• 0

Hoofdelijke aansprakelijkheid na opheffen eenmanszaak.

Goedendag,

 

In een notendop het volgende:

 

Een leverancier (eenmanszaak) van mij heeft 7 jaar gelden een brochure gemaakt waarin fotomateriaal van derden zijn gebruikt. Hiervoor zijn nooit gebruiksrechten betaald. Ik schik de zaak met de rechthebbende en wil dit verhalen op de eenmanszaak. Deze blijkt te zijn opgeheven. De oud eigenaar weigert mederwerking om tot een vergelijk te komen.

 

Kan ik hem aanspreken op zijn hoofdelijke aansprakelijkheid?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties, en fijne Pasen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een eenmanszaak kent geen hoofdelijke aansprakelijkheid, maar de eigenaar is de eenmanszaak. Die blijft dus verantwoordelijk voor de schulden en verplichtingen die door de eenmanszaak opkomen, of die nu nog bestaat of niet. Dus ja, je kunt hem aanspreken (maar dat heet dus geen hoofdelijke aansprakelijkheid).

 

De vraag is dan dus wie verantwoordelijk is. Maar dat is een kwestie tussen jullie beiden, die afhankelijk is van hoe een en ander destijds heeft plaatsgevonden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Strikt genomen is er geen hoofdelijke aansprakelijkheid, de persoon in kwestie is gewoon aansprakelijk voor wat hij als ondernemer heeft misdaan. Waar je wel nog mee vast kunt lopen is de verjaring van een en ander.

Link naar reactie
  • 0

@Steve

 

Je schrijft Normale verjaring is vijf jaar na het ontstaan van de vordering.

 

Betekend dat in dit geval dat we dus alle tijd hebben, ik ga mijn leverancier in eerste instantie aansprakelijk stellen

voor de door mij gelden schade. Hierna zal een vordering volgen. Ik wil er nog even met nadruk vermelden dat de leverancier

wist dat de rechthebbende niet betaald zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.