• 0

Arbeidsovereenkomst

Beste ondernemers,

 

Ik heb sinds kort een eigen onderneming waarbij de zaken meer dan goed verlopen. Voorheen deed ik het alleen nu wil ik iemand in dienst nemen.

 

Ik heb niet al te veel verstand van arbeidsovereenkomsten, beter gezegd, ik heb alleen verstand van mijn eigen product. Het opzetten van een eigen onderneming was dan ook veel werk. Nu de onderneming eenmaal staat is het meeste werk gedaan. De zaken gaan goed kunnen we stellen.

 

Ik wil 1 persoon in dienst nemen die ongeveer 12 uur per week gaat werken, maar ik weet totaal niet wat voor contract ik hem moet aanbieden. Kans is aanwezig dat deze 12 uur soms zomaar 20 worden of soms zomaar 5 worden. Omdat deze uren dus zeer flexibel zijn dacht ik aan een 0 uren contract. Ik wil immers niet het risico lopen dat ik deze persoon elke keer 12 uur per week moet uitbetalen terwijl hij minder dan deze 12 uur werkt. Daarom leek een contract voor 12 uur per week voor mij geen optie.

 

Maar ik heb mij laten vertellen dat als een medewerker voor een periode van 3 maand structureel kan aantonen dat hij een bepaald aantal uur werkt, hij dan recht heeft op een dienstverband voor een x aantal uur.

 

Wie kan mij helpen en adviseren bij deze kwestie. Voor jullie is dit waarschijnlijk peanuts.

 

Heertje.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo Heertje,

 

Goed om te horen dat de zaken zo goed lopen dat je aan personeel kan gaan denken!

Als je een medewerker in dienst neemt dan zal je hem/haar een arbeidsovereenkomst moeten aanbieden voor x uur per week, waarbij je nog de keuze hebt om een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd aan te bieden. Als je voor bepaalde tijd kiest dan mag je maximaal 3 contracten aan bieden met als maximale looptijd van 3 jaar.

 

Het aantal uur wat is afgesproken in het contract moet je de medewerker ook laten werken. Dus als er geen werk is dan moet je de medewerker toch betalen. Je zou hierin de keuze kunnen maken om het aantal uur per week laag te houden. Dit gaat prima zolang je bij uitzondering boven die x aantal uur per week komt. Wordt het structureel dan kan de medewerker vragen (lees aanspraak maken op) om een contract voor meer uren per week. Er wordt dan gekeken naar het gemiddeld aantal uren de afgelopen 3 maanden.

 

Een andere optie is een min-max contract. Je spreekt dus duidelijk een minimaal aantal uren af maar ook een maximum aantal uren. Is er geen werk voor het minimaal aantal uren dan ben je wel verplicht om het minimaal aantal uren uit te betalen.

 

Een oproepovereenkomst is eigenlijk alleen geschikt als je incidenteel werkt voor de medewerker hebt. Elke keer als je een medewerker oproept voor werk en hij/zij geeft daar gehoor aan dan ontstaat er een nieuwe arbeidsovereenkomst (voor bepaalde tijd). Als de medewerker dus met enige regelmaat wordt opgeroepen dan zit je snel aan een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd.

 

Wat nog een optie zou kunnen zijn is de payrol-constructie. Jij hebt een medewerker en laat het uitbetalen door een payrolbedrijf of uitzendbureau via de payrolconstructie. Je betaald hier meer voor, maar je hoeft ook geen sociale lasten, ziektegeld, pensioenafdracht enz te betalen. Dit is het risico voor het payrolbedrijf. Je komt dan niet in aanmerking voor de kleine banen regeling waar je anders wellicht wel voor in aanmerking komt.

Neem je de medewerker zelf indienst dan loopt je risico voor arbeidsongeschiktheid, pensioenpremie en sociale premies die je moet betalen.

 

Kan je zeggen in welke sector je werkzaam bent en wat de medewerker moet gaan doen. Wellicht dat ik dan nog op een andere suggestie kom.

 

Groeten en succes,

 

Lonneke

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.