• 0

IB vraagjes kleine eenmanszaak

Vorig jaar ben ik officieel gestart met mijn bedrijfje. Toen ik de IB aangifte moest doen ben ik bij een accountant geweest en hebben we samen het programma ingevuld. Ik wilde het in het vervolg zelf doen en dus begrijpen.

Dit jaar ging ik dus enthousiast aan de slag en gebruikte mijn aangifte van vorig jaar als voorbeeld.

 

Nu is er 1 ding wat anders is dan het start jaar en dat is het fiscale ondernemingsvermogen en saldo begin boekjaar.

 

Voorbeeld

Jaar1

saldo begin boekjaar €0,00 saldo einde boekjaar €500,00(winst2008)

Jaar2

saldo begin boekjaar €500,00 saldo einde boekjaar ? (winst2009+winst2008)

 

nu heb ik die €500 niet meer in mijn bedrijf zitten want ik heb de winst(inkomsten uit overige werkzaamheden) gewoon gebruikt om van te leven Moet ik dat dan invullen bij box 1 privé onttrekkingen? En dan saldo einde boekjaar gewoon de winst van 2009?

 

Tevens heb ik een externe harde schijf en tablet muis aangeschaft, te zamen vallen deze onder de €450,- grens van investeringen. Mag ik ze wel opgeven bij overige bedrijfskosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je saldo einde boekjaar is

 

Saldo begin boekjaar - privé opnamen + privé stortingen + bedrijfsresultaat boekjaar

 

Ja, je mag de uitgaven onder de €450,00 opgeven als overige kosten, je mag ze ook activeren als materiële activa en afschrijven.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat ik er was maar stuit op het volgende:

 

Mijn partner en ik zijn fiscaal partners en hebben samen een huis.

We vullen los van elkaar de aangifte in.

 

Moeten we nu beide de voorlopige aanslag inkomstenbelasting e premie volksverzekering invullen?

Als alleen mijn partner hem invult krijg ik 2000€ terug van de belasting

Als ik ook de premie invul moet ik €1500 betalen (met een winst van €220)

Als ik de premie openlaat, moet ik dan ook verzwijgen dat we een huis samen hebben? En moet mijn partner die alleen opgeven?

 

Link naar reactie
  • 0

Verzwijgen doe je natuurlijk niets :-\

Maar ik kan niet helemaal volgen waar je een wilt. Ik neem aan dat je een voorlopige aanslag/teruggaaf 2010 wilt doen? Daarvoor is het belangrijk om in te schatten hoeveel je over 2010 bij zou moeten betalen/terug zou krijgen en daar zoveel mogelijk bij aan te sluiten. Het blijft voorlopig, dus uiteindelijk wordt het toch allemaal gecorrigeerd.

 

Wel zoveel mogelijk de vrij toerekenbare posten (hypotheekrente, persoonsgebonden aftrek, box 3) al toerekenen aan de partner aan wie je ze uiteindelijk ook toe gaat rekenen, anders bestaat de kans dat de een heel veel bij moet betalen en de ander heel veel terugkrijgt. En dan zul je net zien dat je ruim voor je iets terug krijgt al moet betalen.

 

Met alleen een winst van 220 hoef je geen 1500 te betalen. Maar dat kan dus wel zo uitpakken door de toerekening van allerlei posten en teruggave van heffingskortingen, etc. Ik zou dan nog eens opnieuw invullen, met de juiste gegevens op de juiste plaats.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hai ronaldinho,

 

Het gaat om het invullen van de IBaangifte.

Wj hebben gezamenlijk 1300€ ontvangen maandelijks. Dit bedrag heeft mijnpartner ingevuld bij zijn aangifte en hij moet hierna nog 50€ bijbetalen. Maar als ik dit bedrag nu ook invul dan lijkt het toch alsof we 2600€ hebben gehad?

 

Ik weet inmiddels zeker dat alles op zijn goede plek staat, alleen met deze post veranderd het te ontvangen bedrag dus in het te betalen bedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Aan inkomsten vult ieder alleen zijn eigen inkomsten in, niet de gezamenlijke inkomsten.

 

Als je niet met hetzelfde programma aangifte doet, zul je daarnaast wel in moeten vullen wat je partner aan inkomen heeft, dit ten behoeve van berekening van drempels, etc. Aftrekposten neem je (dacht ik) wel in totaal op, maar daarbij geef je tevens aan welk deel je aan wie toerekent. Dat staat in de toelichting wel vermeld. Voor box 3 moet je ook even in de toelichting kijken wat je in moet vullen, indien van toepassing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hai Marjan, ja die vraag vroeg ik mijn partner gister ook, maar hij zegt dat die op onze beide namen staat net als het huis en we hebben geen papieren bewijs hiervan gehad.

Ik laat het gewoon zo, vullen de teruggaaf bij hem in en bij mij niet. Ik heb geen persoonlijke teruggaaf gehad.

Ik vul wel het huis gewoon in maar plaats deze bij hem in de verdeling, dit doet hij namelijk ook in in zijn programma.

Link naar reactie
  • 0

Geen papieren bewijs gehad? Dan zou ik toch even bellen met de belastingdienst. Als je een voorlopige teruggaaf vraagt, dan krijg je netjes van de belastingdienst een beschikking (naast dat je die individueel aanvraagt). Daar staat het toch echt op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.