• 0

BTW op online diensten aan buitenlandse afnemers?

Beste HL'ers,

 

Zoals eerder vermeld op HL ben ik onlangs samen met anderen een nieuw bedrijf begonnen. De BTW kwesties uit het andere topic lijken momenteel vanuit verschillende bronnen op dezelfde wijze bevestigd te worden:

 

- Binnen Nederland aan ondernemer BTW 19% vermelden op factuur. Met BTW nummer controle.

- Binnen EU aan ondernemer 'BTW verlegd' vermelden op factuur. Met BTW nummer controle.

- Binnen EU aan particulieren 19% BTW vermelden op factuur.

- Buiten EU ondernemer en particulier beide geen BTW rekenen en 0% BTW vermelden op factuur.

 

Het gaat hierbij om digitale levering van voorgemaakte software (= elektronsche dienstverlening), welke voor 100% op Nederlandse bodem wordt verricht en aangekocht zal worden door zowel ondernemers als particulieren op een wereldwijde markt.

 

Wanneer ik deze gegevens invul op de calculator van de Belastingdienst, geeft deze bij levering aan zowel particulier als ondernemer buiten de EU aan dat "U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen".

 

Zojuist heb ik met een medewerker van de Belastingtelefoon gesproken over laatstgenoemde punt en was ik met stomheid geslagen door haar antwoord "U dient contact op te nemen met het consulaat van het betreffende land en daar uit te zoeken of en hoe u aangifte moet doen". Nog afgezien van het feit dat dit naar mijn idee een ongelófelijke administratieve last gaat opleveren, zal ik van 90% van de landen waarnaar verkopen gedaan worden de taal niet eens spreken?!

 

Vragen:

- Is er iemand die met redelijke zekerheid kan bevestigen dat bovenstaande in mijn situatie (zeker ook gezien het feit dat alles digitaal geleverd wordt en ik nooit voet aan de grond zal zetten in al die landen) van toepassing is?

- Zijn er hier ondernemers die ervaring hebben met het leveren van digitale diensten met behulp van e-commerce, die mij meer duidelijk kunnen maken over deze kwestie?

- Hoe gaan andere bedrijven met deze situatie om? Wordt hier een externe partij voor ingeschakeld?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie tijd!

 

[edit] titel van bericht aangepast op advies van TwaBla

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vragen:

- Is er iemand die met redelijke zekerheid kan bevestigen dat bovenstaande in mijn situatie (zeker ook gezien het feit dat alles digitaal geleverd wordt en ik nooit voet aan de grond zal zetten in al die landen) van toepassing is?

- Zijn er hier ondernemers die ervaring hebben met het leveren van digitale diensten met behulp van e-commerce, die mij meer duidelijk kunnen maken over deze kwestie?

- Hoe gaan andere bedrijven met deze situatie om? Wordt hier een externe partij voor ingeschakeld?

 

Dag Theo,

 

Geen levering, maar een dienst hadden we vorige keer al geconcludeerd, toch? Als die prestatie op grond van de EU-regels niet in de EU, maar daarbuiten plaatsheeft, dan moet je voor je belastingverplichtingen in dat derde land zijn.

 

Da's erg onpraktisch, maar wel een feit. Hoe dat in de praktijk gaat? Ik denk dat ik wel weet hoe de meesten dat (niet) doen. ;)

Wat ik je wil aanraden is om contact te zoeken met de fiscus of idd het consulaat aldaar en te vragen naar de equivalent van de EU fiscaal vertegenwoordiger die de fiscale zaken ter plaatse kent.

 

Suc6!

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Ik snap inderdaad dat het inhoudelijk al wel bekend is hoe het zou moeten, maar ik ben benieuwd naar ervaringen in de praktische invulling hieraan.

 

De fiscaal adviseur van de belastingdienst gaf bijvoorbeeld aan dat Nederland een soortgelijke verleggingsregeling heeft als binnen de EU, wanneer het om een elektronische dienst geleverd in Nederland maar afkomstig uit de VS gaat. Ik kan me voorstellen dat ondernemers die ervaring hebben met deze materie, gemakkelijk van dit soort grotere landen aan kunnen geven hoe dit daar geregeld is en hoe zij het aangepakt hebben.

