• 0

Studiekeuze - HBO/WO - Is studeren wel de goede zet?

Beste leden van Higherlevel.nl,

 

Graag wil ik advies vragen betreffende mijn aanstaande studiekeuze.

 

Midden 2009 heb ik mijn VWO (E&M) afgerond en nu wil ik daarbij graag een passende studie kiezen.

Mijn doelstelling en idee van wat ik met de studie wil doen zijn als volgend:

 

•   Alle facetten te leren van een bedrijf met als einddoel leiding te kunnen geven aan een MKB en/of NGO.

•   Een praktische insteek met voldoende diepgang. Kijkend naar een onderwerp met een analytische geest en die vervolgens om kunnen zetten tot praktische plannen en uitvoering.

•   Theorie die ik (deels) tegelijkertijd direct kan toepassen in de praktijk, wellicht in de vorm van een eigen onderneming (evt. onder begeleiding).

 

Mijn ‘secundaire’ studiewensen zijn:

•   Stad: Utrecht (Geweldige stad; heerlijk centraal gelegen)

•   Buitenland: 3e jaar graag een jaar naar het buitenland; eventueel de VS of Indonesië.

•   Studie:    De studie moet niet te zwaar zijn, zodoende dat ik de studie kan combineren met ondernemen en uitgaan. Een te zware studie hangt allereerst af van het aantal uren en daarna uiteraard de moeilijkheidsgraad.

 

De studies die ik op dit moment aan het overwegen ben zijn (in volgorde van meest passend):

International Business and Management Studies (HBO), Bedrijfskunde (WO), Business Management (HBO).

 

Ik overweeg zeer zeker om IBMS te gaan studeren in Utrecht, maar twijfel over de diepgang, begeleiding en het niveau. Voornamelijk de mensen uit mijn omgeving raden het namelijk af om als VWO leerling HBO te gaan studeren.

 

Wellicht kunt u als (deskundige / ervaren ondernemer) mij een beter advies geven.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

[naam op verzoek verwijderd]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Niels,

 

Om even één ding duidelijk te krijgen:

 

Om succesvol ondernemer te worden HOEF je niet gestudeerd te hebben. Kanttekening die ik hierbij maak is dat je tijdens je studie heel veel nieuwe mensen leert kennen en dat op die manier je netwerk erg groot en breed wordt. Iets wat je als ondernemer zeker nodig hebt.

 

Daarnaast leer je natuurlijk heel veel algemene zaken die je een goede basis geven om te kunnen ondernemen of om leiding te kunnen geven in een bedrijf. Mijn ervaring is: je moet overal iets vanaf weten en/of basiskennis hebben. In een studie leer je hier heel veel van (zeker in de wat algemenere studies die jij aangeeft).

 

Tot slot nog even over de keuze HBO/WO:

Ik heb zelf een HBO studie afgerond en studeer nu op de universiteit (schakeljaar gevolgd door een masterjaar). Het verschil zit met name in de praktische inslag: het HBO is veel praktischer opgezet je werkt vaak op basis van projecten direct uit de praktijk. Je wordt erg gestuurd om oplossingsgericht te denken, er is een probleem en dat moet jij oplossen.

 

WO is een tikkeltje "droger" dat wil zeggen: veel meer lezen en (be)studeren. Je wordt veel meer getriggerd om op een heel analytische wijze naar vraagstukken te kijken, ook oplossingsgericht, maar je moet als het ware eerst het probleem helemaal uitpluizen. Het HBO gaat daar volgens mijn ervaring minder op in. Ik persoonlijk vond het HBO erg leuk en leerzaam, maar moet zeggen dat ik de manier van leren op het WO ook zeker als positief ervaar en het geeft een stukje meer uitdaging (helemaal als je VWO hebt gedaan!).

 

En over de studielast: die valt bij zowel het HBO als WO wel tegen (zeker in de richting die jij op wil)!

 

Succes met je keuze!

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

 

Ik ben het met je eens dat een studie natuurlijk geen vereiste of garantie is voor (succesvol) ondernemerschap. Een breed netwerk is voor mij altijd nog zo'n abstracte term. Ik ken ondertussen ontzettend veel mensen, maar heb net nooit echt als een netwerk te weten behandelen. Wellicht dat ik hier of ergens anders een systeem kan vinden om een netwerk op te zetten, bij te houden en uit te breiden.

