• 0

personeelslid mede-eigenaar maken in eenmanszaak met 1 man personeel

Ik heb sinds 2009 een eigen bedrijf met 1 man vast personeel waar ik al 20 jaar mee samenwerk. Ik ben vrijgezel en heb een vaste klantenkring met een vaste omzet op jaarbasis. Omdat ik met mezelf in de knoop heb gelegen ben ik niet even goed met me geld omgegaan, simpel gezegd geen schulden maar ook niets opgebouwd. Vorig jaar ben ik een aantal maanden ziek geweest en ingeteerd op mijn eigen kapitaal. Nu voel ik me uitstekend maar door het ontbreken van een krediet op mijn bankrekening en onvoldoende reserves ga ik achterlopen met betalen. Omdat ik als geen ander weet wat de oorzaak is kan ik het probleem oplossen en wil ik graag mijn werknemer meer betrekken bij de onderneming, ik denk ook dat ik dan afben van de stress van de kosten van de CAO en de loonbelasting, administratie is niet mijn ding, en mijn collega juist wel! (20 jaar geleden heeft hij dat ook gedaan als werknemer) Ik wil zo niet verder omdat ik me erg ongelukkig in de huidige situatie voel, ik wordt het ook beu om alle beslissingen in mijn eentje te moeten nemen. mijn plan was samen eigenaar worden (VOF of bv?) ZZP is bij mijn werknemer niet aan de orde dat durft hij niet, ons succes is mijn commercie en zijn inbreng in de administratie en ons vakmanschap. Ik ben ook een emotiemens en probeer alles om samen met hem in een andere vorm verder te gaan. Mijn zienswijze is dat ik dan van de maandelijkse loonbelasting afben, geen enorme premies voor de CAO betaal, en een rekening courant van circa 10000 euro aanvraag bij de bank waardoor alles weer op orde is en wij het samen minder stressvol hebben. ALs ik er met hem niet uitkom wil ik een ontslagprocedure voor hem opstarten omdat ik het niet meer trek al die rompslomp alleen te moeten doen. Wie helpt mij een beetje in de goede richting? alvast van harte bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat wil je medewerker? Hij wil geen zzp (eenmanszaak), want dat vindt hij teveel risico. In een VOF loopt hij meer risico, door de hoofdelijke aansprakelijkheid, en verder dezelfde risico's als bij zzp. Welk risico wil hij vermijden? Gaat het dan om risico's van de onderneming zelf (vaak goed af te dekken), of om het verspelen van werknemersrechten als ww, ziektewet, arbeidsongeschiktheid, etc?

 

De premies die je betaalt op grond van je CAO-indeling zeggen natuurlijk ook iets over het risico dat hij (statistisch) loopt. Als ondernemer ben je niet verplicht verzekerd, maar moet je dat allemaal zelf regelen (evt. dmv een eigen verzekering), zoals je zelf al hebt ervaren. Dus of het daar goedkoper door wordt? Ik neem aan dat je werknemer geen genoegen zal nemen met een (netto) lager inkomen? Nu betaalt een ondernemer wel minder belasting dan een werknemer, maar daar staan dus alle voorzieningen die hij zelf moet treffen tegenover.

 

Als het puur om de administratieve afhandeling gaat, kun je natuurlijk ook overwegen om je werknemer die te laten doen. Daarvoor hoeft hij geen (mede)ondernemer te zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fabior, welkom op dit forum. Wat vindt jouw werknemer van dit voorstel? Want hierbij wordt hij één van de 2 zelfstandigen zonder personeel en een bestaan als ZZP'er ziet hij juist niet zitten. Gedeelde smart is natuurlijk wel halve smart en het alternatief: ontslag is voor hem natuurlijk ook niet bepaald aantrekkelijk.

 

Ik vraag me overigens wel af in welke business je zit, want na ruim 1 jaar al een vaste klantenkring en een vaste omzet klinkt als of heel geruststellend, dus waarom zou je je dan zorgen maken? Of als trekken aan een dood paard: wat je ook doet, het komt niet in beweging. In dat geval is het voor jullie beiden wellicht beter om er mee te kappen. Zeker als je het na 1 jaar al niet meer trekt en het al tot ziekte heeft geleid.

 

Als de zaak voldoende toekomstperspectief heeft, jij en je werknemer het uitstekend met elkaar kunnen vinden en hij wel goed met geld kan omgaan e.d., misschien is het dan wel een idee om (tijdelijk) de rollen om te draaien: hij zelfstandige met jou als personeel. Verkoop tegen een winstrecht waar je zelf aan bij kunt dragen, is dan ook een mooie manier van overdragen. Maar deze optie gaat natuurlijk wel heel erg ver.

 

Ik weet niet of je er wat mee kunt, maar wens je in ieder geval heel veel succes!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik heb het denk ik niet helemaal goed geformuleerd, ik werk sinds 2001 voor mezelf en heb vanaf die tijd de klanten, het betreft trouwens een schildersbedrijfje, met voornamelijk zakelijke klanten. Dat van de gedeelde smart is een punt, ik denk dat hij en ik er beter van worden als we gelijkwaardig zijn, ik commercieel en hij op het vlak van uitvoering, wat mij opbreekt dat ik nu in me uppie alles moet regelen en er is nu met hem geen wisselwerking, ik verwacht dat dat er wel komt als hij ziet hoe we daardoor meer omzet kunnen genereren waar we allebei beter van worden.

 

Ik heb nu aangegeven dat ik hoe dan ook in deze vorm niet verder wil, omdat als hij er niet meer is ik alleen voor mezelf omzet moet genereren en dat lukt me zeker, ook omdat ik een aantal partijen heb waar ik het aan uitbesteed, (dat doe ik al) en zelf toezicht hierop hou. Ik ben dan veel vrijer in mijn doen en laten, bijv. in de zomer als er veel werk is meer uren maken en in de winter wat langer vrij zijn, of bij bedrijven in het weekend werken ed.

 

Ik neem je opmerkingen zeker mee en ga er deze paasdagen over denken!

 

bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Dan nog steeds blijft de vraag, wat je wil bereiken met hem mede-ondernemer maken.

- Je kunt nu al taken aan hem overdragen

- Je kunt hem nu al mee laten profiteren van winststijgingen dmv een winstregeling

- Ook als medeondernemer kan hij besluiten om te stoppen

 

Wat voor wisselwerking verwacht je als hij medeondernemer is? Iemand medeeigenaar maken levert niet automatisch meer (inzicht in) omzetmogelijkheden op.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Glashelder, je hebt een punt, blijft alleen dat ik zal moeten zorgen voor een financieel buffertje om mijn verplichtingen aan o.a. hem op tijd te kunnen voldoen. Dan zou ik toch moeten proberen de eenmanszaak door te zetten en een rekening courant te regelen bij de bank, ik ga nadenken.....

 

bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.