• 0

Herziening mogelijk voor zakelijke aangifte over 2008

In 2008 is het bedrijf van mijn vrouw opgericht, zakelijk gezien hebben er toen niet veel activiteiten plaatsgevonden die tot zakeloijke axctiviteit hebben geleid maar wel zijn er investeringen gedaan voor de bouw van een pand en de aanschaf van inventaris. In totaal zijn met deze zaken investeringen gemoeid van circa 80.000 euro. Bij de belastingaangifte destijds heb ik hier niets mee gedaan.

 

Bijkomend punt is dat mijn vrouw in die periode een baan had waaruit zij inkomen had. Deze is wel netjes verwerkt in haar aangifte. Het verlies in het eerste jaar was circa 100 euro, te verwaarlozen dus, de omzet enkele honderden euro's.

 

Ik heb recent kennis genomen van de investeringsaftrek regeling en lees daar volgens mij dat ik ook kan aftrekken voor investeringen in een pand (behalve de grond) en allerhande bedrijfsmiddelen zoals apparatuur. Alle betreffende apparatuur kost meer dan 450 euro dus komt volgens mij in aanmerking.

 

Het idee wat zich nu bij mij ontwikkelt is dat als ik netjes zoals het zou horen hierover investeringsaftrek had aangevraagd ik een fiks bedrag van de belastingdienst terug had kunnen ontvangen. Ik heb echter al aangifte gedaan, bij mijn beste eer en geweten is deze nog niet definitief overigens.

 

De concrete vragen:

* Indien de aanslag wel definitief is, is er dan een manier om alsnog deze investeringen in aanmerking te laten komen voor investeringsaftrek (kleinschaligheids)?

* En zelfde vraag voor wanneer de aanslag nog niet definitief is.

 

ik heb zelf het idee dat ik een herziening aan moet kunnen vragen zolang de aanslag nog niet definitief is geworden. Wellicht nog een leuk meevallertje dus achteraf.

 

Wie weet hoe dit werkt? Remco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De aaslag wordt definitief als je niet binnen 6 weken na de laatste actie van de inspecteur/rechter actie hebt ondernomen. Dus:

- als je geen bezwaar maakt: 6 weken na dagtekening van de aanslag

- als je geen beroep instelt: 6 weken na dagtekening van de uitspraak op bezwaar

- etc voor hoger beroep en cassatie

 

Als je geen aanslag hebt ontvangen, is de kans groot dat deze nog niet is opgelegd. Dan kun je gewoon een aanvulling op de aangifte indienen (beste is meestal gewoon een hele nieuwe aangifte). Als de aanslag komt, wel even controleren of er rekening is gehouden met de wijzigingen en zo niet, even een briefje (bezwaarschrift) met een kopie van de aangifte sturen.

 

Heb je een aanslag ontvangen, dan kun je mogelijk nog bezwaar maken (briefje, met herziene aangifte). Als dat niet kan omdat je te laat bent, kun je om ambsthalve vermindering vragen, op dezelfde manier.

 

Uiteraard is het mogelijk dat de aanslag ergens is kwijtgeraakt (dus even bellen of er een aanslag is opgelegd voor het betreffende jaar). Dan bezwaar maken met een verzoek om een kopie van de aanslag uit te reiken en een herziene aangifte insturen. Ook aangeven dat je nooit een aanslag hebt ontvangen en waar dat in jouw ogen aan kan liggen. Meestal zal de belastingdienst dit afdoen als verzoek om ambtshalve vermindering. Gaan ze akkoord, dan is er niets aan de hand, gaan ze niet akkoord, dan kun je in beroep gaan, maar zal de rechter (in eerste instantie) alleen over de ontvankelijkheid oordelen: of je op tijd was met je bezwaar en zoniet, of er een goede reden was waarom je te laat was. Pas daarna zal de rechter (eventueel) over de inhoud zelf oordelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

t voor je uitleg, ik ga dus maar een nieuwe aangifte doen inclusief de aftrek, gaat me als het goed is nog wel een paar pegels opleveren. Gelukkig werken ze niet altijd even snel en heb ik inderdaad nog geen beschikking :-)... mooi dus...

 

Nu de details nog uitpluizen over wat wel en niet als investering geld en dan netjes invullen.

Bedankt,

Remco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.