• 0

fiscale winstberekening niet gelijk aan saldo winst en verliesrekening

Hallo,

 

In het archief heb ik al wat draadjes gelezen over dit onderwerp, maar ik heb mijn probleem er helaas niet mee kunnen verhelpen. Misschien omdat mijn situatie zo basic is, krijg ik teveel info waardoor ik de weg kwijtraak...

 

Wanneer ik mijn aangfite inkomstenbelasting 2009 invul, krijg ik dus de foutmelding dat de fiscale winstberekening niet gelijk is aan het saldo winst en verliesrekening.

 

Wat ik precies fout doe weet ik dus niet. Waarschijnlijk heeft het iets met de prive inkomsten en/of fiscale ondernemingsvermogen te maken....

 

Mijn situatie:

Ik ben in feb 2009 begonnen als ZZP'er/eenmanszaak. Ik heb 4 facturen verstuurd dit jaar, waarvan 2 naar een buitenlandse opdrachtgever waarover ik geen btw over heb moeten betalen. Tevens was ik voor journalistiek werk ontheven van het opgeven van btw bij een Nederlandse opdrachtgever.

 

Mijn netto winst is 7003. (btw is 29 euro)

Ik heb geen investeringen gedaan en dit geld is ook binnengekomen op mijn prive rekening. Mijn onderneminsvermogen was begin 2009 dus 0 euro.

 

Wie weet er precies wat ik fout doe?

 

Alvast dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi, ik loop tegen hetzelfe probleem aan en ik kom er niet uit. Ook ik heb een zeer basale balans en winst/verlies rekening en ook ik loop aan tegen het probleem van het niet kloppende saldo. Ik heb ook het archief doorgelezen, maar daar staat zoveel informatie dat het onduidelijk wordt.

 

Ik ben eigen ondernemer, ZZP, en heb in het laatste kwartaal een aantal facturen kunnen sturen en wat kosten gemaakt.

 

Activa

Saldo bank, 1706

Computers, 874

Inventaris, 205

BTW terug te krijgen, 406

 

Totaal 3191

 

Passiva

Eigen vermogen 3191

 

Dat vul ik in in het programma van de belastingdienst en dat klopt en accepteert hij.

 

Dan heb ik 500 euro prive gestort en een computer van 1000 euro ingebracht en 670 euro ontrokken aan cash. Ook dat heb ik ingevuld.

 

Dan ben ik de kosten en opbrengsten gaan invullen; ik heb 5019 euro ex. btw ontvangen, dat vul ik in als opbrengsten.

 

Daarnaast heb ik 1689 euro kosten aan uitbesteed werk, 1080 aan afschrijvingen op computers en inventaris en 2337 euro kosten aan overige bedrijfskosten zoals vervoer en huisvesting. Al met al 5106 euro kosten.

 

Het programma berekend dan de winst als 5019-5106 euro = 87 euro verlies, dat is op zich niet onverwacht in deze opstart fase van het bedrijf.

 

Echter, het saldo van de fiscale winstberekening 2362 is dan niet gelijk aan het winstaandeel van de onderneming, -87 euro. Die 2362 berekent hij door de te zeggen

 

Ondernemingsvermoegen einder boekjaar (3191) + priveontrekking (671) = 3862

3862 - Privestorting ( 1500) = 2362

 

Nu snap ik ik dat ik dit kan corrigeren door de privestorting met 2362 + 87 te verhogen tot 3949, maar is dat nu de bedoeling?

 

Dank u wel voor het lezen en bij voorbaar dank voor enige hulp die u geven kunt.

Link naar reactie
  • 0

nog een tip: ga eens alle banktransacties na. Daar zitten echt transacties tussen die je niet geboekt hebt in je administratie. Zoals Herafin al aangeeft, heb je meer gestort dan je denkt of zijn er nog schulden die je gemist hebt (te betalen kosten, crediteuren wellicht?).

 

Met name zijn tip t.a.v. de vervoerskosten. Als je voor elke KM 19 cent gerekend hebt, dan is het totaal van die KM-vergoedingen een privé storting. Dat geld is immers niet betaald door de onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor het antwoord.

 

Echter. Ik snap het principe hier achter nu nog steeds niet. Ik kan de aangifte kloppend maken. No problem.

