• 0

Bemiddelaars!

Hoe is het gesteld met intermediair Nederland. Zijn er genoeg instanties die je optimaal kunnen begeleiden in het verder ontwikkelen van je concept, de start en voortgang van je bedrijf. Wat missen deze tussenpersonen!

 

Er zijn veel bedrijven die zich op de voorgrond schuiven als goede partner maar is dit terecht. Mijn mening is daar nog al verdeeld over. Enerzijds vind ik dat het een taak is van de overheid (innovatieve)startups te stimuleren maar aan de andere kant is het ook de overheid die het de entrepreneur erg moeilijk kan maken door wet en regelgeving. Initiatieven als Draemstart en Syntens zijn nastrevenswaardig al heb ik niet hele goede ervaringen met personen van Syntens die naar mijn mening enigszins kennis arm zijn (is misschien een onterchte generalisatie). De drive van nonprofit bemiddelaars is naar mijn mening toch iets lager dan commerciele bemiddelaars. Het mooiste zou zijn als iedereen streeft naar Pareto-efficiency. (een situatie waar maximaal voordeel bestaat voor beide partijen. Niemand kan er meer beter op worden zonder dat de ander er op achteruit gaat)

 

Het merendeel van de ondersteunende bedrijven werken met winstdoeleinden. Dit is in beginsel zeker niet verkeerd gezien de expertise die ze kunnen leveren die veelal bij de uitvinder/entrepreneur ver te zoeken is (het enthousiasme is er wel). Zij zijn het uiteindelijk vaak die een idee een goed idee maken. Ik vind alleen dat de toetreding tot dit soort bedrijven laagdrempeliger moet worden. Geen inschrijfgelden en niet te hoge vergoedingen voor werkzaamheden die de bemiddelde niets oplevert. No cure no pay is in deze onzekere business misschien een te grote valkuil gezien de arbeidsintensiteit die bemiddeling met zich meebrengt maar de fees kunnen veel lager!!

 

Een hele hand hoeft de overheid niet in deze business te steken maar soms is een vinger wel handig. Beetje subsidie hier en daar zodat bedrijven tegen lagere beloningen zich in kunnen zetten voor (kapitaalarme) entrepreneurs. Goede ideeen moeten kost wat kost de gelegenheid krijgen zichzelf te bewijzen.

 

Of niet soms................

 

Groet,

 

Kanban ::) (streeft naar het Fundamenteel welvaartstheorema)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bedoelt dat al de adviserende en bemiddelende bedrijven/ bureau`s betaald moeten krijgen naar wat de geadviseerde/bemiddelde ondernemer het oplevert?

 

In een aantal gevallen zou dat kunnen werken (..%provisie)

Het lijkt me wat moeilijker als het gaat om begeleidende werkzaamheden. Een ondernemer heeft een vraag, BV om bepaalde kennis...die kennis kun je leveren, maar het is maar de vraag of die kennis terug te zien is in de omzet cijfers..

 

Of begrijp ik je nu verkeerd

 

al heb ik niet hele goede ervaringen met personen van Syntens die naar mijn mening enigszins kennis arm zijn (is misschien een onterchte generalisatie).

Ik heb deze ervaring niet gehad bij medewerkers van Syntens.

Wel heb ik van andere ondernemers(klanten)gehoord dat zij ook niet erg te spreken waren, vooral het moeillijk bereikbaar zijn van medewerkers, ook werd het 'onpersoonlijk' genoemd.

 

In het forum zijn mensen van Syntens actief, wellicht wil men hierop reageren.

 

Greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

wat mijn point is is dat bemiddelende bedrijven deels geholpen moeten worden door subsidie zodat ze de toch de kosten kunnen dekken maar wel de drempel kunnen verlagen voor mensen die begeleiding nodig hebben (en dat zijn er nogal wat!!!

 

De meeste bedrijven zijn alleen maar bezig zo snel mogelijk geld te verdienen aan jou idee! Lukt dat niet binnen de door hun bepaalde tijd dan houden ze het voor gezien! Dit weerhoudt veel mensen die met (misschien goede ideeen) rondlopen actie te ondernemen omdat het ze toch alleen maar geld gaat kosten!

