• 0

Afschrijven onroerend goed in een BV

Ik denk de afschrijvingsregels te kennen:

 

"De afschrijving op bedrijfspanden in eigen gebruik is beperkt tot op 50% van de W.O.Z.-waarde van die bedrijfspanden, inclusief de ondergrond daarvan.

De afschrijving op onroerendgoed dat ter belegging wordt aangehouden is beperkt tot op de W.O.Z.-waarde van dat onroerend goed, inclusief de ondergrond daarvan. "

 

Wat ik echter niet kan vinden is het jaarlijkse percentage waarmee mag worden afgeschreven, is dit 2% van de aanschafwaarde tot de WOZ waarde is bereikt ? (Ik neem aan dat er geen rekening meer wordt gehouden met een restwaarde zoals in het "verre" verleden) En welke WOZ datum moet ik aanhouden voor het boekjaar 2009, is dat de aanslag welke de afgelopen week op de deurmat viel met waardepeildatum 1 jan 2009 en ingangsdatum 1 jan 2010 of die van begin 2009 met waardepeildatum 1 jan 2008 en ingangsdatum 1 jan 2009 ?

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je dient onroerend goed af te schrijven over de economische levensduur van het pand: als je verwacht dat dat 50 jaar is schrijf je dus 2% van de aanschafwaarde af. Als de levensduur korter is, dan schrijf je meer per jaar af. Er geldt een minimum levensduur voor panden ed.: dit is 10 jaar, wat overigens best kort is voor een pand!

 

Je moet stoppen met afschrijven op het moment dat de boekwaarde aankomt bij 50% of 100% van de WOZ-waarde (afhankelijk van het doel zoals je zelf zegt).

 

Welke WOZ-waarde je moet nemen weet ik ook niet...

Link naar reactie
  • 0

Joost, zoveel reacties als jij geeft, je moet wel vierkante oogjes en platte vingertopjes hebben :-) Dankjewel.

Toch nog een vraagje hierover, ik begrijp uit het antwoord dat ik de OZB waardebepaling die zojuist is binnengekomen en waardepeildatum 1 jan 2009 heeft moet gebruiken, dit is dus afwijkend van de aangifte IB 2009 prive waar je juist de aanslag van begin 2009 gebruikt met waardepeildatum 1jan 2008.

 

Groet,

Jan

Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Je dient onroerend goed af te schrijven over de economische levensduur van het pand: als je verwacht dat dat 50 jaar is schrijf je dus 2% van de aanschafwaarde af. Als de levensduur korter is, dan schrijf je meer per jaar af.

 

Correct. In mijn ervaring wordt vaak een percentage tussen de 2 en 4 aangehouden, afhankelijk van het object, de mate van onderhoud, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, had ik over het hoofd gezien :-[

Klinkt op zich best raar overigens, 10% restwaarde als je toch niet onder de 50% WOZ kan komen, maar het is nu eenmaal de methodiek. Ik ken ook inspecteurs die met alle geweld 25% restwaarde aan willen houden. Maar dan mag ik wel een hoger afschrijvingspercentage van ze toepassen...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad, die restwaarde was vroeger altijd voer voor discussie. Er was zelfs een periode dat sommige inspecteurs van mening waren dat je rekening moest houden met de waardestijging van de ondergrond. Een ambtenaar van de Belastingdienst (ben even zijn naam vergeten) was daar op afgestudeerd en had er een lijvig boek over geschreven.

 

Nu je niet verder dan 50% WOZ mag afschrijven, lijken dit soort discussies tot het verleden te behoren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.