• 0

Belastingaangifteprogramma 2009 kan niet worden gedownload.

Beste mensen,

 

Volgens mij heb ik een probleem.

 

Ik heb vorig jaar het aangifteprogramma 2008 gebruikt voor particulieren. Terwijl ik eigenlijk het aangifteprogramma voor ondernemers moest gebruiken. Het was toen mijn eerste jaar als ondernemer zijnde en had een verlies uit onderneming en dacht dat ik daarom geen ondernemersaangifte moest doen (stom natuurlijk maar goed).

 

Nu staat in mijn ondernemersgedeelte bij de belastingdienst nog steeds het programma 2008 klaar maar niet 2009. Mijn vraag:

 

1. Kan het kwaad als ik nu alsnog 2008 aangifte doet met verlies uit onderneming? Krijg ik boetes?

2. Hoe kom ik aan het 2009 programma? Als ik 2008 invul komt daarna 2009 beschikbaar?

 

Extra informatie: Ik ontving een brief van de belastingdienst "als uw situatie ongewijzigd is, dan hoeft u geen aangifte doen". Heb in 2009 nog steeds verlies uit onderneming maar dit jaar(2010) lijkt er een winst te komen.

 

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou even een telefoontje naar de belastingdienst doen om dit te overleggen... De aangifte van 2008 alsnog indienen lijkt me niet zondermeer mogelijk/goed. Heb je van de belastingdienst wel reactie gehad op je particuliere aangifte over 2008?

 

En wellicht had je dat iets eerder moeten doen dan '5 voor 12'... ;)

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

1. Kan het kwaad als ik nu alsnog 2008 aangifte doet met verlies uit onderneming? Krijg ik boetes?

2. Hoe kom ik aan het 2009 programma? Als ik 2008 invul komt daarna 2009 beschikbaar?

 

Beste Papierus,

 

1) Of het kwaad kan? Als je de aangifte 2008 niet doet, heb je meer problemen. Dus indienen en wel z.s.m. Verlies of niet.

Een boete kan worden opgelegd, maar die zal hoger zijn als je de aangifte niet doet.

2) Ja, na 2008 ingediend te hebben, komt 2009 vanzelf vrij, maar wel te laat vrees ik en een telefoontje gaat je niet helpen.

Dat wordt dan waarschijnlijk weer een boete.

 

Verder eens met de vorige spreker: waarom kom je zo laat in actie. Zonde van 't geld.

 

Suc6! Oh, en bellen kan je natuurlijk wel proberen. Wie weet wat 't oplevert.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

2) Ja, na 2008 ingediend te hebben, komt 2009 vanzelf vrij, maar wel te laat vrees ik en een telefoontje gaat je niet helpen.

Dat wordt dan waarschijnlijk weer een boete.

 

Je zou uitstel kunnen aanvragen voor 2009. Of het uitbesteden. Op die manier hoef je niet te wachten tot het programma vrijkomt en ben je toch op tijd. Wellicht zijn de kosten hiervoor zelfs lager dan de boete.

Link naar reactie
  • 0

Ja particulier een definitieve aanslag. Maar ik denk er nu pas aan omdat ik voor 2009 wou gaan invullen maar ineens tot de conclusie kom dat vorig jaar het verkeerde programma heb gebruikt. :/

 

Aanvullende vraag: waar had je het verlies uit je onderneming dan ingevuld? Of heb je die niet ingevuld?

 

Al met al zou ik bellen en hopen op het beste... :-\

En de overige tips goed overwegen om verdere ellende te (proberen te) voorkomen...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even de aanslag van 2008 opgezocht. Hiervoor kan ik bezwaar maken voor 6 mei 2010. Dus wellicht kan ik het alsnog veranderen?

 

Verlies uit onderneming heb ik nergens ingevuld. Ook niet privestortingen etc.

 

Wellicht zal ik het door een derden moeten laten invullen om alsnog 1 april te halen ja.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even de aanslag van 2008 opgezocht. Hiervoor kan ik bezwaar maken voor 6 mei 2010. Dus wellicht kan ik het alsnog veranderen?

 

Verlies uit onderneming heb ik nergens ingevuld. Ook niet privestortingen etc.

 

Wellicht zal ik het door een derden moeten laten invullen om alsnog 1 april te halen ja.

 

Ja, met een bezwaar kun je alsnog aangeven dat er ook winst uit onderneming meegenomen had moeten worden(in dit geval verlies).

 

Let er wel op dat indien je het uit gaat besteden er een grote kans bestaat dat je alsnog in de uitstel terecht komt. Enerzijds omdat het kort dag is en anderzijds omdat je waarschijnlijk niet de enige klant bent die het voor 1 april gedaan wil hebben. Tip om hier dus even expliciet naar de vragen.

Link naar reactie
  • 2

Ik vind het zelf altijd heel vervelend als lezer om geen vervolg te zien op een topic, dus bij deze.

 

De belastingdienst deed niet moeilijk en ik kreeg toestemming om alles opnieuw aan te leveren. Inmiddels is alles geaccepteerd en heb nieuwe "aanslagen" ontvangen. Dit was de eerste keer dat ik met de belastingdienst belde en ze zijn daar vriendelijker dan een gemiddelde klantenservice van een groot telecombedrijf ;)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.