 

Of komt het er echt op neer dat je elke keer contact moet zoeken met de fiscus in Honduras, Namibië of Thailand (als daar een incidentele klant vandaan komt) ? ;-)

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet een mijns inziens heel relevant aspect van dit (globale en ingewikkelde) onderwerp:

 

Binnen de EU hebben zij (de ‘ministers’) afgesproken dat zij in sommige situaties vinden dat de prestatie plaats vindt in het land van de afnemer en dat je daar terecht moet voor zaken als BTW etc.

Maar dat betekent niet dat zij dat ook in Honduras of op de Fiji eilanden vinden.

 

Als je dus de fiscus in Togo gaat benaderen (als die bestaat) met dit verhaal, dan zal hij je waarschijnlijk aankijken alsof hij water ziet branden.

Je kan dus ook geen waarde aan hechten wat de NL fiscus hierover zegt, want het gaat hem helemaal niet aan. Maar je krijgt dan ook geen ‘last’ van de NL fiscus, want het gaat hem niet aan.

 

De meeste niet-EU landen, USA inbegrepen (als ik het goed begrijp), zullen niet snel vinden dat je daar aan hoeft te kloppen alleen maar omdat je via een website daar iets aanbiedt. Zeker niet als het een dienst betreft (geen fysieke levering dus).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet een mijns inziens heel relevant aspect van dit (globale en ingewikkelde) onderwerp:

 

Binnen de EU hebben zij (de ‘ministers’) afgesproken dat zij in sommige situaties vinden dat de prestatie plaats vindt in het land van de afnemer en dat je daar terecht moet voor zaken als BTW etc.

Maar dat betekent niet dat zij dat ook in Honduras of op de Fiji eilanden dat vinden.

 

Als je dus de fiscus in Togo gaat benaderen (als die bestaat) met dit verhaal, dan zal hij je waarschijnlijk aankijken alsof hij water ziet branden.

Je kan dus ook geen waarde aan hechten wat de NL fiscus hierover zegt, want het gaat hem helemaal niet aan. Maar je krijgt dan ook geen ‘last’ van de NL fiscus, want het gaat hem niet aan.

 

De meeste niet-EU landen, USA inbegrepen (als ik het goed begrijp), zullen niet snel vinden dat je daar aan hoeft te kloppen alleen maar omdat je via een website daar iets aanbiedt. Zeker niet als het een dienst betreft (geen fysieke levering dus).

 

 

 

Peter, bedankt voor je reactie. Als de meeste niet-EU langen bovenstaande mening aanhouden en Nederland (en de EU) hun eigen mening dan betekent dit dus dat in de praktijk er geen BTW betaald hoeft te worden over de geleverde elektronische diensten?

Link naar reactie
  • 0

In mijn optiek is de kans dat je een claim van de fiscus in Gabon krijgt (op BTW of winstbelasting), als iemand daar gebruik hebt gemaakt van jouw website, uitermate klein (te verwaarlozen zou ik zeggen).

 

Maar uiteraard weten wij niet precies wat de wet in Gabon hierover zegt (waarschijnlijk helemaal niets…).

 

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt me ook niet echt een vraag voor de NL fiscus. Binnen de EU zijn er afspraken over hoe dit werkt en dat is niet voor niks, voorheen was dit binnen de EU al een hoop gedoe, vooral als 2 landen vinden dat zij beiden recht hebben op de BTW.

 

Als je spulletjes of diensten gaat verkopen aan Amerikanen dan kun je te maken krijgen met USA belastingrecht en dat zul je moeten checken bij de Amerikanen zelf of in ieder geval bij iemand die veel ervaring heeft met Amerikaans belastingrecht. Dat is gewoonweg de consequentie van zaken doen in het buitenland.

Link naar reactie
  • 0

Hoe streng moet jou controle als bedrijf zijn als je werkt met particulieren.

 

Ik wil mijn online dienst (voor particulieren) met een zo laag mogelijke prijs aanbieden, als ik dus zaken doe met 'niet EU' particulieren dan zou ik de prijs dus ongeveer 19% lager willen rekenen dan bij EU particulieren.

