• 0

Aandelen of lening?

Hallo allemaal,

 

Mijn compagnon en ik zijn net een nieuw bedrijf gestart. Dit vergt een serieuze investering. Wij overwegen nu om extra aandelenkapitaal te storten (maatschappelijk: 90k, geplaatst en gestort: 18k) ipv een lening.

 

Voordeel: er wordt geen rente betaald dus liquiditeit blijft binnen onderneming.

Nadeel: het aandelenkapitaal is in de toekomst lastig uit de bv te halen.

 

Vragen:

1. kunnen de nieuwe aandelen bijgeschreven worden in het aandeelhoudersregister zonder tussenkomst notaris?

2. Klopt bovenstaand verhaal of zie ik ze vliegen?

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

mvg,

Ruud Boeve

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zal eens een gooi doen, maar weet niet helemaal zeker of ik in de goede richting zit(correct me if i'm wrong):

 

Als ik het goed heb is het mogelijk om een eventuele agioreserve (onder bepaalde voorwaarden) belastingvrij uit de B.V. te halen. Een agio reserve ontstaat als je meer in de B.V. stort dan het uitgegeven aandelen kapitaal van €18.000,-

 

Je betaald bijvoorbeeld €118.000,- voor de aandelen. Hierdoor ontstaat er een agioreserve van €100.000,- wat je op een later moment (onder voorwaarden) belastingvrij terug kan halen.

 

Het is in deze wel raadzaam om een ter zake kundig adviseur te raadplegen, omdat er voor elke specifieke situatie een andere oplossing mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Storting van aandelenkapitaal was bedoeld als eenvoudige oplossing om geld te storten in de bv.

Is het niet gewoon mogelijk om extra aandelen uit te geven en deze zelf bij te schrijven in het aandeelhoudersregister? Er is nog ruimte in het maatschappelijk kapitaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Het uitgeven van extra aandelen dient eerst formeel besloten te worden in de AVA. Vervolgens dient de uitgifte te geschieden bij notariële akte. Na onderteken van de akte door de notaris zijn de aandelen uitgegeven en is het kapitaal van de B.V. verhoogd. Dit dient vervolgens z.s.m. te worden geregistreerd in het handelsregister van de KVK.

 

Dus nee dit mag je niet zelf even bijschrijven in het aandeelhoudersregister zonder tussenkomst van de notaris.

Link naar reactie
  • 0

beste Ruud

 

Lees ook even dit draadje over het omzetten van agio naar bonusaandelen tbv privé.

 

Ik zou zelf kiezen voor een lening. De rentelasten kun je evt. bijschrijven op de hoofdsom, zodat er geen cash out gaat. De lening zelf is dan belastingvrij zonder problemen retour privé te storten. Let er wel op dat de leenovereenkomst op zakelijke gronden opgesteld wordt en dat je rente wel moet aangeven in box 1 IB.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.