 

Ondernemerschap moet gestimuleerd worden!

 

Dus....

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Beste medewerkers van Syntens!

 

Laat ik maar de aanzet geven tot discussie of beter gezegd vragen naar informatie!

 

Wat is de achtergrond van de mensen die adviseren op de spreekuren die syntens organiseert en de mensen die presentaties geven over (product)innovatie en de formele en informele wereld daar omheen (patent e.d).

 

Opleiding, werkervaring enz. Mijn generalisatie die ik eerder maakte is mijnsinziens een gebrek aan informatie dus doe eens een poging mijn perceptie te beinvloeden!

 

Groet,

 

Kanban

 

(Ps. Met jullie initiatieven is zeker niets mis, maar wat zijn jullie motivatie instrumenten voor de adviseur). Zou het misschien een gebrek aan interesse zijn doordat het advies blijft en geen begeleiding. Ik kan me voorstellen dat je niet alleen het startschot wilt helpen geven maar ook de race mee wilt rennen!!! ???

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik denk dat Syntens Bernd op vakantie is, anders zou hij hier zeker op reageren.

Het probleem wat ik zie bij Syntens is dat ze over vele regio's verdeeld zitten en de een niet weet wat de ander voor specitfieke producten uitvoert.

 

Het probleem Dreamstart (mijn probleem dus) is dat Dreamstart constant een slagveld aan het leveren is om zoveel mogelijk samen te werken met alle overheidsinitiatieven om verdieping te zoeken vóór de technostarter.

Ik heb soms het gevoel dat de instanties met elkaar concurreren. Jezelf profileren is goed, maar verdiep je in die specifieke hulp die de technostarter nodig heeft.

Ik zie liever samenwerking in de diverse initiatieven. DELEN ... ik kan het niet vaak genoeg zeggen!

Neem nu een voorbeeld aan dit forum. Heb meerdere keren gevraagd KOM OP doe mee, informeer de techostarter, help ze verder!

De meesten zeggen ja, maar hebben jullie ze (behalve Syntens) al actief gezien (BIE, New Venture, Senter, Novem e.d.)? BioPartner hebben we eens voorbij zien vlieggen, maar die hebben zelf een discussieforum. En tsja ... dan blijkt delen moeilijk te zijn?

 

Maar er is hoop! Er is een platform Innovatie, waarin alle overheidsinitiatieven (en meer) vertegenwoordigd zijn. Hier gaat Dreamstart (onlangs benoemd tot secretaris - yeahhhh) verder en zal er tijdens de vergaderingen ALTIJD aandacht gevraagd worden voor jullie om helder te krijgen wie op welk gebied voor jullie iets kan betekenen!

 

Ter info: mocht iemand zich aangevallen voelen, ik ben slechts een kleine spil in het geheel. Je bent van harte uitgenodigd in dit forum! The door is open!

Waarom is het zo moeilijk op website gebied een technostarter te verbinden met de juiste ingang?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Mooi gezegd Kermie! Je hebt de stier bij de horens! Die concurrentiestrijd is erg jammer ja wanneer de missies overeenkomen. Concurrentie onder commercielen...prima...maar tussen non profit..NO WAY! Dit resulteert in die enorme drempel voor mensen met ideeen. Ze weten niet waar ze heen moeten. En als ze iets gevonden hebben moeten ze vaak grof betalen!

Maximaal voordeel behalen voor alle partijen!

 

Het probleem alleen is nog wel die enorme wirwar van websites en overload aan informatie! Voor discussie is er maar een goedwerkende overzichtelijke plek en dat is.......HIGHERLEVEL.nl. Moeten we alleen nog even wereldkundig maken! Misschien kan ik wat regelen op mijn Universiteit!

 

Groet,

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wereldkundig maken blijft moeilijk. Het ondernemersklimaat is in alle landen anders (wet- en regelgeving).

