• 0

De wereld van een webshop?

Hoi allemaal!

 

al een hele tijd loop ik met het idee rond om een webwinkel te beginnen. Het maken van websites is een hobby van me, dus daarin liggen de beperkingen niet. Wat ik me echter wel afvraag, is hoe het wereldje in elkaar steekt.

Heeft iedere webshopeigenaar z'n hele schuur bomvol liggen met allerlei spullen die hij verkoopt? Of hoe gaat dat ongeveer in z'n werk?

Verder komen er natuurlijk ook nog zaken bij kijken zoals KvK en het BTW-gebeuren, maar dat lijkt me ook allemaal geen probleem.

 

Alvast bedankt voor jullie info!

 

Groeten!

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor webshop wil je gaan beginnen? Wat wil je gaan verkopen? Eigen voorraad of dropshipment zijn 2 mogelijkheden qua voorraadbeheer. Op die term kan je alvast wat meer informatie vinden.`

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je snelle antwoord. Ik had dus nog nooit van dropshipment gehoord :-[ Ik was op zoek naar een dergelijke "constructie", maar wist de juiste naam er niet voor ::)

Ik zit er zelf aan te denken om een webshop in speelgoed te beginnen. Niet de dure merken of grote dingen (want die koopt de consument liever in een winkel), maar juist net een stapje eronder om zo de drempel tot aankopen laag te houden.

 

Inmiddels heb ik weer het 1 en ander gelezen over dropshipment, er zitten natuurlijk ook een aantal nadelen aan, maar ik denk dat op het moment dat je goede afspraken maakt met je leverancier, dat je er niet zo heel bang voor hoeft te zijn.

 

Ik wil gewoon klein beginnen, en daarom lijkt mij dropshipment een goede opstap tot eventueel zelf een eigen voorraad hebben. Maar dan komt het volgende "probleem" om de hoek kijken, hoe vind ik een betrouwbare leverancier die ook wil dropshippen. Met google wordt ik niet echt wijzer, daar vind je erg veel websites met "te goede" bedoelingen. Ik denk dat ik maar een aantal groothandels moet gaan aanschrijven en daar mijn plannen moet voorleggen.

 

Of heeft er nog iemand een suggestie?

Link naar reactie
  • 0

Er staat heel erg veel op dit forum over webshops, ik zou zeggen: lees je rijk! Om ook te reageren op je vraag over voorraad. Ik heb in ieder geval wel erg veel liggen en in mijn branche zou dropshipping niet werken omdat je dan gewoon niet snel kunt leveren maar ook omdat leveranciers er echt niet op zitten te wachten, ze zijn niet voor niks zelf groothandel geworden.

Link naar reactie
  • 2

Ik sluit me bij Manon aan, we zitten in dezelfde branche met alleen een iets andere benadering.

 

Dropshipment is voor mijn gevoel; veel werk voor weinig verdiensten. Sommige vinden het risico laag maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.

 

[*]Het is niet je leverancier maar jij die verantwoordelijk is voor de garantie.

[*]Jij vind je klanten belangrijker dan je leverancier dat vindt.

[*]Te weinig controle over de snelheid en juistheid van de leveringen.

En zo kan ik nog wel doorgaan. Als je dat afzet tegenover de lage marge die je overhoud is het vaak niet rendabel genoeg, je moet namelijk wel een administratie bijhouden.

 

Eigen voorraad neemt een finacieel risico met zich mee. Je kan ook een branche zoeken waar je de goederen die in je webshop besteld worden direct bij een leverancier kan inkopen en de volgende dag in huis hebt. Dan heb je een levertijd van twee tot drie dagen. Dat hebben wij bij onze eerste webshop ook gedaan, gewoon omk te kijken wat het runnen van een webshop inhoud.

We zijn begonnen met het zelf in elkaar zetten van de webshop en € 1000,00 op de bank om in te kunnen kopen. Je moet er dan echter wel zeker van zijn dat je leveranciers snel leveren.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben net opstartend; sterker nog mijn webshop ben ik nog aan het vullen.

 

Omdat ik een beperkt budget heb, heb ik besloten om van de artikelen 1 of 2 exemplaren op voorraad te hebben en te zorgen dat er snel geleverd wordt door de groothandel. Ik ben al er nu al wel achter dat de levertijden heel verschillend zijn. De ene levert binnen 2 dagen en op een andere bestelling moet ik bijna 4 weken wachten. Dus het is afwachten hoe dit zich bij mij zal ontwikkelen.

Dropshipping is niet te vinden in de branche, wat ik wel jammer vind i.v.m. beperkt budget.

Er zijn wel dropshippers maar die branches moeten je wel aanspreken natuurlijk.

