• 0

[cyberlaw] Data kopieren van andere sites ?

Naast mijn bestaande internetbedrijven heb ik ook enkele sites, een daarvan is een zogenaamde driver resource site. Een driver resource site is een site waar je drivers kan downloaden voor je hardware.

 

Nu heb ik een team van programmeurs de opdracht gegeven een zogenaamde parser te maken. Een parser haalt informatie/data op van andere sites, in dit geval van driverguide.com - de grootste driver resource site met zo'n 60.000 drivers.

 

Hiervan heb ik vandaag zo'n 1700 drivers geparsed.

 

Nu is mijn vraag of dit legaal is. Op het eerste gezicht lijkt het zo illegaal als het maar kan, maar het is echter zo dat deze bestanden niet het eigendom zijn van bijv. driverguide.com maar van bijv. HP etc.

 

Als ik een team zou opgeven om handmatig de bestanden met data te downloaden/kopieren zou dat denk ik wel legaal zijn.

 

Kan driverguide.com mij hier voor aanklagen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goed idee! Ik ga ook een driversite beginnen, dan sleur ik ook zo'n site leeg met een aantal scripts in de hoop geld te verdienen met zo'n site. Wellicht dat ik ook Tucows "even" leegtrek.

 

Nu serieus: op het eerste gezicht lijk je het gelijk aan je zijde te hebben, maar lees de disclaimers van dat soort sites eens heel goed door. Ik kan me niet voorstellen dat dit mag, anders zou iedereen dat gaan doen (zoals ik van plan ben als het legaal is ;D)

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag of dit legaal is. Op het eerste gezicht lijkt het zo illegaal als het maar kan, maar het is echter zo dat deze bestanden niet het eigendom zijn van bijv. driverguide.com maar van bijv. HP etc.

 

Als ik een team zou opgeven om handmatig de bestanden met data te downloaden/kopieren zou dat denk ik wel legaal zijn.

 

Kan driverguide.com mij hier voor aanklagen ?

Volgens mij maak je de kwestie onnodig gecompliceerd.

 

Voor antwoord te geven op de vragen heb ik eerst de site Driverguide.com maar eens geraadpleegd. Wat mij opvalt is dat de "terms & conditions" niet direct op de site zijn te vinden. Wellicht dat deze aan de registratie zijn verbonden, maar ik heb mij niet laten registreren, dus dat weet ik niet!. Het is in ieder geval raadzaam dat je deze raadpleegt om na te gaan welke voorwaarden aan het gebruik van de site zijn verbonden. Als je handelt in strijd met de voorwaarden biedt dat in beginsel de mogelijkheid voor driverguide.com om jou daarop aan te spreken. De vraag in hoeverre het downloaden via een parser en doorzenden naar de eindgebruiker verboden is, kan dus ook niet zonder meer informatie worden beantwoord.

 

Wat ik uit de driverguide.com wel opmaak is dat de site in feite zelf ook niet meer is dan een intermediair. De site biedt de mogelijkheid om gegevens te down- en uploaden. Ik vraag mij dan ook af in hoeverre driverguide zelf geen gebruik maakt van parsers?

 

Voor wat betreft het intellectueel eigendomsrecht van de drivers, deze zullen niet bij driverguide.com liggen (zoals jezelf ook al terecht opmerkt) maar bij de producenten. Behoudens dat er ter zake een overeenkomst bestaat tussen driverguide en de producent, kan driverguide je niet zonder meer aansprakelijk houden.

 

Het verbaast mij nu dat je het (on)geoorloofd gebruik van een parser in twijfel trekt, maar anderzijds het handmatig downloaden legaal acht.

 

Zonder nadere info denk ik dat je eventuele problemen met driverguide al voor een belangrijk deel kunt voorkomen door je bron te vermelden. Maar ik adviseer je toch dringend om eerst de registratievoorwaarden van driverguide te raadplegen. Succes!.

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het handmatig downloaden (en daarmee zelf samenstellen van een collectie) is wat minder gevoelig voor een copyright claim dan het onder eigen naam doorsturen van de collectie die door iemand anders samengesteld is....

 

Er bestaat ook copyright op de samenstelling, en die omzeil je dus door handmatig te werk te gaan (denk aan de zaak over het overtypen van papieren telefoongidsen om een Telefoon CD te maken in plaats van deze CD te kopiëren.)

 

Dit staat op zich los van de copyright op de onderliggende producten, maar driver programma's worden volgens mij (bijna) altijd als freeware aangeboden (gratis gebruik en repro). Wat wel weer zou kunnen is dat je bijvoorbeeld geen geld mag vragen voor het distribueren van de drivers... dat zou een onderliggend commercieel concept wel wat wankel kunnen maken...

 

Ik ga er vanuit dat er een commercieel concept bestaat, want anders vraag ik me af waarom je al die moeite zou doen... dan plaats je gewoon een link naar driverguide.com

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste mijn excuses voor mijn late reply.

 

En ten tweede uiteraard hartelijk dank voor de goede informatie.

 

DriverFiles.net zal inderdaad over een bepaalde tijd commercieel worden, net zoals windrivers.com . Aangezien WinDrivers.com ook commercieel drivers aanbied neem ik aan dat ik hetzelfde kan doen zolang ik in mijn terms zet dat de drivers niet mijn eigendom zijn.

 

Celletje, je zegt dat het handmatig downloaden geen bezwaar zal ondervinden, met de gebouwde parser lijkt het alsof het handmatig wordt gedownload en is onmogelijkerwijs te zien dat het via de server van DriverFiles.net loopt. Echter vraag ik mij af hoe dit zit met de internationale wetgeving. De site driverguide.com is amerikaans eigendom en daar geldt dus de amerikaanse wet welke nogal afwijkt van de nederlandse.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.