aan het ondernemen en is een inschrijving KvK verplicht.

 

Daarnaast moet je BTW rekenen omdat je geen vrijgesteld onderwijs levert als onderwijsinstelling. Bij dergelijke kleine verdiensten, kun je daarvan als kleine ondernemer vrijgesteld worden. Verzoek fiscus is dan nodig.

 

De winst voor de inkomstenbelasting valt onder het resultaat overige werkzaamheden. Als je verder geen inkomsten hebt of onder € 5.500 per jaar blijft, dan zul je hierover geen belasting verschuldigd zijn.

 

Een onderneming starten als minderjarige vereist doorgaans zogenaamde handlichting van je ouders. Een aardige toelichting tref je hier

 

Als ik echter alles optel: BTW vrijstelling, geen Inkomstenbelasting over de winst, dan zou het niet eens gevolgen hebben als je je niet inschrijft bij de KvK of meldt bij de fiscus. Dan hobby je er lekker op los totdat je meer gaat verdienen dan € 5.500 per jaar (totaal van baantjes en je onderneming).

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Semper

 

Top dat je goed onderzoekt wat de voetangels kunnen zijn.

 

Voor 50 euro per maand winst (omzet min kosten) haal je jezelf wel veel werk op de hals. In beginsel ben je inderdaad aan het ondernemen en is een inschrijving KvK verplicht.

.....

Als ik echter alles optel: BTW vrijstelling, geen Inkomstenbelasting over de winst, dan zou het niet eens gevolgen hebben als je je niet inschrijft bij de KvK of meldt bij de fiscus. Dan hobby je er lekker op los totdat je meer gaat verdienen dan € 5.500 per jaar (totaal van baantjes en je onderneming).

 

groet

Joost

 

 

 

 

Allereerst bedankt voor het bondige antwoord. Het is dus de vraag of ik wel of geen belasting/BTW moet gaan betalen. Het bedrag wordt sowieso niet >€5.500/jaar (458euro/maand).

Als ik het zo lees lijkt het me verstandig dat ik eens naar de KvK zelf ga om daar navraag te doen. Ik mag aannemen dat zij weten of ik me bij hen moet laten inschrijven of niet.

Ik had al het een en ander gelezen over de z.g.n. handlichting, wat een gedoe.. Maar goed, als ik naar de rechtbank gaat scheelt dat ook weer wat (onderhand kennen ze me daar al. Geen zorgen, niets verkeerds. lol)

 

Daarna moet ik me nog zorgen gaan maken over arbeidsregelingen voor minderjarigen, maar dat is natuurlijk een ander verhaal.

 

In ieder geval nogmaals bedankt

en met vriendelijke groet,

Semper

 

 

'Tis better to die on your feet, than to live on your knees.

Link naar reactie
  • 0

Semper

 

Als je naar de KvK gaat, laat ze meteen ophouden over handlichting en vraag ze eerst om een oordeel te geven over de vraag of dit hobby is of echt een onderneming (ik neig naar het eerste).

 

groet en succes

Joost

 

Ja, precies. Dat ben ik zeker ook van plan te doen. Ik zie ze nog in staat om me onnodig belasting te laten betalen.

Ik hoop dat ik het bij hobby kan houden, dat zou een hoop gedoe besparen, maar tegenwoordig kan je niets meer verdienen zonder dat je de helft ervan inlevert.

'Tis better to die on your feet, than to live on your knees.

Link naar reactie
  • 0

, maar tegenwoordig kan je niets meer verdienen zonder dat je de helft ervan inlevert.

 

Dat valt ook wel weer mee. De KvK heeft er sowieso niets over te zeggen.

 

BTW is niet van toepassing onder een afdracht van € 1.345 (omzet van 7.078)

Inkomstenbelasting is niet aan de orde bij een jaarinkomen (ook uit andere bronnen) van ongeveer € 6.050.

 

Kortom, bij 50 euro per maand, zou ik dit aangeven als hobby.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kortom, bij 50 euro per maand, zou ik dit aangeven als hobby.

 

Hoi Joost,

 

Waar zou Semper dit/zich(?) moeten aangeven dan? ;)

Je bedoelt, neem ik aan, dat hij het moet zien als hobby en zich dus nergens hoeft te melden/aan te geven?

 

@Semper: lekker aan de slag dus en verder (nog) geen gedoe!

 

groet,

 

John

 

P.S. @Joost: De KOR komt niet in zicht omdat taalles is vrijgesteld van BTW (goedkeuring), tenzij het om hobby taallessen, als oud Grieks o.i.d. gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kort vergelijkbaar vraagje:

 

Ik hoorde vroeger wel eens dat als je een of enkele producten verkocht in de privé sfeer dat je dan ook geen kvk e.d. nodig had.

 

Voorbeeld:

Je hebt een kudde kipjes en die leggen eieren en je verkoopt een klein aantal per maand aan mensen die langskomen.

Of je knapt af en toe een bromfiets op oid.

 

Het gaat hier dus duidelijk over de hobby sfeer waarbij er een kleine opbrengst is.

 

Bestaat (of bestond?) deze regen? Of is het eigenlijk het verhaal wat Joost hierboven al aangeeft.

Link naar reactie
  • 0

Beste J.

 

Ik was al 'bang' dat dit zou gebeuren. Wel of geen ondernemer? Wel of niet inschrijven bij de KvK?

De grenzen zijn niet aan te geven: het is een grijs gebied. De fiscus kijkt naar het geheel. Omzetbedragen, uren, leeftijd etc. zijn op zich geen criteria, maar 't hele plaatje. Eigenlijk geldt (maar ook dat is nogal vaag en subjectief): hoe wordt er maatschappelijk tegenaan gekeken.

 

En om t nog leuker te maken bestaat er dan ook nog ondernemerschap voor de inkomsten- en de omzetbelasting(=BTW): twee totaal verschillende grootheden. Om jouw voorbeelden aan te houden: voor de BTW ben je al heel snel ondernemer, voor de IB niet. Maar voor de IB moet je bijverdiensten dan wel weer aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW).

 

Eierenverkoop? Ligt eraan hoeveel een klein aantal is, maar voor de BTW zie ik het BTW-nummer al snel nader komen ;)

Bromfiets? Hoe vaak is af en toe?

 

Je snapt 't: moeilijk aan te geven en op voorhand vaak al helemaal niet.

En zoals Joost al zegt: niet de KvK bepaalt dat, maar de fiscus.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

P.S. @Joost: De KOR komt niet in zicht omdat taalles is vrijgesteld van BTW (goedkeuring), tenzij het om hobby taallessen, als oud Grieks o.i.d. gaat.

 

Hoi John

 

Ben je al bij t.a.v. de regels BTW en onderwijs 2010? Niet al het onderricht valt nog onder de vrijstelling. Zie de uiteenzetting van in deze pdf door Van Driel Fruijtier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Gezien het 50 euro per maand betreft raad ik je ook aan niks aan te geven bij de belastingdienst of KvK. Veels te veel gezeur in proportie tot de verdiensten. Als je richting de paar honderd euro per maand heeft het weer zin je over deze kwestie te buigen.

 

Uit pure nieuwsgierigheid: is Engels toevallig je moedertaal of ben je er gewoon erg goed in?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.