• 0

Komend failissement

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, ben 20 jaar oud en heb een eenmanszaak in webdesign.

 

Het probleem:

In 2008 ben ik een eenmanszaak gestart in webdesign.

Dit ging opzich allemaal goed heb geen lening of wat te hoeven nemen omdat ik alles wat ik nodig had al in huis had.

In de eerste week van de start van de onderneming haalde ik al klanten binnen dmv een gratis advertentie op marktplaats,

op die manier had ik genoeg geld binnen gehaald om betaald reclame te gaan maken.

Toen ik reclame ben gaan maken leverde me dit genoeg klanten op om per maand mijn vaste lasten van te betalen en ook af en toe nog wat leuks te gaan doen etc.

Dit ging allemaal heel goed tot het einde van 2008 mijn gezondheid ging achter uit en kon daardoor mijn werk niet meer uitvoeren.

Mijn vaste lasten kon ik op dat moment ook niet meer betalen, het opbouwen van een schuld was toen dus al begonnen.

Ik heb ongeveer 3 maanden mijn werk niet meer kunnen uitvoeren en toen ik mij eindelijk beter ging voelen ben ik weer begonnen met gratis reclame te maken, dit leverde helaas toen te weinig op om mijn rekeningen van te betalen.

Ik heb toen een domme fout gemaakt om offertes te gaan kopen via een bedrijf die aangevraagde offertes naar maximaal 5 andere bedrijven verstuurd dit was een dure manier om klanten binnen te halen maar toch heb ik dit risico genomen.

Deze manier van klanten binnen halen leverde helaas niks of bijna niks op en na de eerste maand kreeg ik een rekening binnen van € 6000, dit bedrag kon ik op dat moment dus niet betalen en voor ik het wist kwamen de herineringen en aanmaningen binnen en later het incasso bureau erbij.

Ik heb toen de volgende domme fout gemaakt om mijn krediet bij de bank te gebruiken om mijn schulden af te lossen.

Heb dus de schuld van het incasso bureau verplaatst naar mijn bank, ik kreeg dus ook een brief binnen van de bank dat binnen zoveel dagen mijn rekening een positief saldo moest hebben, maar dit was niet mogelijk

en uiteindelijk heeft de bank de vordering uit handen gegeven aan een incasso bureau.

In die tijd heb ik verder nog schulden op gebouwd en zit nu mijn schuld op ongeveer 17.000 euro.

 

Ik kan geen afspraken maken met incasso bureau's omdat ik geen inkomsten meer heb en ook niet meer kan werken door mijn lichamelijke klachten ( ben ook voor 100% afgekeurd ).

Gelukkig heeft de bank het meeste begrip voor de situatie en laat mij redelijk met rust heb afgesproken dat we elke maand bekijken hoe mijn situatie is en of er al een oplossing is.

Maar 1 incasso bureau werkt nu behoorlijk tegen er is al meerdere malen gedreigd met failissement etc. en het is ook al voorgekomen bij de rechtbank in Arnhem.

 

Ik ben zelf nu op het punt gekomen dat ik me weer goed genoeg voel om te gaan werken, heb het gevoel dat mijn lichaam het ook allemaal weer aankan, maar ik heb het gevoel dat ik me niet 100% kan inzetten om inkomsten te krijgen terwijl ik dit wel heel graag wil en ook bereid ben om tot het uiterste te gaan om dit voor elkaar te krijgen.

Maar door de druk van de incasso bureau's word me dit heel moeilijk gemaakt.

 

Ik heb op internet al best wat rondgekeken over failissement etc. en ook manieren gezien om er eventueel onder uit te komen, maar ik wil niet onder mijn schuld uit komen ik heb dit zelf veroorzaakt en wil dit ook oplossen maar het lijkt wel alsof ik de ruimte daartoe niet echt krijg.

 

Zoals het er nu naar uitziet word ik binnen 2-3 weken failiet verklaard en zou graag willen weten wat ik hiervan kan verwachten ik woon nog thuis en heb momenteel geen inkomsten maar ook geen vaste lasten meer dit word momenteel allemaal betaald voor mij.

Maar bij eventueel failissement is degene bij wie ik in woon dan ook de inboedel kwijt of word er echt alleen beslag gelegd op de spullen van de schuldenaar, en wat mogen ze wel en niet meenemen?

 

Het lijkt mij dat ze mijn computer ( momenteeel de enigste manier om inkomsten te krijgen ) niet mee zullen nemen als ze ooit nog geld willen zien, maar dit zal ik wel weer verkeerd voor me zien.