 

veel succes!

www.ukstreetwear.nl www.dogsstreetwear.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ook vaak hoor is dat webwinkels problemen hebben met leveranciers omdat ze te laat leveren of slecht informeren. Informeer ze hier direct over en gebeurd dit vaker ga dan ook op zoek naar een andere en laat dat ook gewoon merken. Vaak zeggen winkeliers; Ja maar ze hebben een leuk assortiment etc. Dat zal heus wel maar je klanten willen een snelle goede levering waarvan jij moet eten, maak hierin dus een goede afweging.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bas,

 

las de berichtgeving over het fenomeen dropshiping.

Ik heb er zelf ook naar gekeken maar naast alle bovengenoemde problemen was voor mij een groot probleem dat als je met zulke mensen in zee gaat en je zelf je eigen artikelen aanvult met artikelen van een dropshipper je ook meteen twee verzendingen hebt.

 

of je moet de producten die je aanbiedt via de dropshipper eerst naar jou versturen.

Tevens hoor ik veel slechte ervaringen met dit gehele fenomeen, je moet er goed rekening mee houden dat wat er ook gebeurt ( dus als de dropshipper in gebreke blijftt ) jouw naam boven de factuur staat.

 

Vandaar dat ik van het gehele concept afzie.

 

Misschien dat het het heel goed kan als je een betrouwbare partner hebt kent waar je van op aan kan, maar tot op heden ben ik er nog niet een tegengekomen die een heel groot aanbod had. over de betrouwbaarheid kan ik alleen maar spreken over de dingen die ik heb gelezen op internet.

 

Vriendelijke groet

Erwin Wonnink

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bas,

 

Als je speelgoed aan particulieren wil gaan leveren dan lijkt het me zaak dat je bestellingen binnen 2 a 3 werkdagen kan laten bezorgen. Klanten vinden het over het algemeen vervelend om lang op hun spullen te moeten wachten. Wat betreft speelgoed denken mensen er voor verjaardagen bijvoorbeeld echt niet weken van te voren al aan dat ze rekening moeten houden met een levertijd lijkt me.

 

Ik heb zelf een webshop met accessoires, ruim begrip :) ik weet het. (tassen, portemonnees, slippers, sieraden, bijzondere cadeautjes) en het is belangrijk om te kunnen vermelden dat je snel levert en dat ook waarmaakt. Bij nieuwe producten begin ik met 1 of 2 artikelen. Als deze goed lopen dat koop ik er meer in. Inkoop uitzoeken is wat mij betreft 1 van de leukste aspecten van een eigen zaak. Eerlijk gezegd is inkoop het minst van alle zorgen bij een webshop....Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Denk bij het neerzetten van je webshop ook aan de 'verkoopkant'.

Je geeft aan dat het ontwikkelen van een webshop te doen is. Maar heb je ook gedacht hoe de consument uiteindelijk bij jou terecht gaat komen? Hoe ga je je onderscheiden van concurrenten?

 

Kortom, heb je voor jezelf al een breder beeld dan alleen de techniek van de webshop en de manier om leveranciers te vinden?

 

succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft iedere webshopeigenaar z'n hele schuur bomvol liggen met allerlei spullen die hij verkoopt? Of hoe gaat dat ongeveer in z'n werk?

 

Nope, geen dropshipper en geen levering uit voorraad. Gewoon 4 weken levertijd ;D

 

Branche is ook wat anders dan de anderen die hiervoor gepost hebben (b2b ipv b2c) en de meeste kasten die ik verkoop zijn in zoveel varianten te bestellen dat ik moeilijk 1000 kasten in verschillende maten en verschillende kleuren op voorraad kan hebben.

 

Wil je standaard RAL 7035 lichtgrijs én een snelle levertijd dan moet je (voorlopig) voor de meeste kasten bij iemand anders zijn.

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben zelf begonnen met het inkopen op basis van bestellingen en dan verzenden.

Elke keer dat ik wat inkocht kocht ik iets meer en bouwde zo langzaam aan een voorraad op.

Momenteel heb ik het meeste op voorraad en ben nog druk bezig dit verder uit te breiden aangezien ik straks zelf dropshipping diensten ga aanbieden aan conculega's van me en dan alles wat ik voor dropshipping ga aanbieden uiteraard wel op voorraad moet hebben om zo snel uit te kunnen leveren voor de dropshipping klanten.

Link naar reactie
  • 0

Oeps, inmiddels een hele stapel reacties, ik dacht dat ik de emailnotificatie aan maar had geen mail ontvangen. In de veronderstelling dat dit topic geen leven meer had ook niet meer gekeken. FOUT GEDACHT ;D

 

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Weer een hoop punten erbij om over na te denken. 1tje ervan is inderdaad het maken van onderscheid t.o.v. andere webshops. Ik hoop dat te kunnen doen dmv de prijs, ik hoef hier geen extra maandsalaris mee te verdienen, het is meer voor een extraatje erbij.