 

Zo denk ik er ook over, vandaar dat een erg algemene studie mij dan ook niet afschrikt. Ik denk dat ik toch voor WO kies.

Dan kom ik alleen bij het volgende luxe-probleem, wat ik eigenlijk al veel eerder als factor had moeten aangeven.

 

 

Utrecht, Rotterdam of toch iets anders?

 

Ik wil graag een leuke, gezellige stad die aardig centraal in Nederland ligt. Dan kom je uiteraard snel uit bij Utrecht, maar die hebben slechts ''Bedrijfseconomie'' als WO studie - vandaar dat Utrecht af valt.

Dan kom ik uit bij Rotterdam, waar de beste studie ''Bedrijfskunde (& Entrepreneurship) is, en waar ook mijn broer momenteel studeert. Op zich lijkt Rotterdam mij wel wat, maar overdag vind ik de stad niet zo heel aantrekkelijk.

 

Amsterdam is ook een optie, maar het niveau van de studie is hier een stuk minder en de stad ken ik eigenlijk niet zo.

Verder wil ik 1 of 2 jaar in het buitenland studeren: Amerika en/of Indonesie/Australie.

 

Ik zie Rotterdam nu eigenlijk als de optie. Ga dan ook binnenkort een meeloopdag doen daar, en dan mijn keuze maken.

Commentaar is natuurlijk altijd welkom, alhoewel ik denk dat ik hier zelf wel uitkom.

 

Bedankt voor al jullie input. :-K

 

Mvg,

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi om te lezen dat je ook gaat meelopen, dat is altijd een stuk beter qua beeld dan een PR-praatje op een open dag op een faculteit. Overigens zou je als extra keuzemogelijkheid ook de TU Delft kunnen overwegen. Qua centraal gelegen is het wellicht wat minder dan R'dam/Utrecht, maar er is wel een bachelor Technische Bestuurskunde die eventueel aan je eisen zou kunnen voldoen. Ik ken de specifieke inhoud niet, maar het zou zonde zijn als je niet alle opties bekijkt natuurlijk.

 

Wee ik dat er op de TU Delft ook regelingen beschikbaar om op andere (buitenlandse) universiteiten een minor of deel van master master te volgen, ik neem aan dat die op elke universiteit wel te vinden zullen zijn, dat is zeker een optie dus!

 

Tot slot hebben ze in Delft ook een minor Ondernemerschap, welke je ongeacht je universiteit zou kunnen volgen in het derde jaar, welke wellicht interessant zou kunnen zijn tegen de tijd dat je daar bent aangekomen ;). Veel succes met je zoektocht!

Link naar reactie
  • 0

Niels, afgaande op je reacties heb ik de indruk dat je het ondernemerschap toch iets te romantisch voorstelt. Natuurlijk is het schitterend om een bedrijf van begin af aan op te bouwen, maar dat mag nooit de enige motivatie zijn. Met name het punt dat Frans aanstipt (manager vs. ondernemer) en jouw reactie daarop is interessant. Je geeft aan graag personeel onder je te willen hebben, veel geld te verdienen en zelf je tijd in te delen, et cetera. Echter, vergeet niet dat je onderaan moet beginnen, en dus over veel doorzettings- en incasseringsvermogen moet beschikken om je ondernemersdroom waar te maken. Geen enkele startende ondernemer begint met personeel, een berg geld, laat staan veel vrije tijd. De vrijheid van het ondernemersschap is maar betrekkelijk. Nu zijn er uiteraard genoeg voorbeelden, blijkbaar ook in jouw omgeving, van ondernemers die het heel snel gemaakt hebben. Dat kan, maar dat zijn uitzonderingen, en bovendien zijn ze allicht niet begonnen met als motivatie veel geld te verdienen, of een groot bedrijf op te zetten. Dergelijke ondernemingen ontstaan vanuit een bepaalde passie, en niet enkel de passie om 'ondernemer te worden'. Volgens mij onderstreep je met jouw reactie Frans zijn punt dat je wellicht beter af bent als leidinggevende binnen een multinational, ook al klinkt loondienst nog wat 'vies' in de oren.