 

Graag zou ik wat antwoorden willen en tips, af en toe vraag ik me nog wel is af waarvoor ik nog zou gaan werken als ik failiet verklaard zou worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je enige kans is je 100% afkeuring te gebruiken. Maar vraag me niet hoe of wat, want ik heb er helemaal geen ervaring mee. Ik vind het wel verschrikkelijk dit te lezen. Mogelijk is het een waarschuwing voor al die halsoverkopondernemers, die hier ook regelmatig aankloppen. Hopelijk slapen je ouders er nog goed van. Sterkte ermee en laten we hopen dat je hier goede antwoorden vindt.

Link naar reactie
  • 0

Helaas ben ik bang dat je te lang gewacht hebt met hulp zoeken.....

 

Eén van de jongens heeft het al laten voorkomen begrijp ik, mag ik dan hopen dat je enige juridische bijstand hebt ?

 

Ga anders zsm praten met gemeente (ivm een eventuele wsnp) en een jurist/advocaat, hoewel je jezelf eigenlijk al geen tijd meer gegeven hebt.

 

Ik ga er van uit dat één van de deskundigen nog wel zal reageren. Sterkte met alles...

 

 

(PS Mods : wellicht verplaatsen naar "juridische zaken" ?)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begin jaren 90 (93-94) hetzelfde meegemaakt, snel bedrijfje opgestart, krediet aangevraagd.

Vervolgens de ene stommiteit op de andere gestapeld waardoor ik in een soortgelijke situatie kwam als jij nu.

Ben gestopt met het bedrijf, heb een balans opgemaakt van alle schuldeisers en ben gaan afbetalen.

Ik praat over een totaalbedrag van 60k in guldens.

Heb vervolgens 6 jaar in loondienst gewerkt om iedereen terug te betalen: een harde les maar ik kan wel iedereen recht in de ogen kijken.

Mijn advies: zorg dat je z.s.m. aan betaald werk komt (afgekeurd worden is geen optie, je bent pas 20) en pak alles aan. Tref betaal regelingen met alle schuldeisers en begin met de kleine schuldeisers (daardoor wordt de lijst snel kleiner).

Sterkte de komende tijd.

 

mvg,

 

dirk adamsky

 

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Helaas ben ik bang dat je te lang gewacht hebt met hulp zoeken.....

 

Eén van de jongens heeft het al laten voorkomen begrijp ik, mag ik dan hopen dat je enige juridische bijstand hebt ?

 

Ga anders zsm praten met gemeente (ivm een eventuele wsnp) en een jurist/advocaat, hoewel je jezelf eigenlijk al geen tijd meer gegeven hebt.

 

Ik ga er van uit dat één van de deskundigen nog wel zal reageren. Sterkte met alles...

 

 

(PS Mods : wellicht verplaatsen naar "juridische zaken" ?)

 

 

 

Ik heb al contact gehad met de gemeente maar die konden mij vertellen dat ik niet in aanmerking zou komen voor wsnp.

omdat ik geen vast inkomen per maant heb etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begin jaren 90 (93-94) hetzelfde meegemaakt, snel bedrijfje opgestart, krediet aangevraagd.

Vervolgens de ene stommiteit op de andere gestapeld waardoor ik in een soortgelijke situatie kwam als jij nu.

Ben gestopt met het bedrijf, heb een balans opgemaakt van alle schuldeisers en ben gaan afbetalen.

Ik praat over een totaalbedrag van 60k in guldens.

Heb vervolgens 6 jaar in loondienst gewerkt om iedereen terug te betalen: een harde les maar ik kan wel iedereen recht in de ogen kijken.

Mijn advies: zorg dat je z.s.m. aan betaald werk komt (afgekeurd worden is geen optie, je bent pas 20) en pak alles aan. Tref betaal regelingen met alle schuldeisers en begin met de kleine schuldeisers (daardoor wordt de lijst snel kleiner).

Sterkte de komende tijd.

 

mvg,

 

dirk adamsky

 

 

Zoals het er nu naar uitziet heb ik eind April wel weer een vaste baan, dan kan ik in iedergeval afspraken maken met schuldeisers.

Ik in 3 maanden tijd de schuld al wel van € 21,500 terug kunnen brengen naar € 17,500 door kleine schuldeisers af te betalen.

Heb nu nog 2 grote schuldeisers over waarvan 1 mij nog steeds extra tijd blijft geven en de rente etc. loopt daar ook niet meer verder van op, maar de andere schuldeiser die wilt helaas geen extra tijd meer geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er toch altijd 3 schuldeisers nodig om je failliet te krijgen?

Probeer in contact te komen en doe ze een redelijk voorstel tot afbetaling, ik kan me niet voorstellen dat ze dat afslaan en je faillissement zouden willen aanvragen......d'r is niets te halen bij je. Ze proberen je (volgens mij) juist te intimideren.

Die computer is normaliter toch geen drol waard (voor derden), als 'ie wel wat waard is......zorg dan dat je een goedkoop oud beestje heb staan voor het geval het helemaal fout gaat aflopen. ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er toch altijd 3 schuldeisers nodig om je failliet te krijgen?