 

Een ander nadeel wat ik heb, is dat er hier in de buurt ( <30minuten) geen groothandel zit waar ik mijn goederen in zou kunnen kopen en daarna zelf kan verzenden. Ook moet ik daarbij ook nog zelf voor verpakkingsmateriaal gaan zorgen, wat natuurlijk ook weer extra kosten met zich meebrengt.

 

Mocht de webshop serieus goed gaan lopen, dan schakel ik natuurlijk wel over op zelf producten op voorraad te gaan leggen. Maar wil je een beetje aanbod hebben in je webshop (een webshop met 10 producten nodigt niet echt uit tot aankopen)., is een eerste investering toch best flink, terwijl ik nog geen flauw idee heb of het allemaal wel gaat lopen.

 

Jullie helpen me in ieder geval wel goed op weg om er nog extra over na te denken! :)

 

Is er misschien nog een andere branch die wel bekend staat om dropshipping (op pixmania na, daar lees ik te veel negatieve verhalen over), misschien dat die brance ook interessant is voor me.

 

Wederom iedereen hartelijk dank voor de antwoorden! 8)

 

Fijne paasdagen nog!

Link naar reactie
  • 0
Ik hoop dat te kunnen doen dmv de prijs, ik hoef hier geen extra maandsalaris mee te verdienen, het is meer voor een extraatje erbij.

 

Ik denk dat je dan over een jaar of maximaal twee jaar. Bij jezelf gaat denken: "Waar doe ik het voor?" en dat je dan vanzelf gaat stoppen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat je dan over een jaar of maximaal twee jaar. Bij jezelf gaat denken: "Waar doe ik het voor?" en dat je dan vanzelf gaat stoppen.

 

Optimist ;D

 

Bij veel wat je doet maak je voor jezelf een geestelijke kosten/baten analyse.

Je stopt er iets in (tijd/geld/energie/kennis/geluk etc.) en wil er iets uithalen dat er tegenop weeg

 

Om het enigszins succesvol te gaan doen zul je moeten investeren in tijd en wellicht ook geld. Als dat weinig meer gaat opleveren dan een zakcentje zul je je motivatie ergens anders vandaan moeten halen om je investering te kunnen blijven opbrengen.

 

En da's moeilijk meetbaar, maar niet onmogelijk.

 

Succes in ieder geval en bedenk dat op prijs concurreren altijd nog kan. Winnen op andere aspecten is veel leuker en bevredigender.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik begin mijn webshop met de motto's, wie niet waagt, wie niet wint en niet geschoten is altijd mis ;D

Ik verwacht er absoluut ook geen topsalaris mee te verdienen hoor! Het is meer iets leuks voor erbij, als ik dat heb, ben ik al een heel eind tevreden. Immers als ik niets zou doen, heb ik het zowiezo niet, dus alle beetjes extra is toch weer leuk toch?

 

Om het enigszins succesvol te gaan doen zul je moeten investeren in tijd en wellicht ook geld. Als dat weinig meer gaat opleveren dan een zakcentje zul je je motivatie ergens anders vandaan moeten halen om je investering te kunnen blijven opbrengen.

 

Verder hoef ik volgens mij maar weinig te inversteren, alleen wat vrije tijd voor mezelf. Het maken van websites is een hobby voor me, dus dat is geen "echte" investering. Wel moet ik natuurlijk de groothandel in de gaten blijven houden of alle artikelen nog steeds leverbaar zijn. En aangezien ik wil beginnen met een groothandel die aan dropshipping doet (moet ik nog wel zien te vindne :-[ ), kost de voorraad me ook niets.

 

en bedenk dat op prijs concurreren altijd nog kan. Winnen op andere aspecten is veel leuker en bevredigender.

 

Zoals? ???

Link naar reactie
  • 0

Je wilt een webshop starten gericht op enkel elektronica aangezien je pixmania eerder noemde... Of zit ik nu fout?

 

Bedenk verder eens, waarom zouden klanten bij jou moeten kopen ipv bij je concurrent (Alternate, 4launch, azerty, qwerty, informatique etc.) Persoonlijk vind ik dat het belangrijkste wat er is aan ondernemen. Hoe onderscheid je je zelf op de ENORME markt? Product, prijs, service?

 

Als je dat helder hebt, ben je al weer een stukje verder denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Je wilt een webshop starten gericht op enkel elektronica aangezien je pixmania eerder noemde... Of zit ik nu fout?