Een voorbeeld: België wilde meedoen (Vlerick University) en ik direct TOP, DOEN ! Maar zorg er dan wel voor dat je Belgische experts hebt die de juiste antwoorden hebben! Helaas heb ik tot op heden nog niets mogen vernemen (en dan praat ik over september vorig jaar).

 

Daarnaast: ik ben met bloed, zweet en tranen van de site van Dreamstart één ingang te maken. Maar ook hier geldt: loop versleten schoenen om INPUT van de juiste organen te krijgen.

Ter info: er staat op de Dreamstart-site op het moment op sommige plaatsen out-dated informatie, maar dat komt door technische problemen.

Zo zie je maar weer my life is a strangle !

In juli is de site in geheel nieuwe dynamische relounge!

De statische informatie (opzetten bedrijf) is up-dated en nog lang niet uitgebreid genoeg ! I'll strangle on !

 

Dreamstart vindt zichzelf niet belangrijk, dat zijn de technostarters!

We zijn GEEN concurrent, we willen alleen maar verwijzen naar degenen die op non-profit basis de technostarter kunnen en willen helpen!

Oproep aan de non-profit: voel je aangesproken, lever input! Zorg ervoor dat je informatie op onze site up-dated is!

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

toch maar even een reactie.........

ik was niet op vakantie, maar was druk doende om met een veelheid van partijen (waaronder dreamstart) samenwerking tot stand te brengen bij het opzetten van een ondernemerscentrum in Groningen. (ik had geen lap-top mee dus was even off-line). Een uiterst succesvolle missie (nietwaar moleculultje?) en dus een voorbeeld van het streven van alle partijen om samen te werken.

Natuurlijk heb je wel eens (ik loop nu 13 jaar mee in techno-startersland) verschillen van mening tussen de diverse partijen, maar over het algemeen zie ik meer samenwerking dan verschil. Zeker de laatste jaren zie je een gezamenlijke tendens om tot 1 loket te komen voor technostarters. Mijn verwachting is dan ook dat dat op niet al te lange termijn nog meer gestalte gaat krijgen.

Nog even over Syntens: hoewel ik hier niet zit namens Syntens, maar als deskundige netwerker voor de starter, toch iets over de adviseurs die bij ons werken.

Syntens heeft ruim 450 medewerkers die samen een innovatienetwerk vormen (niet alleen voor starters). De meeste adviseurs hebben ruime ervaring met het opzetten en coachen van bedrijven, een deel is ondernemer geweest. Coachen van bedrijven is echt mensenwerk en het gaat dus om het feit of het klikt tussen coach en ondernemer of niet. Als je als ondernemer denkt dat het niet klikt vraag dan gewoon om een andere coach/adviseur. Dat komt vaker voor.

Je moet je wel realiseren dat Syntens werkt als klankbord en netwerk, dus maak gebruik daarvan. Het is niet onze taak om zaken te implementeren, daar schakelen wij dan derden voor in (in overleg met de ondernemer).

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Zo'n reactie wilde ik even uitlokken...klasse. Ik hoop dat er alleen maar een nauwere samenwerking tot stand komt tussen alle partijen die dezelfde missie en doelstellingen proberen uit te dragen!

 

Fijn weekeinde

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0
Neem nu een voorbeeld aan dit forum. Heb meerdere keren gevraagd KOM OP doe mee, informeer de techostarter, help ze verder! De meesten zeggen ja, maar hebben jullie ze (behalve Syntens) al actief gezien (BIE, New Venture, Senter, Novem e.d.)? BioPartner hebben we eens voorbij zien vlieggen, maar die hebben zelf een discussieforum. En tsja ... dan blijkt delen moeilijk te zijn?

 

Kom op Kermie, je hebt best vrienden! Doen wij niet altijd mee aan jullie feestjes? Je ziet mij ook met grote regelmaat op dit forum. Dat doe ik niet om er "rijker" aan te worden, dat doe ik omdat ik het een goed forum vind en omdat jullie er veel tijd en geld in steken zonder zelf al te veel op de voorgrond te willen treden.

 

Samenwerken met private partijen gaat klaarblijkelijk makkelijker dan met publieke partijen. Wij werken veel samen met publieke partijen, maar ik kan je verzekeren dat het een hel is. En ik denk dat ik ook wel weet waarom.

