• 0

Andere manier van verkopen levensmiddelen.

Beste ht'ers,

 

Ik heb zo een idee waarvan je enerzijds denkt: "dit slaat nergens op", anderzijds: "waarom eigenlijk niet".

Helaas is het een idee waarbij ik niet direct iets produceer of een dienst lever, maar meer een bemiddelende rol zal spelen.

 

De hoge prijzen voor levensmiddelen storen mij verschrikkelijk en ik vroeg mij af of dit niet een stuk goedkoper kan.

Helaas is er niet veel aan producentenprijzen te doen, echter kan een andere factor waardoor de prijzen flink hoger uitvallen, namelijk de supermarkten, wel wat aan gedaan worden. Ik vraag me namelijk af waarom producenten niet gewoon direct aan de particuliere consument kunnen verkopen? Zonder de middleman kunnen de producenten hogere marges krijgen en de consumenten lagere prijzen betalen, kortom een win-win situatie.

 

Een bezwaar is natuurlijk dat producenten hun producten zo snel mogelijk kwijt willen en het liefst zo snel mogelijk kasstromen genereren. Maar het is ook niet de bedoeling dat van de één op de andere dag de gehele productie via directe kanalen verkocht worden. Het zou wel een leuk experiment zijn om te zien of dit daadwerkelijk zal werken.

 

Een structuur die ik in gedachte heb:

Een groep producenten zal samen de kosten delen om de producten aan de man te brengen. Verder hoeven er geen extra marges bovenop de kosten gedaan worden, dus zijn het enkel de noodzakelijke kosten om een vestiging te runnen die betaald hoeven te worden. De kosten worden uiteraard verdeeld naar rato van het gebruik van de schappen. Wat betreft de presentatie, service, marketing etc.. kunnen de producenten het zelf zo bont maken als ze willen

 

Een ander bezwaar zal zijn dat de grote supermarkten hier niet bepaald blij mee zullen zijn. Ze zullen dreigen met boycot van de producten etc.. Helaas voor hun dat ze vice versa van elkaar profiteren, dus erg sterk zullen ze niet staan.

 

Als dit werkt is naar verloop van tijd geen derde partij meer nodig om de producten te verkopen.

 

Ik zou graag wat onderbouwde reacties hierop krijgen. En commentaar het liefst gebaseerd op feiten, zodat ik ook zo snel mogelijk uit mijn droom verholpen kan worden.

 

groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk wel dat de marges dusdanig hoog zijn dat er een flink stuk van de prijs af kan. Verder heb je in dit systeem met veel lagere overhead kosten te maken, wat ook nog de prijs drukt.

 

Vandaar dat producenten zonder supermarkten moeten!:P

Daarvan af gezien als je het vanuit het gametheory perspectief bekijkt lijkt het niet erg gunstig voor supermarkten om grpte producenten te boycotten.

Link naar reactie
  • 0
Een ander bezwaar zal zijn dat de grote supermarkten hier niet bepaald blij mee zullen zijn. Ze zullen dreigen met boycot van de producten etc.. Helaas voor hun dat ze vice versa van elkaar profiteren, dus erg sterk zullen ze niet staan.

 

De laatste jaren wel 's een discussie over retailers vs. fabrikanten in de levensmiddelenindustrie gevolgd? Ik denk dat maar akelig weinig fabrikanten het met jouw beeld van de machtsverdeling eens zullen zijn. ;)

Link naar reactie
  • 0

De hoge prijzen voor levensmiddelen storen mij verschrikkelijk ...

Misschien moet je beginnen met het onderbouwen van je ergernis. Aan welke prijzen stoor je je concreet? Noem eens een paar voorbeelden.

 

 

... en ik vroeg mij af of dit niet een stuk goedkoper kan.

Wat is in jouw beleving "een stuk goedkoper" (Albert Heijn maakt ca. 7% winst).

 

 

Verder heb je in dit systeem met veel lagere overhead kosten te maken, wat ook nog de prijs drukt.

Welke overheadkosten denk je te kunnen schrappen en hoeveel levert dat op?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een concept wat enigszins in de richting komt is Marqt (www.marqt.com).

 

De "directe lijn" producent naar klant heeft nog een groot voordeel. Oorsprong. Je kunt als klant de keuze maken voor de manier waarop jouw product geproduceerd.

 

De uitdaging is het assortiment. Een consument wil one-stop-shopping en de supermarkt speelt hierop in met een assortiment van 10.000-en producten. Dit leidt tot inefficiëntie. Niets is makkelijker dan 1 pot pindakaas verkopen. Een beetje supermarkt heeft misschien wel 20 verpakkingsvarianten. De consument is bereid om een hogere prijs te betalen in supermarkten die dit assortiment bieden. Men betaald in feite voor gemak (tijdsbesparing).

 

Je ziet ook een tegenovergestelde werking. Door het private label heeft AH al een groot deel van de productie van de door haar winkels verkochte producten volledig onder controle.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.