• 0

Aangifte: Vermogensvergelijking klopt niet vanwege afname reserve

Hallo,

 

Ik ben bezig met de aangifte voor onze werk B.V. De winst dit jaar is EUR 295,05. Zo staat het ook in de balans en de V&W. Maar, als ik een vermogensvergelijking doe dan komt dit op een verlies van EUR 1779,05. Het verschil is EUR 2075.

 

Dit is een rekening van een advocaat die wij hebben afgehaald van de reserve die hiervoor bestaat. Dat is gedaan door onderstaande boeking:

Reservering advocaat

BTW

aan Postbank

 

Daardoor komt deze betaling niet in de V&W, maar kom je hem wel tegen in de vermogensvergelijking (reserve is immers afgenomen). Met als resultaat dat in het aangifteprogramma van de belastingdienst, het saldo V&W niet met de vermogensvergelijking overeenkomt.

 

Ik kan we invullen dat deze reserve is afgenomen in het programma, maar dat kan ik pas doen nadat de vermogensvergelijking plaatsvindt.

 

Hoe ga ik hiermee om? Of, had ik een andere boeking moeten maken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat die boeking andersom is? Of KRIJG je geld van de advocaat?

 

De reservering zal als voorziening zijn opgenomen in het verleden (en is toen dus al tlv het resultaat gebracht). Dan telt deze post niet mee bij het eigen vermogen aan het begin van het jaar, en verandert het eigen vermogen dus niet bij afboeking van de post. Blijkbaar neem je hem nu mee als eigen vermogen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja, je hebt helemaal gelijk!! En nee, ik heb nog geen advocaat gevonden waar van ik geld krijg. Als ik die heb gevonden, laat ik het meteen horen ;D

 

Ik heb het veranderd (in de mail, in de admin stond het wel goed). Deze reservering is gedaan door de accountant die de boekhouding t/m 2006 heeft gedaan. Die is inderdaad destijds ten laste van de winst gebracht.

 

Ik dacht dat het ondernemingsvermogen voor een B.V. bestand uit het geplaatst kapitaal + agio + reserves?

Zo heb ik dat altijd berekend in de aanslagen (er is nog nooit iets van de reserve afgehaald).

 

Groet,

Phoebe

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, alleen is het geen reserve, maar een voorziening. En voorzieningen zitten dan weer niet in het vermogen.

 

Ik zou even controleren of je die voorziening na 2006 niet ineens weer ergens tot de winst gerekend hebt - ergens moet die dan immers weer in het vermogen terecht gekomen zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronaldinho,

 

Heb op het internet zitten speuren wat het verschil nou precies is. Voor zover ik begrijp drukt het aanmaken van een voorziening de winst, het aanmaken van een reserve drukt de winst niet (doe je na VPB zoals toevoeging aan de algemene reserve).

 

Als dit klopt, dan begrijp ik eigenlijk niet waarom het in het aangifteprogramma van de belastingdienst 'Wijzigingen in toelaatbare reserves' heet, waar je zaken hebt als egalisatiereserve, exportreserve, risicoreserve, etc. Als je aan deze reserves toevoegt betaal je minder belasting. Ik zie het vast verkeerd, maar dan zou dit toch een voorziening moeten heten?

 

Zoals ik het nu zie, is de benaming in de boekhouding fout en had het 'Voorziening Advocaat' moeten heten. Hij is nooit meer tot de winst gerekend. Ik doe dit jaar voor het eerst aangifte (daarvoor deed een andere vennoot het en daarvoor de accountant). Als ik het beginvermogen en het eindvermogen zonder deze voorziening reken, dan klopt het.

 

Alvast hartelijk dank voor deze opheldering, maar ben wel benieuwd waarom dit in het aangifteprogramma dan 'reserves' heet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat zijn dan weer fiscale reserves. Dat is geen 'winstbestemming'. Die worden eigenlijk behandeld als voorzieningen, maar het zijn geen voorzieningen, omdat er geen afdwingbare verplichting tegenover staat. Kortom, ingewikkelde en verwarrende terminologie...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.