• 0

van zzp-er naar free-lancer voor belastingdienst.

hallo.ik heb van 2001 t/m 2009 de status van ondernemer gehad en had ook recht op de kleine ondernemersaftrek. Nu stelt de belastingdienst dat ik met ingang van dit jaar (2010) mijn inkomsten gaan worden gezien als free-lanve werk en niet meer als winst uit onderneming, omdat ik minder dan 10.000 euro winst maak per jaar. Kan dat zomaar? Ik heb al op belasintgsites gekeken en op fiscalert-site maar nergens staat hoeveel winst je moet maken om je onderneming te mogen houden. Voorheen kreeg ik rond de 1200 euro terug van belastingdienst,maar met deze nieuwe regel moet ik rond de 2500 euro gaan betalen per jaar. :(

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nantie,

 

Een belangrijk kenmerk voor onderschap is risico. Onder risico wordt ondermeer verstaan de onzekerheid van omzet maken en betaald krijgen.

 

Kan je misschien aangeven hoe je de opdrachten binnen krijgt, hoe je de omzet factureert en of er een onzekerheid van betaling van je omzet is?

 

Maak je ook reclame (naar potentiële nieuwe opdrachtgever) zodat ze je kunnen vinden?

 

Je zegt dat je niet investeert, maar als ik het zo lees is een snelle en goede computer van groot belang om je werkzaamheden te kunnen verrichten en vervanging van je pc is dus wel degelijk een investering. Zo ook voor je telefoon, want mogelijk is een normale telefoon niet echt geschikt voor je werkzaamheden en moet je een andere telefoon gebruiken.

 

Groetjes

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

de firma waar ik de opdrachten van krijg doet ook de reclame voor ons maken. we krijgen altijd op tijd betaald. Ik heb idd om de 3 jaar een nieuwe pc nodig alsmede zeker elke 2 jaar een andere telefoon (nu een met blue-tooth). Dat zijn investeringen van hooguit 1000 euro per jaar dus.

We lopen dus weinig risico. Ik factureer ook de btw voor enkele firma's.

 

Link naar reactie
  • 0

Nantie,

 

ff voor alle duidelijkheid: op de vraag van Joost zeg je 9 opdrachtgevers te hebben en verderop zeg je 'de firma waar ik opdrachten van krijg'.

Krijg je die klanten via die firma, dan zou dat wel eens het probleem kunnen zijn, ook al was dat in het verleden ook al zo.

De fiscus kan op een eerder ingenomen standpunt niet terugkomen voor het verleden, maar wel voor de toekomst.

 

Om er wat aan te doen zul je aangifte moeten doen zoals de fiscus dat zegt en dan vervolgens meteen, maar iig binnen 6 weken, bezwaar maken tegen je eigen aangifte door te claimen dat je wél winst uit onderneming geniet. Liefst met argumenten.

 

Oh en het voorgaande geldt voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting (BTW) blijf je zo te zien gewoon ondernemer.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

dank je wel. voor 2009 mag ik nog gebruik maken van mijn voorrechten.(Ik krijg idd al mijn klanten via die firma's.) Dit gaat pas in in 2010. Dus als ik de aangifte moet versturen voor 2010 (in 2011) moet ik pas met de argementen komen dat ik wel winst maak uit de onderneming?

Of kan ik dat nu al proberen terug te draaien?

alvast bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nantie,

 

Afhankelijk van hoe het je is meegedeeld: je kunt alleen bezwaar maken tegen een beschikking. Dus als dat boven de brief staat kun je officieel bezwaar maken, anders moet je idd wachten tot dat je de aangifte over 2010 hebt ingediend.

 

Je kunt natuurlijk wel een gewone brief sturen met een verzoek om je inkomsten weer om te zetten naar ondernemerschap.

De reden die de fiscus geeft (minder dan 10.000 euries winst) is in mijn ogen nl. onzinnig.

 

Let in je brief/bezwaar trouwens wel op je woorden. Want 9 opdrachtgevers, veranderden eerst in een firma en nu zijn het ineens firma's. :-\

Dat zijn de zaken die van groot belang zijn voor je status.

 

suc6!

 

John

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.