 

Overheidspartijen hebben maar 1 klant en dat is de overheid. Daar moet het geld vandaan komen. Dus de publieken laten zich in hun acties leiden door door wat ze denken dat de ''overheid'' van hen verlangt. Ze proberen zich daarbij zo groot mogelijk te maken, want dat krijgen ze het meeste geld. Een beetje zoals bij een nest jonge merels. De grootste scheur vangt de meeste wormen.

 

Private partijen in deze sector hebben startende ondernemers als klant. Een startende ondernemers zijn natuurlijk notoire armoezaaiers. Ze hebben een grote behoefte aan kennis en ondersteuning maar kunnen hier niet of nauwelijks voor betalen. Commerciele dienstverleners leiden dus altijd een min of meer marginaal bestaan. Om te overleven MOETEN ze wel samenwerken want dat levert voordeel op en dat voordeel kan net het verschil betekenen tussen overleven en kapot gaan.

 

De budgetten van de pupblieke partijen zijn altijd gebaseerd op zelfstandig voortbestaan, met ruime overheads. Efficiency is geen drijfveer voor samenwerking, er is is toch geld zat. Er is vooral behoefte aan profilering naar de voedingsbron (EZ) en het domineren van het marktsegment.

 

Ik kan een boek schrijven over onze ervaringen met de overheid en door de overheid gesubsidieerde instanties.

 

Eerlijk gezegd is samenwerking met dreamstart ook niet eenvoudig. Wij hebben diverse malen een vergaande vorm van samenwerking (fusie) voorgesteld en daar komt het ook niet van.

 

Kanban, je suggestie om bemiddelaar te subsidieren is een aantrekkelijke, het zou voor ons een steun in de rug zijn, maar aan de andere kant vrees ik dat er weer een grote competentiestrijd losbreekt, waarbij de geldstromen niet verdeeld worden volgens de toegevoegde waarde die aan de starters geleverd wordt. Geld is dodelijk voor samenwerking. Dat heb ik al diverse keren meegemaakt.

 

Wat dan wel? Geen organisaties opzetten, maar programma´s tenderen waar ook de particuliere partijen op kunnen bieden en dan samenwerking in de programma's voorop zetten (denk ik).

 

Groeten,

Nils

 

 

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Vrijdag was ik mijn ongenuanceerde bui (oftewel big mouth) van "allemaal verzamelen". Een spontane uitbarsting van mijn mening die ik misschien wat "zachter" had kunnen uitspreken.

Want, inderdaad zijn er vrienden die meedoen aan feestjes en aansluiten bij dit forum. Het gaat mij met name om de non-profit ondersteuning voor de technostarters zelf en dan missen we toch nog een aantal vrienden.

En zoals Bernd zegt, zijn we met zijn "allen" op de goede weg om meer samen te werken (in mijn ogen iets anders dan fuseren).

De initiatieven die er zijn, zijn er niet voor niets. En wellicht dat ze de overheid als enige klant zien, maar een hoop initiatieven zijn er ter ondersteuning en begeleiding van de technostarter en is transparantie hierin nodig.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Kermie,

 

Volgens mij was je vrijdag niet ongenuanceerd. Ik heb het meer ervaren als een oprechte hartekreet. Ik voelde me echt niet beledigd of zo. Je stipt een zeer belangrijk, gevoelig en bijna onbespreekbaar onderwerp aan. Het gebrek aan samenwerking tussen de publieke partijen in de starterssector.

 

Macht, geldzucht, competentiestrijd en afgunst domineren de sector en wie betaald de rekening? Inderdaad je raadt het al. De starter en de belastingbetaler.

 

Aan de ene kant wordt er heel voorzichtig gewerkt aan samenwerking in het PR Platform, aan de andere kant smijt EZ € 45 mln in de richting van OC&W voor nieuwe incubators (technostartersregeling), waarbij de complete "starters branche" wordt uitgesloten van deelname.

