• 0

Stamrecht BV, WW en Tweede BV onder de holding

Ik geniet een uitkering uit mijn stamrecht BV en krijg ww uitgekeerd.

Nu wil ik in voorkomende gevallen werken, dat wil zeggen als freelancer. Hiervoor wil ik een BV oprichten. Ik wil geen zzp'r worden omdat ik maar max 600 uur wil maken. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk moet zijn mijn ww te behouden als ik in mijn nieuw BV uitsluitend inkomsten stort en verder natuurlijk de de administratieve handelingen uitvoer ik maak later, na afloop van de ww, gebruik van de inkomsten.

 

Ik heb begrepen dat het betrekking heeft op artikle 34 van de ww-wet. Dat heb ik eens bekenen maar ik kan daar niet uit afleiden hoe dat op mijn situatie van toepassing is.

Wie weet hier meer van?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt een beetje alsof je op onze kosten lekker rustig wilt leven van je ww-uitkering en af en toe een beetje bij wilt beunen om later ook goed te kunnen leven. Daar ga je de handjes hier niet voor op elkaar krijgen.

 

Wat dacht je van artikel 12 van de Wet op de loonbelasting? Die waarin staat dat je als DGA een gebruikelijk loon geniet van tenminste 41.000 euro (evt. teruggerekend naar parttime percentage, dat dan wel).

 

Is "starten vanuit de ww" niets voor je? Dan kan het gewoon allemaal legaal, scheelt een boel ellende en kun je gewoon hier terecht voor hulp.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Klinkt een beetje alsof je op onze kosten lekker rustig wilt leven van je ww-uitkering en af en toe een beetje bij wilt beunen om later ook goed te kunnen leven. Daar ga je de handjes hier niet voor op elkaar krijgen.

Niet helemaal mee eens, de WW heeft ieder namelijk zelf verdiend door premies te betalen die van het loon worden ingehouden.

 

Wat dacht je van artikel 12 van de Wet op de loonbelasting? Die waarin staat dat je als DGA een gebruikelijk loon geniet van tenminste 41.000 euro (evt. teruggerekend naar parttime percentage, dat dan wel).

 

Is "starten vanuit de ww" niets voor je? Dan kan het gewoon allemaal legaal, scheelt een boel ellende en kun je gewoon hier terecht voor hulp.

Daar dan wel weer helemaal mee eens, maar dan ook echt helemaal! Een BV oprichten om daarin 600 uur per jaar te werken? Enig idee wat je fiscale lasten dan zijn (naast de looneis)? Je kan beter een aantal uren minder WW vangen of starten met de startersperiode van het UWV waar je dan later een stukje van terug moet betalen. Is waarschijnlijk zelfs voordeliger dan die hele BV. ::)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Klinkt een beetje alsof je op onze kosten lekker rustig wilt leven van je ww-uitkering en af en toe een beetje bij wilt beunen om later ook goed te kunnen leven. Daar ga je de handjes hier niet voor op elkaar krijgen.

Niet helemaal mee eens, de WW heeft ieder namelijk zelf verdiend door premies te betalen die van het loon worden ingehouden.

Voor zover mij bekend is de WW juist een solidariteitssysteem: de werkenden betalen voor de werklozen en er is zeker geen 'zelf verdienen' bij. Wat TS wil is niets meer en niets minder dan uitkeringsfraude, ongeacht of het kan.

Link naar reactie
  • 0

Voor zover mij bekend is de WW juist een solidariteitssysteem: de werkenden betalen voor de werklozen en er is zeker geen 'zelf verdienen' bij. Wat TS wil is niets meer en niets minder dan uitkeringsfraude, ongeacht of het kan.

Als je in loondienst werkt, draagt je werkgever WW-premies voor jou af aan het UWV. Je bouwt daarmee WW-rechten op. Dit geldt niet voor bijstand, dat wordt betaald door de belastingbetaler.

Neemt niet weg dat ik TS absoluut NIET steun in de voorgestelde actie.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Een mooi voorbeeld van de "poverty trap": de uitkering als obstakel om aan de slag te gaan en geld te verdienen. Begrijp me niet verkeerd, het Nederlandse sociale stelsel is iets om trots op te zijn. Ik woon zelf in Spanje en hier is het niet zo goed geregeld: de gaarkeukens zijn overvol door de crisis, maar dat terzijde.

 

Mijn advies: begin direct met je nieuwe activiteiten. Ga meteen daarna praten met het UWV over starten vanuit de ww. Als daar geen mogelijkheden zijn, start vanuit een eenmanszaak om zodoende gebruik te maken van de starters- en zelfstandigenaftrek. Pas daarna (het jaar daarop en als je meer dan ca 50.000 euro verdient) is de BV een optie (ik zou gewoon je stamrecht-BV gebruiken). Overigens gaat de belastingdienst sinds de crisis soepel om met het gebruikelijk loon. Als je weinig werkt of weinig verdient, kan het gebruikelijk loon omlaag.

 

Maar ga alsjeblieft niet rekenen met je uitkering daar is nog nooit iemand beter van geworden!

Timmo Henseler

http://www.vbidga.nl

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik in voorkomende gevallen werken, dat wil zeggen als freelancer. Hiervoor wil ik een BV oprichten. Ik wil geen zzp'r worden omdat ik maar max 600 uur wil maken. Nu heb ik begrepen dat het mogelijk moet zijn mijn ww te behouden als ik in mijn nieuw BV uitsluitend inkomsten stort en verder natuurlijk de de administratieve handelingen uitvoer ik maak later, na afloop van de ww, gebruik van de inkomsten.

 

Ik heb begrepen dat het betrekking heeft op artikle 34 van de ww-wet. Dat heb ik eens bekenen maar ik kan daar niet uit afleiden hoe dat op mijn situatie van toepassing is.

Wie weet hier meer van?

 

 

Kijk eens naar artikel 8 lid 1 en 2:

Artikel 8

1.Een persoon wiens dienstbetrekking is geëindigd, behoudt de hoedanigheid van werknemer, voor zover hij geen werkzaamheden verricht uit hoofde waarvan hij op grond van deze wet niet als werknemer wordt beschouwd.

 

2.Een persoon, wiens werknemerschap is geëindigd door het verrichten van werkzaamheden in de uitoefening van een bedrijf of in de zelfstandige uitoefening van een beroep, herkrijgt bij beëindiging van die werkzaamheden de hoedanigheid van werknemer, indien de werkzaamheden worden beëindigd binnen een periode die gelijk is aan de uitkeringsduur, danwel binnen anderhalf jaar, indien de uitkeringsduur korter is dan anderhalf jaar.

 

Oftewel voor de uren dat je voor jezelf werkt verlies je het recht op WW.

 

Daarnaast wordt de WW verlaagt voor de inkomsten die je ontvangst. Hierdoor ben je minder afhankelijk van moedertje staat omdat je zelf (meer) in je eigen levensonderhoudt kunt voorzien. Dit moet toch goed voelen? ;D

 

Let op: Je hebt bij de WW een meldingsplicht hetgeen inhoudt je alles moet melden wat van invloed kan zijn op de WW. Niet melden kan het met terugwerkende kracht intrekken van je uitkering betekenen en is een vorm van fraude.

Zoals door anderen gemeld kun je het beste direct contact opnemen met je casemanager om te vragen wat voor jou de mogelijkheden zijn.

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.