• 0

Verandering rechtsvorm (vof > BV), is de aansprakelijkheid nu ook beperkt?

Hallo allemaal,

 

ik heb te maken met een complex geval waar ik na tientallen websites lezen en vrienden/kennisenkring raadplegen nog niet echt direct een pasklaar antwoord voor heb kunnen vinden. Wat betreft de aansprakelijkheid wil ik graag geen risico's nemen.

 

Hoe zit het bijv met de aansprakelijkheid als ik tijdens een V.O.F heb getekend voor iets en dezelfde onderneming nu heb omgezet naar een B.V? Hoe kan ik de aansprakelijkheid beperken, of beter gezegd betekent de omzetting van de V.O.F naar de B.V niet dat nu de aansprakelijkheid ook meteen beperkt is of moet daarvoor toch echt een mededeling naar bijv. de verhuurder gaan? Volstaat een enkele mededeling en moet hij hier automatisch mee accoord gaan of kan hij bezwaar aantekenen?

 

Ook wil ik even ons geval onderin kort samenvatten:

 

Er is namelijk sprake van een B.V ''X''met aandeelhouders Andre en Bernard twee jaar geleden opgericht.

 

Ook is er een V.O.F ''Z'' oorspronkelijk 6jaar geleden opgericht door dezelfde Andre en ene Cor.

 

4 jaar terug zijn Andre en Cor uit elkaar gegaan waarna na een tijd Andre met Bernard dezelfde V.O.F ''Z'' heeft voortgezet. Deze V.O.F ''Z" hebben deze twee heren later omgezet naar een B.V ''Z'' waardoor ze dus op dit moment beschikken over 2 B.V's namelijk ''X'' en ''Z''.

 

Mijn vraag is nu hoe het zit met de aansprakelijkheden over en weer. Mocht er wat gebeuren met B.V ''Z'' kan dan ook B.V ''X'' in gevaar komen en hoe zit het met de aansprakelijkheden wat betreft beide B.V's voor Andre, Bernard en Cor? Wie loopt het meest risico en wie het minst of wie wel en wie niet?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Lambikske

 

Een VOF omzetten naar een BV ontslaat je inderdaad niet van aansprakelijkheid voor de verplichtingen die onder de VOF zijn aangegaan. Anders zou heel NL inmiddels wel uit BV´s bestaan ;)

 

BV X en VOF Z staan los van elkaar.

 

André en Bernard blijven - ondanks de omzetting van VOF Z naar BV Z - aansprakelijk voor de verplichtingen aangegaan onder VOF Z.

 

Cor blijft aansprakelijk voor zijn 'tijd' in VOF Z.

 

Wie er meer risico loopt, valt zo niet te beantwoorden.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

nu is het wel zo dat een aantal jaren terug Andre een huurcontract heeft getekend voor een pand, na een aantal jaren heeft hij een compagnon (Bernard) erbij gekregen waarna na korte tijd de VOF omgezet is naar een B.V.

 

In de tussentijd zijn de verhuurders op de hoogte gesteld van de nieuwe rechtsvorm (B.V) van de onderneming en toen nooit reactie terug gehad. Betekent dit dat ze stilzwijgend toestemmen en dat het contract ook op de B.V komt, en de aansprakelijkheid zo meer beperkt wordt?

 

Bernard denkt juist dat alleen Andre aansprakelijk gesteld kan worden omdat hij destijds niets heeft ondertekend en een korte tijd in de VOF zat en daarna dus in de BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.