• 0

Personeel flexibel belonen

Ik heb een seizoensgebonden bedrijf, waarbij ik (onder andere) twee maanden per jaar een speciaal project draai. Voor dit project neem ik twee mensen in dienst, en af en toe huur ik in drukke tijden een freelancer in. In onze branche is het gebruikelijk om niet al te hoge lonen te betalen (veel mensen hebben een leerwerk contract, zodat er zelfs onder het minimumloon betaald wordt). Ik vindt dit niet echt redelijk en betaal op zijn minst minimumloon. Ik ben op zoek naar hoe ik aanvullend kan belonen.

 

Deze mensen werken erg hard met veel plezier, en ik wil dit graag ook in een financiële beloning uitdrukken. Hoe hard ze moeten werken, is grotendeels afhankelijk van hoeveel gasten er zijn. De hoeveelheid gasten bepalen ook weer de omzet die met dit project gedraaid wordt. Een extra beloning gekoppeld aan de omzet lijkt mij dan ook logisch. Ik lees op internet dat veel bedrijven een winstdelingsregeling kennen, maar dat is lastig te bereken voor dit project, de omzet is wel makkelijk te berekenen. Ook is natuurlijk de vraag hoe een verschil in tijdsinvestering te verdisconteren. De een werkt maar een paar weken, de ander werkt de twee maanden met hoogstens een weekje vakantie.

 

Heeft iemand idee hoe ik een aanvullende beloning kan aanpakken?

 

Alvast bedankt voor de tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag schipper

 

Mijn complimenten voor jouw aanpak als werkgever. Zo mogen er wel meer zijn!

 

Elke beloning in geld of natura die zijn bron vindt in de dienstbetrekking wordt belast met loonheffing. De manier waarop je die vaststelt en uitkeert is aan jou. Let wel op een evt. CAO die vaak een ondergrens aangeeft. Voordelig fiscaal belonen, kan via een onbelaste kostenvergoeding, mits die zakelijk is en de kosten ook daadwerkelijk gemaakt zijn door de werknemer.

 

De regelingen daarvoor zijn legio. Zie: http://www.belastingdienst.nl/download/2344.html

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In dit geval zou je kunnen denken aan een variabele beloning als een percentage van de omzet (zoals je zelf al voorstelt).

 

Wat betreft de tijdsinvestering bedenk ik zo snel 2 mogelijkheden:

 

[*] Indien de omzet per dag of week bekend is kun je werknemers het percentage geven over de omzet in de weken dat ze gewerkt hebben. Ze worden dan beloont over de omzet waar ze zelf echt aan bijgedragen hebben. Ik weet alleen niet of je zo nauwkeurig kan bepalen wat de omzet op een bepaalde dag of in een bepaalde week was.

[*] Een andere mogelijkheid kan zijn om uit te gaan van de omzet over het hele hoogseizoen en dit dan tijdsevenredig uit te keren. Een rekenvoorbeeld met 2 medewerkers: je omzet is €100K over het hoogseizoen van 8 weken, je geeft 1% variabele beloning te verdelen over alle werknemers. Er zit dus €1.000 in de pot. Medewerker 1 heeft daarvan 7 weken gewerkt, medewerker 2 maar 3 weken. Medewerker 1 krijgt dan 7/10e is €700 en medewerker krijgt 3/10e is €300

 

Er zullen ongetwijfeld veel meer mogelijkheden zijn, dus zie het als een simpele voorzet.

Als je over de omzet gaat uitkeren, bereken dan vooraf wel goed welk percentage van de omzet op gaat aan kosten en welk (resterend) percentage in principe winst is voor jou: dan pas kun je beoordelen welk percentage van de omzet je aan je werknemers wil geven als beloning zodat je zelf nog voldoende winst overhoudt.

 

Neem de afspraken over de variabele beloning wel duidelijk op in de arbeidsovereenkomst zodat er geen discussie kan ontstaan over de berekening of over de vraag of het loon of een gift is.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.