 

Moet ik controleren of een particulier uit de EU komt of is een 'landen veld' op de website genoeg ? ik kan me voorstellen dat een EU particulier ziet dat hij via het invullen van een niet EU land 19% minder betaald hij geneigt is dit in te vullen.

Link naar reactie
  • 0

Moet ik controleren of een particulier uit de EU komt of is een 'landen veld' op de website genoeg ? ik kan me voorstellen dat een EU particulier ziet dat hij via het invullen van een niet EU land 19% minder betaald hij geneigt is dit in te vullen.

 

Om het nóg makkelijker te maken, maar dit geldt alleen bij de levering van goederen. :-\

Een particulier die een product van je afneemt, die fiscaal gezien in NL plaatsvindt, moet jij NL-BTW in rekening brengen.

Als je de drempel van de afstandsverkopen (want daar hebben we het over) overschrijdt, moet je de BTW van het land van die particulier in rekening brengen. Dus ja, bijhouden dus per land. De drempels vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/export_naar_eu_landen/export_naar_eu_landen-06.html#P105_11232

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Volgens mij had Kakafoon het over particulieren uit niet EU-landen, dus je hebt zijn vraag niet echt beantwoord. Afstandsverkopen geldt inderdaad alleen bij levering van goederen (hierover ontstaan nog wel eens misverstanden.)

 

 

Moet ik controleren of een particulier uit de EU komt of is een 'landen veld' op de website genoeg ? ik kan me voorstellen dat een EU particulier ziet dat hij via het invullen van een niet EU land 19% minder betaald hij geneigt is dit in te vullen.

 

Om het nóg makkelijker te maken, maar dit geldt alleen bij de levering van goederen. :-\

Een particulier die een product van je afneemt, die fiscaal gezien in NL plaatsvindt, moet jij NL-BTW in rekening brengen.

Als je de drempel van de afstandsverkopen (want daar hebben we het over) overschrijdt, moet je de BTW van het land van die particulier in rekening brengen. Dus ja, bijhouden dus per land. De drempels vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/export_naar_eu_landen/export_naar_eu_landen-06.html#P105_11232

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@kakafoon

 

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als het over diensten aan particulieren gaat (en dat zeg je), dan denk ik niet dat je er onder uit komt om gewoon 19% BTW af te dragen over de opbrengsten (wereldwijd).

Je maakt geen facturen aan particulieren (dat lijkt mij tenminste) en je kan niet de particulier de optie aanbieden om aan te klikken of hij iets voor 100,- wil doen (omdat hij buiten de EU woont) of dat hij 119,- wil betalen en vervolgens de dienst zomaar leveren. Dan weet ik wel wat de handige consument aanklikt!

En dat de weet de fiscus ook wel…

 

Of je moet een soort dient leveren waarbij je vooraf kan zien in welk land de klant woont (bijvoorbeeld een op maat gemaakt, persoonlijk advies aan “Mr. Smith, USA” over waar hij het beste kan solliciteren met oog of zijn werkervaring of zoiets), voor dat je de dienst levert dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Moet ik controleren of een particulier uit de EU komt of is een 'landen veld' op de website genoeg ? ik kan me voorstellen dat een EU particulier ziet dat hij via het invullen van een niet EU land 19% minder betaald hij geneigt is dit in te vullen.

 

 

Voor een aanbieder BUITEN de EU is dit voldoende, een Amerikaans bedrijf(je) moet over al zijn verkopen in europa BTW afdragen, hij staat vrij om een land te kiezen waar hij dat kan indienen (dat is dus Cyprus of Luxemburg, aangezien die het laagste tarief hebben) Zij mogen dus WEL een "landen veld" (komt u uit de EU?) stellen

 

 

Ik wil je niet ontmoedigen, maar als het over diensten aan particulieren gaat (en dat zeg je), dan denk ik niet dat je er onder uit komt om gewoon 19% BTW af te dragen over de opbrengsten (wereldwijd).