 

 

Fout geantwoord, je gaat niet door voor de wasmachine. Voor een failliet verklaring is het volgende nodig:

 

Men neme een vordering die direct opeisbaar is, dat wil zeggen waarvan de betalingstermijn is verstreken. Voeg daarbij aan toe de aannemelijkheid dat er meerdere schuldeisers zijn. Bel nu een advocaat en vraag bij de rechtbank het faillissement aan. Laat het geheel twee tot vier weken rusten. Eenmaal ter zitting krijgt de schuldenaar kort (ca. 60-90 seconden) de tijd om aan te tonen dat de aanvraag onterecht is. Het faillissement wordt nu uitgesproken en 8 dagen later krijgen alle partijen de uitspraak schriftelijk toegezonden met vermelding van de aangewezen curator.

 

En klaar is je faillissementsaanvraag!

Link naar reactie
  • 0

 

Fout geantwoord, je gaat niet door voor de wasmachine. Voor een failliet verklaring is het volgende nodig:

 

 

Off topic: mmmm, ben eigenlijk wel blij dat ik niet helemaal thuis ben in de materie dus geen ervaringsdeskundige ;)

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er toch altijd 3 schuldeisers nodig om je failliet te krijgen?

Probeer in contact te komen en doe ze een redelijk voorstel tot afbetaling, ik kan me niet voorstellen dat ze dat afslaan en je faillissement zouden willen aanvragen......d'r is niets te halen bij je. Ze proberen je (volgens mij) juist te intimideren.

Die computer is normaliter toch geen drol waard (voor derden), als 'ie wel wat waard is......zorg dan dat je een goedkoop oud beestje heb staan voor het geval het helemaal fout gaat aflopen. ;)

 

Ik heb ze ook al meerdere malen uitgelegd dat er niks te halen valt. En dat met een eventueel failissement de kans op betaling een stuk kleiner word omdat ik dan helemaal geen kans meer heb om inkomsten te krijgen uit mijn onderneming.

Het incasso bureau begreep dat ook wel maar konden mij vertellen dat de opdrachtgever nadrukkelijk had gezegd dat hij mijn onderneming failiet wou laten verklaren als dit mogelijk was.

Gelukkig krijg ik de laatste weken al wel weer wat meer telefoontjes van potientele klanten hoop dat ik die klanten ook kan binnen halen en zo mijn schulden verder kan aflossen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, er zitten stijfkoppen bij...... >:(

 

Je hebt er bij, en die zijn gewoon uit om je te laten lijden. (ik mijn centen niet, dan hij ook niks meer...),

 

Maar ik heb het ook meegemaakt dat leverancier A zijn vorderingen had verpand aan incasso bureau B. Dus A trekt er zijn handen vanaf, want zij is al betaald door B.

 

Nu moet B zijn centen nog zien te vorderen. B heeft zijn vordering weer verzekerd tegen niet uitbetalen, met als voorwaarde dat de verzekeraar alleen maar uitbetaald wanneer er een faillissements uitspraak is. Meneer B kijkt nergens meer naar dan naar zijn centen, heeft verder ook geen relatie met jou, dus de omstandigheden zullen hem worst wezen.

En de rechtbank kijkt puur naar de regels : Er is gestopt met betalen, er is een direct opeisbare vordering en er zijn aantoonbaar meer schuldeisers ?

 

TIK !

 

En buiten sta je.....in een tijdsbestek van amper anderhalve minuut......

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik vind de totale schuld te klein om een faillissement te gaan doorlopen, zoals al eerder gemeld: afbetalen is in dit geval beter.

Blijf wel zelf het contact met de schuldeisers zoeken, afwachten is altijd fout.

Volgens mij kan een faillissement je later ook nog blijven achtervolgen: b.v. wat gebeurt er als jij over 10 jaar bij jouw bank aanklopt voor een hypotheek aanvraag....

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

ik vind de totale schuld te klein om een faillissement te gaan doorlopen, zoals al eerder gemeld: afbetalen is in dit geval beter.

Blijf wel zelf het contact met de schuldeisers zoeken, afwachten is altijd fout.

Volgens mij kan een faillissement je later ook nog blijven achtervolgen: b.v. wat gebeurt er als jij over 10 jaar bij jouw bank aanklopt voor een hypotheek aanvraag....

 

Ik heb vandaag weer contact opgenomen met de schuldeisers en heb tot 30 April de tijd gekregen om te zorgen dat ik per maand ongeveer 400 euro kan aflossen.

Link naar reactie
  • 0

verzekerd is met een d.

 

17k hoef je niet te herfinancieren, dat kost je alleen maar nog meer geld.

Maak gewoon goede afbetaal afspraken met jouw schuldeisers.

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 296 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.