 

Vertel mij eens Kermie, wat moet "de markt" hier van denken? Wat denken jullie hier zelf van? Of gaan we ons allemaal politiek correct gedragen en roepen dat het toch goed is dat er zo veel geld naar de starters gaat.

 

Politiek correct is toevallig helemaal uit. Dus ik zeg het maar gewoon, het is een prutsregeling zonder toevevoegde waarde. Het zal echt wel nieuwe bedrijven opleveren, maar tegen welke kosten en kan het niet veel efficienter met gebruikmaking van bestaande infrastucturen? Het is een gedrocht en zet het niveau van samenwerking tussen de publieke partijen zeker 3 jaar terug.

 

OK, genoeg opwinding. Conclusie: (veel) geld is slecht voor de samenwerking en dus ook slecht voor de technostarters. Mijn motto: Met minder geld meer mans! Let op kwaliteit!! Vergeet de gevestigde belangen en de politieke mores, kijk wat de starter ECHT nodig heeft.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Thanks for the support in mijn noodkreet. Het is een persoonlijke frustratie van mijzelf geworden, omdat ik op website gebied (informeren van de technostarters) heel veel samenwerking mis.

 

Voor wat betreft de regelingen: dat is voor mij allemaal abracadadra. Klinkt politiek correct, maar dat komt omdat ik er echt niets van snap.

Mijn vader zegt altijd: je kan overal je neus instoppen en er tegenaan schoppen, maar als je een probleem signaleert, moet je ook de oplossing bieden. En die heb ik in dit verhaal dus niet.

Beleidsmatig hebben ze hem ook niet denk ik. Want ze signaleren een probleem, bieden wél een oplossing maar of dat nu echt dé juiste is?

Dat kan uiteindelijk alleen de "markt" bepalen, maar wordt daar ook naar geluisterd? Doet de "markt" überhaupt zijn mond nog open als ze vooraf niet worden geïnformeerd?

Op onze tenen lopen (politiek correct zijn) is taboe geworden. Maar de schoen wringt aan alle kanten, en loopt dus iedereen op blaren. Misschien dat daar ook ooit een oplossing voor komt.

Het maakt niet uit hoe je geld uitgeeft, maar waaraan!

Als je als organisatie geld ontvangt om de technostarter te stimuleren, geef het daar dan ook aan uit!

Ik wil hiermee niet alle regelingen generaliseren, want een hoop initiatieven komen ook in de juiste portemonee terecht. Maar de instanties die de regelingen uitvoeren kunnen naar mijn mening meer energie steken in de "markt" en meer samenwerken met elkaar.

Ik heb zelf bij Senter gewerkt. Voert subsidie- en kredietregelingen uit voor EZ. Komt je projectaanvraag niet in aanmerking dan verdwijn je gewoon in de prullenbak. Er wordt dus niet gekeken of je project bij een andere instantie (Syntens, Novem e.d.) wél kans van slagen heeft. Dat mag de "markt" zelf uitzoeken. Maar wat als de markt niet weet waar ze allemaal terecht kunnen?

Leuke instantie Senter, maar heb me daar vaak afgevraagd waarom niet samenwerken. Waarom de projecten in de prullenbak i.p.v. doorsluizen. Maar dat past niet in de doelstelling van Senter, daar krijgen ze geen geld van EZ voor.

En dan noem ik alleen een voorbeeld waar ik ervaring mee heb. Zo zullen er wel meer zijn denk ik?

 

Met minder geld meer mans = delen en vermenigvuldigen, dus samenwerken! En dan bedoel ik hier met alle partijen, dus ook de "markt".

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

hallo Kanban.

 

Ik ben het met je eens dat de begeleiding in NL vaak onvoldoende betrokken is. Doel is alleen uren schrijven tegen forse tarieven, of uren schrijven om EZ te plezieren. Toch heb ik ook een positieve ervaring.

Ken je die jongens van Innovators VOC bv niet. Timmeren inderdaad niet zo aan de weg, zeker niet nodig. Zijn gevestigd in Raamsdonksveer (Breda). Die helpen je met een innovatief idee tegen een heel laag tarief (wel direct betalen) plus aandeel in de successtory. Die jongens is er dus net als jou alles aan gelegen om óf heel snel duidelijk te krjgen dat het zo niks wordt óf er een succes van te maken.