Je maakt geen facturen aan particulieren (dat lijkt mij tenminste) en je kan niet de particulier de optie aanbieden om aan te klikken of hij iets voor 100,- wil doen (omdat hij buiten de EU woont) of dat hij 119,- wil betalen en vervolgens de dienst zomaar leveren. Dan weet ik wel wat de handige consument aanklikt!

En dat de weet de fiscus ook wel…

 

Ik snap je redenering, en misschien is dat wel de "veiligste" manier.

 

Ik doe dat niet, het is HELEMAAL niet vreemd dat de rest van de wereld geen btw telt op virtuele diensten aan particulieren, de EU is hier vreemd, rare wetgeving die verzonnen is om zogenaamd de eerlijke concurentie te bevorderen...

 

Wat ik doe;

 

100% van verkopen, ik schat dat 40% EU is, om veilig te blijven tel ik over 60% van het totaal BTW, en de overige 40% niet. Die 40% blijkt uit de IP nummers (ik koop maandelijks een update van uitgegeven IP nummers)

 

Op mijn site kost dus alle software 10 euro (of omgerekend hetzelfde in us$, enz enz) iedereen betaald ook 10 euro, alleen voor de Europeanen (60% van de totale omzet) draag ik 19% af in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

 

Op mijn site kost dus alle software 10 euro (of omgerekend hetzelfde in us$, enz enz) iedereen betaald ook 10 euro, alleen voor de Europeanen (60% van de totale omzet) draag ik 19% af in Nederland.

 

Ik denk dat dit ook een prima oplossing kan zijn. Er zijn vanuit NL/EU geen formele eisen op klantenrecords en/of facturering bij dit soort consumentenhandel. Dus als je maar duidelijk kan onderbouwen welk gedeelte van de omzet wel en welke deel niet met BTW belast is, dan moet het goed komen.

 

Er zou (in theorie) een klein probleempje kunnen ontstaan als een bedrijf in EU (niet NL) wil dat je de BTW naar hen verlegt (met vermelding van hun gecontroleerde BTW nummer op je factuur!), want daar ben je dan eigenlijk toe verplicht.

Maar dan zeg je toch gewoon 'wij leveren alleen naar consumenten' of zoiets (in je voorwaarden bijvoorbeeld). Als zij dan alsnog kopen, dan neem je maar aan dat zij dat als particulier gedaan hebben.

Daar is volgens mij niets mis mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik weet het: het gaat over diensten, maar ik wilde het verhaal completeren met leveringen. Achteraf ms niet zo handig, omdat het al zo ingewikkeld is. Sorry!

 

Voor wat betreft de laatste reacties op deze draad: volgens mij wordt er iets over het hoofd gezien en dat is de fiscale plaats van dienst. Sommige diensten worden o.g.v. de wet nu eenmaal verricht in het buitenland, EU of niet-EU en dan zul je toch echt het BTW-regime van dat buitenland moeten toepassen (zie eerdere links).

 

Bij een controle zal de fiscus niet vervelend doen, denk ik, als je op alles NL-BTW hebt berekend of als je een goed onderbouwde schatting hebt gemaakt. Je zult geen correctie ontvangen neem ik aan, omdat NL niets te kort komt.

Maar goed is het niet.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het lastig vinden om zelf concrete informatie van 1 land te achterhalen: de VS.

 

Heeft iemand ervaring met het leveren van elektronische diensten vanuit Nederland in de USA en de daarbij komende BTW praktijken?

 

Het is niet lastig voor de VS; in de VS bestaat GEEN BTW op digitale goederen, ook niet voor particulieren.

 

BTW op digitale goederen is een Europees verzinsel. Bij mijn weten is er geen enkel land buiten de EU die BTW op digitale goederen verplicht!

 

De EU is hier gek, niet de rest van de wereld.

 

Link naar reactie
  • 0

@rk: als je een BTW-stelsel hebt dat ge/verbruik van goederen en diensten belast, vind ik het inconsequent als je de digitale variant ervan niet belast. Of ben ik nou gek?

 

En laten we het nu geen digitale goederen gaan noemen, want dan wordt het helemaal zo'n wazig verhaal. :-\

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.