• 0

VOF, baan en een uitkering; gaat dat samen ?

Ik ben begin 2009 een VOF gestart en tegelijkertijd begonnen in een baan voor 20 uur per week. Omdat mijn vorige vaste baan 36 uur betrof heb ik voor 16 uur een uitkering aangevraagd en gekregen. ik ging er immers in uren en dus salaris op achteruit. Dit ten gunste van het werk wat ik in mijn VOF kon gaan steken. In 2009 hebben wij met de VOF geen winst gemaakt en de 2 vennoten hebben dus geen inkomsten uit de VOF kunnen halen.

Nu ben ik bezig met mijn aangifte 2009 waarin ik mijn baan opgeef, de uitkering en de VOF informatie. Ik ben nu bang dat ik problemen krijg omdat ik in 2009 naast mijn baan een uitkering genoot EN gewerkt heb aan mijn VOF. Ik heb me wel steeds beschikbaar gehouden voor die 16 uur maar daar kwam geen baan uit. Heel moeilijk natuurlijk voor relatief weinig uren. Overigens heb ik niet veel tijd besteed (kunnen besteden) aan de VOF omdat mijn vaste baan ook veel tijd vroeg en daar ook een perspectief op ondernemerschap was. In die wetenschap heb ik veel meer uren gedraaid dan de contractuele 20 uur per week.

Kan ik bij de aangifte 2009 in de problemen komen met UWV, fiscus of andere instanties ??

Hoop dat iemand mij hierin kan adviseren ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik bij de aangifte 2009 in de problemen komen met UWV,

Ja. Is niet helemaal mijn expertise, maar de hoofdregel is dat je een uitkering krijgt voor het aantal uren dat je niet meer werkt.

Je werkt 20 uur in loondienst, en daarnaast nog voor je onderneming. Die uren moet je daar ook bij optellen, zodat je een lagere uitkering krijgt. Het maakt in beginsel niet uit of je die uren op een ander tijdstip besteed, of dat je er (nog) niets mee verdient.

 

Er zijn uitzonderingen voor starten met behoud van uitkering, maar dat moet dan wel vanuit de uitkeringssituatie en in overleg met het UWV. Ook als je al een onderneming had naast je oude baan, dan zijn de gevolgen anders, in dat geval ben je immers van 36 + x uur teruggegaan naar 20 + x uur. Dus dan heb je wel dezelfde achteruitgang in hoeveelheid uren, maar dan moet je wel die uren opgeven bij het UWV.

 

Er is hier al vrij veel geschreven over starten vanuit een uitkering, misschien moet je even verder lezen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dank voor jullie reacties !

ik heb idd met een uwv medewerker gesproken en hij weet van de VOF

ik heb hem wel overtuigd dat ik beschikbaar was voor 16 uur per week en geen tijd besteedde aan mijn VOF, dat deed mijn compagnon namelijk, ook omdat ik een baan voor 20 uur had en er nauwelijks tijd overbleef voor de VOF

met UWV heb ik hierover geen problemen gehad maar ik vraag me nu af of die alsnog ontstaan als ik mijn aangifte 2009 indien

daar staat immers en de baan, en de vof en de uitkering op

is die "angst" terecht ?

Link naar reactie
  • 0

Als de werkelijke situatie zo is zoals je die aan het UWV hebt verteld en het UWV daar (bij voorkeur schriftelijk) mee akkoord is, dan zal er niet zoveel aan de hand zijn. De aangifte verandert immers niets aan de situatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik niet veel tijd besteed (kunnen besteden) aan de VOF omdat mijn vaste baan ook veel tijd vroeg en daar ook een perspectief op ondernemerschap was. In die wetenschap heb ik veel meer uren gedraaid dan de contractuele 20 uur per week.

 

Let wel op: Het mes snijdt aan twee kanten.

 

Je bent nu een jaar verder met de vof en hebt hier geen tot nauwelijks uren in gestoken en er is ook geen winst gemaakt.

Wat is het toekomstperspectief van deze vof? Is er zicht op omzet en/of winst?

 

Je blijft als firmant namelijk hoofdelijk aansprakelijk jegens schuldeisers van de vof. Dit geldt ook voor verplichtingen die één van de anderefirmanten namens de vof zijn aangegaan. Wat is de meerwaarde voor jou om in deze vof te blijven participeren? Is dat het risico waard om jouw uitkering voor op het spel te zetten?

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.