Dat werkt gewoon prettig. Bovendien zijn het niet simpelweg kennisinstituten, maar hebben ze ook zelf verschillende ontwikkelingsprojecten uitstaan. Dus ze spreken jouw taal.

Misschien heb je er wat aan. O ja, telefoonnr: 0162 515352.

 

Groet Gratien

PS Wat versta je onder fundamenteel welvaartstheorema?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste Gratien,

Leuk dat je op deze manier reageert. Moest even twijfelen of je nu reclame maakte of niet, maar je krijgt het voordeel van de twijfel.

Deze discussie gaat met name over de non-profit initiatieven vanuit de overheid bestemd voor technostarters (geheel gratis).

Natuurlijk zijn er vele adviseurs te vinden voor een uurtje factuurtje (zowel hoog als laag), maar dat is niet de issue hier.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat ik aangaf in het begin is dat het voor onwetenden met een idee erg hoogdrempelig is iets te ondernemen gezien de commerciele bedrijven die zo snel mogelijk zoveel mogelijk aan je willen verdienen.

 

Gratien bij deze bedankt voor de reactie daarop. Ik kende de partij nog niet die je noemde, zal ze eens doorlichten!

 

Kermie ik vond het ook een beetje twijfelachtig hoor...promopraatje of niet. Toch een hand over je hart en dat op maandag!

 

Gratien

 

Om even terug te komen op je laatste vraag! Het fundamenteel welvaartstheorema is een onvoltooid leerstuk uit de economie dat de werking van de markt bespreekt. Er zijn consumenten en producenten. De producent streeft naar zoveel mogelijk winst en de consument naar het behalen van zijn doelen met zo weinig mogelijk middelen. Deze therorie gaat ervanuit dat iedereen uiteindelijk zijn eigenbelang nastreeft. (dit wordt wel eens als negatief gezien) maar het welvaartstheorema leidt tot efficientie en een goed resultaat voor iedereen. Als je een pak suiker koopt ben je blijer met de suiker dan met het geld dat je hebt betaald anders had je de suiker niet gekocht. De producent is blijer met het ontvangen geld dan met de suiker anders had hij het niet verkocht dit noemen ze pareto efficientie: niemand kan er meer op vooruitgaan zonder dat de ander er op achteruit gaat.

Het theorema leidt tot:

 

Eenheidsprijs

Vraag en aanbod zijn aan elkaar gelijk

Pareto efficientie

Totale hoeveelheid nut is maximaal

 

Mooi streven toch!! Jammer dat het in veel gevallen theorie blijft!

 

Groet,

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Ha Kanban,

 

Man wat een ingewikkeld theorema. Wel interessant overigens als je het goed leest en probeert te begrijpen.

 

Ik had nog nooit van het welvaartsthearema gehoord, maar ik herken het wel. Ik denk dat het theorema belangrijk is bij het analyseren van de marktwerking in de starters-adviesmarkt. Eenheidsprijs en pareto efficientie zijn de moeite van het nastreven waard. Ze zorgen voor optimale marktwerking. Er zijn echter een aantal factoren die het welvaartstheorema ernstig verstoren.

 

Transparatie van de markt:

Ondernemers (met name starters) weten niet goed wat ze nodig hebben en kunnen de kwaliteit van het aanbod niet goed beoordelen. Daardoor krijgen de dure praatjesmakers de gelegenheid zo'n ondernemer te strikken en uit te zuigen. Het leereffect blijft uit omdat de gedupeerde ondernemer uit de markt verdwijnt (daarom ben ik blij met dit forum, het helpt de markt transparater te maken) en de uitzuigers krijgen de kans om hun trucje opnieuw uit te halen.