 

Ik heb alle bank transacties nagelopen en alles klopt en staat erin. De enige manier waarop ik het kloppend kan krijgen is door het aanpassen van die prive stortingen. Met dat bedrag kan ik het corrigeren, maar is dat nu de bedoeling?

 

De administratie is exact zoals ik hem gepost heb, ja de kilometer vergoeding is een vergoeding aan mezelf voor het gebruik van de prive auto. Het is een heel simpel consultancy gebeuren, rapporten schrijven voor klanten.

 

Waarom die hele rekening en balans daar zo ingewikkeld van wordt, geen idee. Waarom de balans van de onderneming toeneemt naar 3191 maar er wel een verlies van 87 euro is, geen idee. Ik heb alles gekocht van het geld van de opdrachten, geld uit de zakelijk rekening opgenomen en dan nog tegoed over op de rekening. Waarom denkt de belastingdienst dan dat ik verlies heb? Door de afschrijvingen?

 

En, de hamvraag, is het nu de bedoeling dat ik dat door die prive stortingen fix, of klopt mijn balans gewoon niet? Moet ik wellicht uitgaan van de waarde van de computers voor afschrijving op de balans?

 

Eens meer, bedankt voor elke toelichting die u geven kunt.

Link naar reactie
  • 0

het probleem dat je hebt, is ontstaan doordat je zelf de balans in elkaar aan het knutselen bent. Als je alle transacties netjes in een boekhoudpakketje had gezet, dan had de balans (bij juiste boekingen) aangesloten.

 

Met de informatie die je geeft, kunnen wij het in elk geval niet oplossen zo. De verschillen wegboeken naar privé om de zaken kloppend te maken, is een verkeerde gang van zaken die alleen erg luie boekhouders gebruiken.

 

Heb je de KM-vergoedingen al als privé storting aangemerkt?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Het kan zeer goed dat de balans niet klopt door het zelf maken, echter ik dacht omdat het zo'n simpele balans was, dat er niet veel fout kon gaan.

 

KM vergoeding, dat bedrag moet ik als kosten opvoeren? Ik heb dat bedrag nooit naar mezelf overgemaakt, ik heb alleen per gereden kilometer 19 cent kosten opgevoerd.

 

Een ander ding, ik heb bijvoorbeeld kosten voor woonruimte gebruik opgevoerd, 100 euro per maand voor het gebruik van de kantoor ruimte aan huis. Dat is een kostenpost van 1200 die wel op de winst verliesrekening, maar niet op de balans komt.

 

Bijvoorbeeld

Ik heb in een jaar 20.000 euro inkomsten. Geen kosten, behalve de 1200 euro huisvesting.

 

Dan is de balans;

 

Activa: 20.000 euro cash

Passive: 20.000 euro eigen vermogen

 

Winst: 20.000 euro volgens mij

Saldo Fiscaal: 18800

 

Dat verschil van 1200 euro, daar loop ik telkens tegenaan. Moet ik die 1200 nu als 'privestorting' in de onderneming terugzetten? Of is dat nu fout?

 

Wederom mijn waardering voor de hulp en het inzicht wat jullie geven.

Link naar reactie
  • 0

Die 1200 (los van de fiscale aanvaardbaarheid ervan!) heb je niet als kosten betaald via de zaak, dus heb je die privé betaald.

Als je privé kosten maakt voor de zaak, dan zijn dat privé stortingen op het eigen vermogen.

 

Dus in dit geval moet je 1200 bij het eigen vermogen optellen. Zo ook met de KM-vergoeding uit de eerdere berichten.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een rekensom leert dat je banksaldo niet kan kloppen met de door jou geschetste informatie.

Hieronder volgt een reconstructie:

 

+5019 (ontvangsten)

-1689 (uitbesteed werk)

-2337 (overige bedrijfskosten)

-406 (btw saldo)

587 (toename bank uit Winst en verlies

+500 prive storting

-671 prive opname

-1159 investeringen (-874 computers - 205 inventaris - 1080 afschrijvingen +1000 privestorting)

 

-743 BANKSALDO

dat geeft een verschil van 2449 met de door jouw opgegeven bank

 

Tenzij er wel schulden of andere vorderingen zijn.

Dus naar mijn mening is jouw informatie niet volledig.

Hoe heb je dit alles inzichtelijk gemaakt? Misschien kun je de informatie anders mailen.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je antwoord.

