Ga naar inhoud
  • 0

Niet betalende klant

Senior     35 0

Hallo Forum lezers,

Als jong Internationaal Couriers-Express bedrijf, krijg ik nu regelmatig te maken met klanten (ook koeriers) die hardnekkig weigeren te betalen. 3 maanden na factuurdatum en nog steeds maar weer allerlei smoesjes, zakt de moed me in de schoenen. 18.000 euro tegoed voor import opdrachten, waarvan ik zelf de kosten, die ik maak, al heb moeten betalen.

Ik heb mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld.

Iemand een idee hoe je dit het beste kunt aanpakken, of hoe lang het duurt met hulp van een rechtsbijstand?

Mijn financieele marge om dergelijke tegenvallers op te vangen is beperkt en ik wil kosten wat kost de voortgang van mijn bedrijf niet in gevaar laten brengen. Door zo'n "klant" ( inmiddels wel laten weten dat ik met zijn couriersbedrijf geen zaken meer doe) raak ik flink in de problemen.

 

Graag jullie reactie...

 

Bedankt ROlf


GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Guests

Neem contact op met Q-Collect, goed ervaringen mee! No-cure-no-pay ook met deurwaarders! Gerechtelijke procedures worden ook op no-cure-no-pay gedaan ;)

Link naar reactie
  • 0
Legend     597 111

Ten eerste ben ik bang dat je het allemaal te ver laat oplopen. 3 Maanden is gewoon geen optie.

Ik heb ook geleerd in de loop der jaren "strakker" te zijn, maar verlies je klant niet uit het oog, hou gesprekken open.

 

Strak er boven opzitten. Datum verlopen ? Even een belletje : "Hallo, hoe is het, blablabla, koetje/kalfje, hoe is het met de kids enzovoorts.... en hoe staat het met mijn openstaande factuur trouwens ? "

 

Na een klein weekje weer bellen, en tja, daarna ga je toch het aanmaningen traject in. Ik lees niet dat je dit al gedaan hebt. Aanmaningen, in gebreke stelling enzovoorts. Anders kan je rechtsbijstand ook niet veel hoor....

 

Voordat je kosten gaat maken, gooi er eens een belletje tegen aan, en kijk eens wat de problemen zijn. Wanneer je gelijk gaat dreigen schiet het ook niet op.

 

Maar hou wel in je achterhoofd : een niet-betalende klant, is eigenlijk helemaal geen klant..... en die mag je best aanpakken...

 

Succes !

 

Link naar reactie
  • 0
Senior     35 0

Bedankt voor je reactie Qudo,

 

Ik ben idd eerst begonnen met vriendelijke telefoontjes. Ik had nl best een goeie relatie met deze opdrachtgever. Betalingen gingen eigenlijk nooit echt soepel, maar dat waren kleinere bedragen en die klant beriep zich steeds op het feit dat hij een 60 dagen betalings-cultuur er op na hield. Ik had daar moeite mee omdat in mijn eigen ALgemene voorwaarden en termijn van 4 weken staat vermeld. (in zijn eigen voorwaarden trouwens ook!!!!!)

Toen de zendingen groter en veelvuldiger werden heeft hij me toegezegd de 30 dagen in acht te nemen, omdat ik een langere periode niet kon overbruggen met mijn eigen betalingen naar de Airliner en ons netwerk in China, welke wel in 4 weken moet.

Na die telefoontjes ook regelmatig emails gestuurd, waarvan ik op de meeste antwoord kreeg, waarin hij me schreef dat hij het geld niet had en dat ook hij op betalingen van zijn opdrachtgever zat te wachten. Af en toe deed hij kleine betalingen, de druppel op de gloeiende plaat......

Ik ben toen naief geweest, noem het maar zo, om hem de vookeur van de twijfel te gunnen. Hij deed beloftes en uiteindelijk zou hij me op 2 april as alles betalen. Dat heeft hij inmiddels weer teruggedraaid en ik moet nu maar zien wanneer het ooit komt, een datum gaf hij me niet.

Vanaf dat moment kon ik niets anders dan mijn rechtsbijstand in te schakelen en een aangetekende brief/email te sturen met de aanmaning, incl de bijkomende kosten die in mijn voorwaarden staan vermeld.