 

Verschil in prijs/kwaliteits ratios:

De ondernemer heeft een kilo suiker nodig en heeft maar 1 euro. CSM wil die kilo suiker graag verkopen, maar die kost 5 euro. Volgens het theorema vindt er geen transactie plaats. Ik de praktijk blijkt echter dat de ondernemer die kilo suiker echt nodig heeft (vraag uit de markt) en dat CSM de ondernemers als een groeimarkt ziet en geweldig haar best gaat doen om die 5 euro op een of andere manier van die ondernemer los te peuteren. Het probleem blijft echter, dat de suiker van CSM (voor de ondernemer) te duur is. In dit geval zou de ondernemer dus zelf bieten moeten planten en koken tot suiker.

 

Marktverstoring door opportunisme en overheidsbemoeienis:

In de ideale wereld van het welvaartstheorema wordt geen rekening gehouden met opportunisten die op basis van te optimistische prognoses "de markt ff gaan veroveren" door beloftes te doen die ze niet waar kunnen maken of diensten gratis aan te bieden in de ijdele hoop aan de klanten later veel te kunnen verdienen. Zo komt er nooit een evenwicht tussen vraag en aanbod met een eenheidsprijs en leert "de markt" nooit wat de toegevoegde waarde van bepaalde diensten zijn en wat de prijs is die ze er voor moeten betalen. Ook "gratis"diensten van de overheid verstoren het beeld enorm.

 

Ik denk dat de "eenheidsprijs" voor startersadvies een factor 5 lager ligt dan in de corporate wereld. Maar ik denk wel, dat er een balans kan ontstaan op dat prijsniveau. Dat is de optimale prijs/kwaliteitsverhouding voor die sector. Aanbod van topkwaliteit voor die prijs is er genoeg. Adviseurs uit de corporate wereld zullen daar nauwelijks een rol in spelen. Ze zijn te duur omdat hun kennisoverdrachtsmodellen niet efficient genoeg zijn. Ik denk dat ervaren ondernemers een veel betere prijs/kwaliteitsverhouding bieden. Eén die meer aansluit bij de behoefte van de ondernemers.

 

Helaas komt die markt niet van de grond door doorlopende marktverstoring van opportunisten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha Nils,

 

Bedankt voor het verwoorden van de belangrijkste kritiekpunten op het Fundamenteel welvaartstheorema!

 

Natuurlijk blijft het een theorie en werkt niet in de praktijk omdat andere factoren het verstoren. Het streven is er echter diep van binnen bij iedereen. Nutsmaximalisatie zit nou eenmaal in de mens. Anders zouden we ook niet zoveel "hulpmiddelen hebben ontwikkeld! De mens is innovatief en zal dat blijven!

 

Laten we er in ieder geval voor proberen te zorgen dat dit forum maximaal nut oplevert voor iedere deelnemer!

 

Een reus voor je aanvulling!

 

Groet,

 

KANBAN

Link naar reactie
  • 0

Hé Kanban,

 

Hoe waardeer jij de suggesties van VNO-NCW met betrekking tot TECHNOPARTNER in het licht van je welvaartstheorema? Een stapje dichterbij? of voorlopig niet meer in zicht!

 

Ik ben benieuwd.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je kunt meerdere kanten uitdenken Nils. Enerzijds kan een overkoepelend orgaan orde scheppen in chaos waardoor er een beter overzicht is in de doelen van de afzonderlijke partijen en de wederzijdse afhankelijkheid! Dit kan leiden tot een hoger nutsbereik voor alle partijen en dus een betere werking van de markt.

Anderzijds kan het ook belemmerend werken. Zeker als de overheid een belangrijke rol gaat spelen in het geheel en zoals je zelf al zegt de markt verstoort door regelgeving.

 

Ik geloof zeker, anders stond ik ook niet achter dit forum, dat het samenwerken en het delen van kennis daar waar mogelijk zorgt voor een beter onderscheidt in wat de deelnemende partijen aan waarde toevoegen. Wat is wie zijn "core" en wie kan iets het meest efficient. Een natuurlijke filter. Tevens schept dit overzicht voor alle "omstanders" en brengt nieuwe initiatieven sneller verder of worden ze eerder stop gezet, wat een hoop ellende kan besparen.

 

Evert

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.