 

(..). Hoe onderscheid je je zelf op de ENORME markt? Product, prijs, service?

 

Als je dat helder hebt, ben je al weer een stukje verder denk ik.

Dat was een beetje een ongelukkig voorbeeld van mijn kant. Ik wil een webshop beginnen in speelgoed en ben op zoek naar een betrouwbare dropshipper. Pixmania was meer een voorbeeld van een dropshipper waar ik NIET mee in zee zal gaan ivm vele slechte ervaringen die overal te lezen zijn.

 

Ik wilde mij onderscheiden dmv prijs, maar volgens Frans Sijtsma was dat geen goed idee?

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde mij onderscheiden dmv prijs, maar volgens Frans Sijtsma was dat geen goed idee?

 

Zo stelde ik het niet. Tuurlijk kun je je onderscheiden op prijs. Maak je prijs alleen niet zo laag (omdat het een hobbyprojectje is en het geld niet nodig hebt) dat er vrijwel niets overblijft. Dan is de lol er snel af

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
Ik wil een webshop beginnen in speelgoed en ben op zoek naar een betrouwbare dropshipper.

 

Wat voor speelgoed? En hoe kom je er uberhaupt bij dat je op prijs kunt concurreren zonder dat je leveranciers hebt en prijzen kent? En hoe zou je dat willen communiceren?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Verder hoef ik volgens mij maar weinig te inversteren, alleen wat vrije tijd voor mezelf. Het maken van websites is een hobby voor me, dus dat is geen "echte" investering.

 

Daar ga je naar mijn idee flink de fout in. Het maken van de webshop is niet noemenswaardig qua tijdsinvestering. Je moet de shop ook vullen. Producten aanmaken (foto en omschrijving), bestellingen en betalingen in de gaten houden en koppelen, leverancier(S) aansturen, administratie voeren, garantie afhandelen, vragen beantwoorden, klachten aannemen, marketing, marketing, marketing, nieuwe producten aanmaken (foto en omschrijving), contacten met klanten en leverancier(s) onderhouden en dan heb ik alleen de meest belangrijke dingen genoemd die me zo te binnen schieten.

 

Zorg er verder voor dat je, voordat je begint, goed op de hoogte bent van "wet kopen op afstand" en andere wetten waar je aan moet voldoen (kijk ook eens bij HBD op de website daarvoor).

Bedenk wat je gaat doen als een leverancier beloftes niet nakomt of gewoon stopt met leveren. Heb je er maar één ligt je business plat. Heb je er meer dan heb je meer kosten aan dropshipment.

 

De allergrootste uitdaging is sowieso het in de gaten houden van je kosten, zeker als je op prijs wil concurreren. Een goede en continu up-to-date administratie is dan onontbeerlijk.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Frans, als je op prijs wilt scoren dan is het niet zo leuk om een webshop te hebben denk ik. Je bent dan steeds aan het kijken naar wat andere winkels doen en hoe winkels elkaars marge om zeep helpen (sorry, persoonlijke frustratie).

 

Een branche waarin je bijvoorbeeld kunt dropshippen en waarbij klanten het minder erg vinden om te wachten misschien zijn meubels en matrassen etc. Dat zijn grote producten die in de normale winkel ook levertijd hebben. Nadeel met matrassen is dat mensen willen proefliggen misschien. Maar om je even een richting te geven: producten waar mensen gewend zijn om op te wachten, zijn denk ik een optie.

 

Mijn ervaring is dat buitenlandse leveranciers best mee willen werken als ze daarmee een afzetpunt creëren. Ik had wel een goed verhaal toen ik ze benaderde maar eigenlijk werd er niet vaak naar dat goede verhaal gevraagd, viel me alles mee. Ik zit wel in een kleinere branche dus misschien is dat nog een tip om het niet te zoeken in de bekende merken en veelgekochte spullen.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Frans, als je op prijs wilt scoren dan is het niet zo leuk om een webshop te hebben denk ik. Je bent dan steeds aan het kijken naar wat andere winkels doen en hoe winkels elkaars marge om zeep helpen (sorry, persoonlijke frustratie).

Ik heb zelf wel enige ervaring met speelgoedwebshops, en ik weet dat bij de shops met grote merken de marges echt om centen gaan.

Er is een groot aanbod van speelgoedshops online, en het concurreert elkaar helemaal kapot.

De enigen die er wat mee verdienen zijn de grote shops, en halen het volgens mij op service en naam.

Veel kleine webshops kopen bij de groten in, tegen inkoopsprijs en hanteren een kleinere marge.

 

Ik denk dat je voor een webshop een niche markt moet hebben om er nog wat aan over te houden, of dat je jezelf ontzettend moet kunnen onderscheiden op een ander gebied (product of service).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.