• 0

Geld uitlenen aan iemand, box3?

Ik wil een kleine ton gaan uitlenen aan een makelaar in de UK, die hiermee vastgoed gaat kopen.

 

Deze persoon is toevallig de man van mijn tante. De bedoeling is dat ik de aandelen van een LTD bezit, waarmee hij vastgoed in het buitenland koopt.

 

Mijn vraag is nu, valt dit onder box3?

 

Zijn er verder restricties met betrekking tot het percentage bezit van de aandelen van de LTD?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Haaf,

 

Het antwoord op je vraag moet ik je schuldig blijven, maar er zitten genoeg mensen hier die 't wel weten.

Er zitten hier ook genoeg mensen die enige terughoudendheid zullen hebben bij een dergelijke investering.

Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de ellende die een deal als deze op kan leveren?

Ook met 'toevallige' mannen van tantes.

Je aangetrouwde oom zal ongetwijfeld een eerlijke vent zijn, maar dat maakt de deal nog niet veilig.

Je zult je ongetwijfeld goed hebben laten voorlichten, maar deze zaak vraagt extra voorzichtigheid.

 

suc6!

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de ellende die een deal als deze op kan leveren?

Ook met 'toevallige' mannen van tantes.

Je aangetrouwde oom zal ongetwijfeld een eerlijke vent zijn, maar dat maakt de deal nog niet veilig.

Je zult je ongetwijfeld goed hebben laten voorlichten, maar deze zaak vraagt extra voorzichtigheid.

 

Dank voor de tip, ik heb mijn huiswerk zeker weg gedaan en heb er zeker vertrouwen in.. Ze hebben een vakantiehuisje die ze altijd wel weg kunnen doen, mocht het geld verloren gaan. Maar zover zal het zeker niet komen ;)

 

 

 

Leen je het geld aan hem privé uit of aan de LTD? En welk % van de aandelen in de LTD bezit je straks? En tot slot: wat doet de man van jouw tante in de LTD?

 

 

Hij kwam met het idee van LTD, alleen weet ik dus niet of er dan nog steeds sprake is van een box3 investering, ik ga zeker 50+ % van de aandelen bezitten.

 

Hij wil meer van zijn producten laten produceren die hij vervolgens zelf aanbiedt. Het zijn hardware oplossingen voor gebouwen waarvan de terugverdientijd ongeveer een jaar is, maar na inzage in de huidige business plan en mogelijkheden zeer winstgevend zal zijn.

 

Mijn accountant is niet zo dol op LTD's vanwege misbruik/fraude en mengt zich daarom niet graag hierin etc. vandaar dat ik momenteel zonder adviseur zit die kennis heeft van dergelijke zaken.

Link naar reactie
  • 0

ik zie niet echt een bezwaar om een LTD te starten. Het fraude verhaal zou alleen lastig zijn als je zelf niet zuiver handelt ;)

 

Als je geld leent aan een eigen LTD dan moet je wel beseffen dat de LTD rente verschuldigd is aan privé die en zakelijk moet zijn en belast is in box 1 (terbeschikkingstelling).

 

groet

Joost

 

Om het verhaal duidelijker te maken, mijn situatie:

 

- Heb 80.000 EUR op mijn prive rekening (onderneming verkocht), dit bedrag wordt in box 3 belast (geen ramp, bank rente dekt het bedrag)

- Ik ontvang geen subsidie meer, dit is toch wel bijna 4000 euro per jaar wat ik misloop.

- Ik heb sinds dit jaar geen inkomen meer en studeer nog..

 

Wat ik wil doen is het volgende:

A- Mijn rendement op mijn prive geld verhogen door te investeren in vastgoed in de UK en IT bedrijf van een familie lid in de UK, maar wel in box3 belast houden

B- Mogelijkheid om subsidie te krijgen zou mooi zijn..

 

Wat ik dus wil weten is, of A en B mogelijk is.

 

Ik kan kiezen tussen LTD aandelen inkopen (ik zal zeker 50% + van de aandelen bezitten) of geld uitlenen. In beide gevallen verwacht ik een redelijk rendement (+-10%).

 

Als alternatief dacht ik aan het opstarten van een BV en mijn geld hierin inbrengen om mij gereed te maken voor een nieuw ondernemersavontuur... :)

Link naar reactie
  • 0

Als je een BV opricht in nederland, wordt je DGA (want 100% eigenaar). Dan kun je terechtkomen in "gebruikelijk loon"oftwel de dga krijgt vlgs de fiscus recht op een beloning van circa 38.000€ p jaar. Tenzij er geen werkzaamheden worden verricht. Vervolgens valt het beleggingsrisico in box 2. De bv ontvangt immers de opbrengsten en heeft het risico.