 

Qua studie zou ik de prioriteiten ook iets anders stellen. De stad lijkt me van ondergeschikt belang aan hetgeen dat je wilt gaan studeren. Daarnaast is tijd om te feesten uiteraard belangrijk, maar mijn ervaring is dat pretstudies van 20 uur in de week niet veel voldoening geven en je uiteindelijk meer hebt aan een fulltime studie met inhoud. In feite zou je, als je een studie kiest die je écht ligt, het helemaal niet erg moeten vinden om daar veel mee bezig te zijn. Als je het echter ziet als een opstapje naar het ondernemersschap, vrees ik dat je van een koude kermis thuis komt. Het is geenszins mijn bedoeling jouw idealen af te serveren, zie het eerder als een aanmoediging om alles nog eens te overdenken. Succes met je keuze!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf Technische Bestuurskunde in Delft gestudeerd. Het is zeker een interessante studie, maar je wordt toch behoorlijk klaargestoomd voor een carrière als ambtenaar. Ik heb een andere weg gekozen en van mijn hobby m'n beroep gemaakt. Nu werk ik als freelancer voor een enorme diversiteit aan bedrijven in heel Nederland.

 

En toch heb ik heel erg veel aan de dingen die ik tijdens mijn studie heb geleerd. Probleem- en systeemanalyse maakten een belangrijk onderdeel van de studie uit en juist die elementen pas ik regelmatig toe als ik voor het eerst bij een bedrijf op bezoek kom. Ik denk ook dat dat meteen het voordeel is van een wetenschappelijke studie. Je wordt niet klaargestoomd voor een beroep, maar leert zelfstandig en (bijvoorbeeld) oplossingsgericht denken. Dat heb ik altijd als erg nuttig ervaren. De daadwerkelijk vergaarde kennis over economie, bestuurskunde en techniek is overigens erg beperkt.

 

Klinkt goed. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je noemt de ''Probleem- en systeemanalyse''.

Zou je deze misschien een klein beetje kunnen toelichten?

Excuses, ik zie dit nu pas. Maar voor de volledigheid:

 

Met systeemanalyse bedoel ik het analyseren van bedrijfsprocessen en bedrijfssystemen. Het zijn analyses die bijvoorbeeld gaan om gebruik van resources (tijd, grondstoffen, hulpmiddelen, geld). Met probleemanalyse bedoel ik het maken van een analyse van de door de opdrachtgever (of probleemeigenaar) gestelde probleem. Je probeert bijvoorbeeld te analyseren wat nu het werkelijke probleem is door de doelen van de opdrachtgever te achterhalen en vervolgens bijvoorbeeld factoren te achterhalen die invloed hebben op die doelen. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld beleidsvoorstellen doen die in een later stadium door te rekenen zijn.

 

Het gaat meer om een manier van denken en het ontwikkelen van een eigen systematische aanpak die werkt, maar je moet het vooral ook heel erg vaak doen. Daar krijg je tijdens 3 jaar bachelor uitgebreid de tijd voor.

 

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er voor gekozen om gelijk na mijn havo te gaan studeren. Ik denk dat als ik dat niet gedaan had, dat ik dan na een aantal jaar te lui was om nog echt serieus een studie te gaan volgen. Dus vandaar.

Het kiezen van een studie vond ik echt wel erg moeilijk, tot nu toe ben ik tevreden over mijn studiekeuze en dat komt onder andere omdat ik het volgende artikel bij het kiezen van mijn studie heb gebruikt:

 

Link verwijderd omdat de naam van de schrijver én het emailadres van dit account één op één overkomen, inclusief de extra r op het einde. Higherlevel.nl is namelijk niet bedoeld voor spam.

Link naar reactie
  • 0
tot nu toe ben ik tevreden over mijn studiekeuze en dat komt onder andere omdat ik het volgende artikel bij het kiezen van mijn studie heb gebruikt:

 

Dat is grappig, op een van mijn forums stond net hetzelfde linkje met een soortgelijke tekst. Kennelijk vindt iemand het heel erg urgent om overal forumaccounts te maken om dit artikeltje onder de aandacht te brengen. Spammerdespamspam.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.