Natuurlijk besef ik dat deze klant geen klant meer is, hij heeft me alleen maar ellende gebracht, want ik sta nu ook te boek als wanbetaler o.a.. 18.000 euro heb ik gewoon niet op voorraad.

 

......... en zo zit het ongeveer....... doe maar geen zaken met deze worldwide courier......


GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie
  • 0
Senior     35 0

De zg, klant reageert nu wel op mijn email, voorafgaande aan de aangetekende brief.

Hij waarschuwt mij dat wanneer er een incasso voor de deur staat hij een betalingsregeling gaat afspreken en dat ik dan helemaal kan wachten op mijn geld. Is dit een normale procedure? Klinkt meer als chantage om van de incasso af te komen?

 

graag jullie advies hoe nu verder te gaan.


GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,4k 232

duidelijk aan incasso bureau aangeven dat je geen betalingsregeling accepteerd.

Misschien even kijken of je een 2de schuldeiser van het bedrijf kan vinden (zal bij dit soort bedrijven vast niet zo moeilijk zijn) en dan dreigen faillisement aan te vragen, misschien dat hij dan eieren voor zijn geld kiest en alsnog betaald.

 

Beter is in elkgeval om voor deze partij dus niet voor een incasso bureau te kiezen maar direct voor een deurwaarder, maakt waarschijnlijk iets meer indruk en een deurwaarder kan sneller doorpakken naar een kanton procedure als hij niet betaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Moderator+     7,4k 26 1347

De zg, klant reageert nu wel op mijn email, voorafgaande aan de aangetekende brief.

Hij waarschuwt mij dat wanneer er een incasso voor de deur staat hij een betalingsregeling gaat afspreken en dat ik dan helemaal kan wachten op mijn geld. Is dit een normale procedure? Klinkt meer als chantage om van de incasso af te komen?

 

graag jullie advies hoe nu verder te gaan.

 

Gewoon doorzetten en de mail doorsturen naar de rechtsbijstand.. het bedrag is veel te groot om af te gaan zitten wachten, hij komt zijn beloftes niet na, op basis van het verhaal wat jij schetst is de kans groot dat hij in financiële problemen verkeerd. en alles probeert om bijkomende kosten van incassso probeert te voorkomen. maar jij kunt het je ook niet (langer) permiteren.

 

2e optie / alternatief:

eventueel kun je nog een poging wagen door te reageren op de mail met een voorstel dat ie vandaag de helft overmaakt en daarna elke week 2000 euro (als jij dat redelijk vind) dit moet je wel even met de rechtsbijstand overleggen om te voorkomen dat die brief en jou voorstel door elkaar lopen. maar wat je ook afspreekt hou de druk van incasso erop 1 betaling gemist, gelijk incasso doorzetten.

 

o en hou er rekening mee dat 2 april goede vrijdag is (en maandag 2e paasdag) en dat er dan geen banktransacties worden verwerkt.

 

wat je ook doet.. de druk erop houden.. en zorgen dat je zelf niet verder in de problemen komt..

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,3k 178

Eens met bovenstaande reacties: doorpakken nu. Elke euro die binnen is, is binnen dus als hij een betalingsregeling met je wil afspreken dan begint die regeling met een betaling vandaag en daarna minimaal 1 x per week een betaling. Bij 1 x missen meteen deurwaarder erop.

Link naar reactie
  • 0
Raad van Advies     4,3k 3 500

De zg, klant reageert nu wel op mijn email, voorafgaande aan de aangetekende brief.

Hij waarschuwt mij dat wanneer er een incasso voor de deur staat hij een betalingsregeling gaat afspreken en dat ik dan helemaal kan wachten op mijn geld. Is dit een normale procedure? Klinkt meer als chantage om van de incasso af te komen?

 

graag jullie advies hoe nu verder te gaan.

Gezien het bedrag direct een advocaat inschakelen die de juiste maatregelen neemt (denk aan beslag leggen bij klanten voorafgaand aan de procedure).

Link naar reactie
  • 0
Legend     613 57

Toevallig net twee weken terug een incasso bedrijf ingeschakeld.