 

Daarnaast dient de BV een administratie te voeren, jaarrekening op te stellen en vpb-aangifte te doen. Het belastingvoordeel is het verschil tussen box 1 en box 2, totdat de bv uitkeringen aan je doet in de vorm van dividend, dan wordt dividendbelasting geheven op het moment van beschikbaar stellen, rentedragend worden of uitbetalen. De in de bv opgepotte winst is dus beclaimd. (maar daar staat tegenover dat je het risico van de investering mogelijk tlv de winst in de BV kunt brengen.

 

Als je deelneemt in de in Engeland gevestigde onderneming, lijkt mij dat niet zonder meer belast in box 1 in Nederland. Raadpleeg een echte fiscalist, kost misschien wat, maar dan heb je ook meer zekerheid. Mij lijkt toe dat je vermogen niet in box 3 blijft met deze actie, maar of box 2 (eigen BV) of box 1 (ondernemen).

suc6

Peter

Ik ben een no-nosense realist, HBO-controller, (Hofammer QC) en deel mijn kennis graag met hen die dat nodig hebben. Ik coach particulieren, ZZP-ers, MKB-ondernemers, op financieel-economisch terrein, in zwaar weer. Mijn motto: "als er op tijd wordt ingegrepen, valt er véél te winnen"

Link naar reactie
  • 0

Als je de lening in box 3 wilt houden, dan moet je zorgen dat je zelf niet meer dan 5% van de aandelen in de LTD bezit. Anders verhuist de lening naar box 1.

 

In dit geval dus geen interessante investering dus..

 

Ben ik vrij om het geld in een eigen BV in te brengen en zelf iets op te zetten? Dan wordt het een box1/box2 investering, betaal ik geen vermogensrendementsheffing toch?

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

@petervansetten

 

Artikel 3.92. Ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen aan een vennootschap waarin een aanmerkelijk belang wordt gehouden1.Voorts wordt onder werkzaamheid mede verstaan: a. het rendabel maken van vermogensbestanddelen – daaronder begrepen de schulden die rechtstreeks samenhangen met die vermogensbestanddelen – voorzover deze vermogensbestanddelen al dan niet tegen vergoeding rechtens dan wel in feite, direct of indirect ter beschikking worden gesteld aan een vennootschap waarin de belastingplichtige of een met hem verbonden persoon, een aanmerkelijk belang heeft als bedoeld in hoofdstuk 4 behoudens indien sprake is van een aanmerkelijk belang op grond van de artikelen 4.10 en 4.11 ;

 

juncto

 

Artikel 4.6. Begrip aanmerkelijk belangDe belastingplichtige heeft een aanmerkelijk belang indien hij, al dan niet tezamen met zijn partner , direct of indirect:

a. voor ten minste 5% van het geplaatste kapitaal aandeelhouder is in een vennootschap waarvan het kapitaal geheel of ten dele in aandelen is verdeeld

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er zit nogal een verschil tussen geld uitlenen en ruim 50% van de aandelen in een vennootschap kopen.

 

- geld uitlenen: box 3. Maakt niet uit waar de lener gevestigd is, je betaalt gewoon in Nederland vermogensrendementsheffing.

- aandelen: box 2. Dat gaat dan over dividenden en vervreemdingswinst. De winst van de vennootschap is aan vennootschapsbelasting onderworpen (in dit geval in Engeland, althans, ik ga ver vanuit dat de vennootschap daar feitelijk is gevestigd).

- Rente op een lening aan een vennootschap waarin je een aanmerkelijk belang hebt: box 1. Die rente valt dus onder de terbeschikkingstellingsregeling (box 1).

 

Bij een rendement van 10% kun je in de meeste gevallen beter in box 3 vallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

a. voor ten minste 5% van het geplaatste kapitaal aandeelhouder is in een vennootschap waarvan het kapitaal geheel of ten dele in aandelen is verdeeld

 

Inderdaad, in het geval van minder dan 5% (rekening houdend met broers/zussen/familie etc.) zou het in box3 moeten belanden.

 

Ik ga echter nooit akkoord met 5% van de aandelen, dus aandelen kopen is sowieso niks voor mij..

 

Als ik het geld zou uitlenen, belandt het wel in box3? Moet dit contractueel vastgelegd worden en doorgegeven worden aan de BD? Zo maar een dergelijk bedrag overmaken lijkt mij niet geheel clean, tenzij ik dit kan verantwoorden met een contract?

Link naar reactie
  • 0

Voor de belastingdienst maakt schriftelijk vastleggen niet zoveel uit. Voor je eigen bewijspositie naar de fiscus toe is het "wel prettig". Voor de onderlinge relatie met je oom en tante des te meer. En mocht het fout gaan, dan wil je het zéker op papier hebben.

 

Dus ja, schriftelijk vastleggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.