• 0

Uitkoopsom VOF

Na 9 jaar scheiden de wegen van mijn compagnon en mij. In 1e instantie wil hij mij uitkopen. Inmiddels heeft een extern bureau een bedrijfswaardering (op basis van toekomstige kasstromen) voor ons gemaakt. Nu interpreteren we deze beide anders. Na o.a. het doorspitten van dit forum heb ik mijn onderhandelingsprijs bepaald op: EV + overwaarde bedrijfspand + 1/2 bedrijfswaardering.

 

Nu beredeneert mijn partner dat de goodwill niet de helft vd bedrijfswaardering is, maar slechts 1/2 bedrijfswaardering - EV. Mijns inziens (en volgens mij ook gezien de reacties op dit forum) klopt deze redenatie niet. Mijn EV heb ik in het verleden opgebouwd en de waarde wordt bepaald adhv toekomstige geldstromen (die ik misloop omdat ik uittreed, terwijl ik wel heb bijgedragen aan een stabiel bedrijf met een klantenbestand dat deze toekomstige geldstromen kan genereren.

 

Feitelijk zou ik daardoor benadeeld worden doordat ik reserves in het bedrijf heb laten zitten. Mijn EV is 100k, terwijl de bedrijfswaardering uitkomt op 200k, waardoor er dus feitelijk amper goodwill zou zijn.

 

Nu blijft het uiteraard vooral een spel tussen vraag en aanbod, maar ik hoor graag of ik bovenstaande juist interpreteer, zodat ik weet of ik sterk sta in mijn onderhandelingspositie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zegt het externe bureau ervan? Zoals het op mij overkomt, hebben zij een waarde van de gehele onderneming bepaald, en gaat het nu over de verdeling van die waarde. Maar als zij alleen een waarde van de goodwill hebben bepaald, dan moet daar de (werkelijke) waarde van het eigen vermogen nog bij.

 

Je krijgt in feite 2 verdelingen: de goodwill en stille reserves ieder naar gerechtigdheid (waarschijnlijk 50%), en ieder het eigen kapitaalaandeel.

 

Het klinkt alsof jullie een ander idee van de totale waarde van de onderneming hebben - wat zou een derde voor het geheel betalen? De optelsom van jullie delen (incl. goodwill en stille reserves) moet daaraan gelijk zijn. Wat is zijn deel waard?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Wat voor reserves heb je in het bedrijf laten zitten? Geld? Zo ja: dat zit niet in de waardering denk ik.

 

De waardering op basis van toekomstige geldstromen (dcf) is een waardebepaling exclusief liquide middelen normaal gesproken.

 

Het eigen vermogen van de onderneming staat los van de waarde, als je op papier veel eigen vermogen hebt, dan kan dit betekenen dat er ook veel geld op de bank staat en dat moet natuurlijk mee. Als het in stille reserves zit op spullen etc, tsja.....die spullen zijn ook nodig om de geldstromen te behalen waarmee de waarde behaald moet worden.

 

Het is niet zuiver om én op basis van intrinsieke waarde ( dus de balansposten ) een berekening te maken én op basis van toekomstige geldstromen, het is of/of. Voor een pand zou je nog een uitzondering kunnen maken als je dan wel in de geldstromen een normale huur meeneemt.

 

Kortom: de helft van de waarde die berekend is plus de liquide middelen gedeeld door twee plus de helft van de overwaarde van het pand (indien deze ook echt gerealiseerd kan worden nu en anders die overwaarde misschien ooit id toekomst)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Manon, heldere uitleg!

 

Het externe bureau liet in het rapport wat ruimte voor interpretatie (vooral onduidelijkheid over hoe en wat met liquide middelen), en aangezien ik bij het inlezen in deze materie op dit forum al heel wat nuttige info ben tegengekomen wilde ik graag wat extra input.

 

We hebben beiden een EV van 100k, we hebben verder 130k aan liquide middelen. We zitten 50/50 in de vof.

 

Verkoop aan een 3e zou zijn voor 200k (de waardebepaling, dit zou iig onze onderhandelingspositie zijn) + pand (was niet in de berekening meegenomen). Door het 50/50 verdelen vd liquiden kom je zo aan dezelfde berekening als Manon, toch?

 

Nog 1 laatste vraag:

Bij externe verkoop zouden we aan de verkoop van ons pand overhouden: verkoopprijs - hyp. lening.

Bij uitkoop zou ik dan toch ook van dit principe uit kunnen gaan? (mijn uitkoopsom zou dan zijn incl 50% van huidige waarde pand - hyp lening). Dit ipv rekening houden met de huidige boekwaarde. Deze is namelijk ca 25k hoger, omdat we door overtollige liquiden versneld hebben afgelost. (indien er uitgegaan zou worden van boekh. waarde zou ik dus de waarde vd versnelde aflossingen mislopen, want mijns inziens niet terecht is: als we niet versneld hadden afgelost, had ik immers wel recht op 50% vd extra liquiden)

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag blijft dan wat de huidige waarde is van het pand? Aangezien panden op dit moment niet zo makkelijk verkoopbaar zijn, zou ik als overblijvende partner niet bereid zijn om het pand volledig te vergoeden, zeker niet als dit mijn liquide positie in gevaar zou brengen.

 

Verder klopt het verhaal denk ik (op basis van deze info)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.