 

Als de klant een betalingsregeling wil afspreken met het incasso bedrijf moet jij daar nog steeds een akkoord op geven. Als er dus een regeling getroffen gaat worden is dat er wel één waar jij het mee eens bent.

Mijn (ex-)klant heeft ook een regeling kunnen treffen waar ik akkoord mee ben. Ik heb nu in drie termijnen als het goed is mijn centen en dat gaat sneller dan een procedure via een rechter. Gezien de hoogte van het bedrag is StevenK zijn oplossing wellicht het beste omdat de betalingsregeling (als je die overeen wil komen) wel eens lang kan lopen. Kom je uiteindelijk geen regeling overeen moet je alsnog naar de rechter.

Link naar reactie
  • 1
Senior     35 0

Beste allen,

 

bedankt voor jullie steun en adviesen.

Afgelopen week heb ik via mijn zakelijke rechtsbijstand een advocaat op de zaak zitten. Met haar heb ik afgesproken dat ik er geen heil in zie om meerdere termijnen af te spreken. Mijn eigen zaak gaat zo echt ten onder, die 13.000 euro heb ik gewoon niet op de plank liggen en mijn eigen afnemers willen nu ook wel eens geld zien. Gelukkig heb ik een paar heel tolerante afnemers. Je mag geen namen noemen geloof ik, maar een ervan is mijn douane-agent op Schiphol. Hij begrijpt mijn positie en ik heb nog steeds wat ruimte van hem, het gaat tenslotte over duizenden euro's. Ik kan hem jullie aanraden....

Van mijn zg klant heb ik natuurlijk helemaal niets vernomen. Geen tussentijdse betalingen en helemaal geen contact. Een van de directeuren, ze zijn met twee, denk echt nu het ei van columbus te hebben gevonden door een incasso af te wachten. Het zal hem duur komen te staan lijkt me. Ik weet niet wat toegestaan is, maar in zijn eigen algemene voorwaarden staat dat hij , bij uitblijven van betalingen, 15 % boete als toeslag eist en daarop dan nog de wettelijke rente. Ik denk dat ik dat ook maar ga doen....

Met mijn advocaat wel alsvast afgesproken dat ze deze zaak met voorrang behandelt. Elke dag telt.

Met dit worldwide couriersbedrijf wil ik in iedergeval nooit meer te maken hebben, al geven ze nog zulke mooie opdrachten.

Ik ga opzoek naar nieuwe klanten die het spel gewoon meespelen.

Ik houd dit forum op de hoogte van de ontwikkelingen, misschien kan je je er wat mee.

 

bedankt en groet ROlf


GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie
  • 0
Newbee     1 0

Beste Rolf,

 

Als fervent lezer van deze rubriek heb ik mij ten tijde van je probleem afzijdig gehouden maar heb het wel gevold. Toch ben ik benieuwd hoe dit zeer vervelende voorval is afgelopen.

 

Ik volg nl ook andere forums en las destijds ook over eenzelfde voorval van Achim van der Graaff. Via zijn website vernam ik dat jullie samenwerken in express en luchtvracht. Ik ga ervan uit dat het om hetzelfde voorval gaat.

 

In het verleden heb ik dergelijke gevallen meermaals meegemaakt. Helaas is dit niet altijd goed verlopen temeer daar klanten zich spontaan failliet verklaarden en een een spoor achter hebben gelaten van grote financiele ellende. Je begrijpt dat de fiscus niet slaapt en dat bij niet op tijd betalen er een groot kruis achter je naam kan komen.

Dit achtervolgd je dan de rest van je leven. Ook nadat men gestopt was met ondernemen.

 

Daarom is het zaak om de bedragen niet zo enorm op te laten lopen. Eur 18.000 is toch een gigantisch bedrag.

Zoals de vorige schrijver vermelde : Hoe heeft het zover kunnen komen.

Als het op geld aankomt kun je niemand vertrouwen.

 

Ik hoop van ganser harte dat het toch nog goed is gekomen.

 

Een tip van ervaren ondernemer : Met familie moet je wandelen, niet handelen !

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter Verhulst

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.