 

In het voorbeeld, moet ik dan een post van 1200 euro 'huisvesting' op de balans opnemen aan de passiva kant?

Dan wordt het eigen vermogen 21.200, das 1200 euro meer dan aan de activa kant, klopt dat dan?

 

Een ander ding, ik ben ook gaan zoeken naar een simpel boekhoudpakket, is osFinancials wat voor zover je weet?

 

grt.

M

 

 

Link naar reactie
  • 0

Neen, de door mij berekende verschil van 2449 is een verschil die jij aan de creditkant ook hebt.

Eigen vermogen = (1500 stortingen - 671 opnamen - 87 verlies) = 742

Verschil met debetkant = 2449

extra 1200 storting geeft eigen vermogen van 1942 (verschil van 1249 nog)

 

dit extra verschil kun je wellicht verklaren door nog eens goed te kijken hoe bijvoorbeeld kilometervergoeding en telefoonkosten betaald zijn.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik zal even de balans erbij pakken, dan kunnen jullie zien hoe ik het nu gedaan heb.

 

Er zijn in totaal 55 bankboekingen, af en bij, gedaan in 2009. Erg beperkt, wellicht loont het de moeite om dat allemaal in te boeken in zo'n pakket. Ik ben osFinance aan het bekijken.

 

Wederom bedankt voor de hulp. Stomme is, ik dacht altijd goed te zijn in exacte vakken, wiskunde enzo. Maar dit verschil tussen theorie van getallen en praktijk van de belastingen is als een natuurkundige die biljart gaat spelen. Thanx again!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord, een boekhouder raadplegen is niet echt een optie. Dan ben ik een stuk meer geld kwijt dan ik er ooit mee verdien.

 

Ik zie dat ik in de balans de 4 en 2 jaar heb laten staan. Das fout, dat moet 2 jaar zijn voor alles, volgens het aangifte programma van de belastingdienst mocht dat. Ik had eerst 20% staan inderdaad.

 

Ik ben nu bezig alles in osFinance te zetten. Kijken wat daar uit komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit de helpfile van het aangifte programma;

 

Tijdelijke verruiming willekeurige afschrijving

Hebt u in het kalenderjaar 2009 geïnvesteerd in nieuwe bedrijfsmiddelen? Dan mag u deze bedrijfsmiddelen willekeurig in 2 jaar afschrijven. Dus maximaal 50% in 2009 en 50% in 2010. Hou daarbij wel rekening met de restwaarde van het bedrijfsmiddel. Dit is een tijdelijke maatregel vanwege de economische crisis.

 

De computers, de printer etc. zijn allemaal nieuw, in 2009 aangeschaft, en mogen dus 50% worden afgeschreven, tenminste, dat maak ik er uit op. Maar goed, ik ben natuurlijk niet echt thuis in de materie.

 

Link naar reactie
  • 0

Heren, dank u voor uw hulp.

 

Ik heb een boekhoud pakket erbij gepakt, speedbalance, en alles bijgevuld en ingeboekt. Vooral de tip over het correct inzetten van de prive kosten van transport heeft erg geholpen.

 

Daarmee kom ik tot inderdaad andere getallen dan ik zelf had berekend, maar deze zijn moeiteloos in te vullen in de aangifte. Ik hoef nu niets meer te corrigeren in de prive stortingen/ontrekkingen kolom. Daar staat nu slechts wat ik echt heb gestort (aan cash, computer, transport en huisvesting) en wat ik echt heb ontrokken (aan cash). Mijn dank is groot.

 

Natuurlijk heb ik alweer een nieuwe vraag. In het belastingprogramma staat een kolom bij de materiele activa; kosten van voortbrenging/aanschaf. Daar vul ik alleen toch in wat ik dat jaar heb voortgebrach/betaald?

 

Stel ik koop een computer in 2009 voor 1000 euro. Daar schrijf ik 200 euro op af, dan is de restwaarde en waarde einde boekjaar 800 euro. En zijn mijn aanschaf/voortbrengings kosten 1000 euro

 

Dan koop ik in 2010 een beeldscherm voor die computer van 500 euro. Dan zijn in 2010 mijn aankoop/voortbrengingskosten toch 500 euro? En niet 800 (boekwaarde einde 2009) + 500 = 1300 ?

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.