• 0

Belastingdienst deelt minder boetes uit

Soms toch nog goed nieuws van onze vrienden van de Belastingdienst.

 

Zag op de site van RTLZ het volgende bericht:

 

Belastingdienst geeft veel minder boetes

Het aantal boetes van de Belastingdienst is in 5 jaar tijd met 60% gedaald. Dat meldt het Financieele Dagblad.

 

Minder straf

Ook de hoeveelheid aanmeldingen van mogelijke strafzaken van grotere omvang blijft achter. Vorig jaar stokte dat aantal op 3300 gevallen tegen 6000 zaken in 2005. De boestes zijn van in totaal 323 miljoen euro in 2005 naar 96 miljoen euro 2009. Aan correcties op aanslagen kwam in 2006 nog bijna 1,2 miljard euro binnen. In 2009 is dat bedrag gedaald tot euro 481 miljoen euro.

 

Nieuwe aanpak

De Belastingdienst wijt de daling aan een nieuwe aanpak. Met veel ondernemingen zijn afspraken gemaakt over het zogeheten horizontaal toezicht. Daarbij belooft de fiscus snel uitsluitsel te geven over fiscale kwesties die ondernemingen aandragen. Een woordvoerder van de Belastingdienst weerspreekt dat de pakkans bij fiscale overtredingen of fraude de afgelopen jaren veel kleiner is geworden.

 

Wat is jullie ervaring of mening?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan niet de hele breedte van het boetebeleid overzien:

 

maar op het gebied van loonheffingen is het zo dat als de aangifte niet binnen is wij worden gebeld vaak zelfs enkele malen met het verzoek de aangifte in te dienen, vaak is dit het geval bij werkgevers met oproepkrachten in dienst die dan vervolgens de uren niet aanleveren (nee ook niet als je ze erom vraagt :P)

 

maar goed, de belastingdienst gaat ze daarop zelfs bellen.... en als je dan uiteindelijk de aangifte indiend wordt in 90% van de gevallen geen boete opgelegd voor het te laat indienen alleen voor het te laat betalen, waar in het verleden vaak meteen met een boete werd gesmeten.

 

Ik kan dus wel onderschrijven dat op het gebied van de LH het aantal boeten (of in ieder geval de hoogte van de boeten) omlaag zijn gegaan, terwijl de "pakkans" op 100% ligt.

 

gr. erik

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht klopt bovenstaande wel, en komt het omdat men eerst eens kijkt wat er aan de hand is ipv meteen mensen met een boete om de oren te slaan - dat lijkt me een uiterst positieve ontwikkeling. Ook zou het natuurlijk gewoon kunnen dat men de belastingaangiftes netter/beter is gaan doen waardoor er minder te beboeten valt.

 

Ik zie dan ook niet per se een relatie tussen een lager totaal aantal boetes en de grootte van de pakkans voor mensen die er willens en wetens een loopje mee nemen. Sterker nog, als de zaken waarbij geen kwade opzet in het spel is netter worden afgehandeld, lijkt me dat de belastingdienst juist meer tijd over heeft om de rotte appels op te sporen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.