• 0

Aanschaf orderportefeuille

Hallo,

 

ik ben verzekeringsadviseur en iemand wil met mij gaan samenwerken. Ik heb de diploma´s en hij wil af van zijn franchise ondernemerschap en volledig zelfstandig gaan.

 

Ik heb zijn verzekeringsportefeuille gekocht. Hieruit komt maandelijks een vaste opbrengst van zo'n 2400 euro. Ik betaal de betreffende portefeuille door aan deze collega gedurende 26 maanden 2000 euro te betalen en 33 maanden 200 euro. De investering is bijna bijna € 60.000 euro.

 

Zijn afsluitprovisies komen via mijn bankrekening. Ik betaal hem vervolgens zo'n 80% van de ontvangsten door. Dus in de praktijk ontvangt hij maandelijks bedrag van 2200 als betaling voor de betreffende portefeuille en 80% van de nieuw afgesloten verzekeringen.

 

Ik heb dit zo gedaan, omdat door de opbrengst gedurende 26/33 maand te betalen er nadien een gegarandeerde opbrengst uit voort komt van 2400 elke maand. Geen rekening gehouden met rente toevoeging oid.

 

 

De vraag:

was het wellicht ivm investering toch beter geweest dit te financieren bij de bank, om een gehele investering ineens te krijgen/af te kopen? ???

Nu heb ik maandelijkse inkomsten en uitgaven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap de vraag niet.........

Wat wil je beginnen als het antwoord gaat zijn dat je het beter anders had kunnen doen? Het is toch allemaal al zo uitgevoerd door je.

 

Je had die vraag beter vooraf kunnen stellen, lijkt me.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik kan altijd nog met hem om tafel. We hebben dit afgelopen week zo besproken, er is nog niks getekend. Een vriend van mij wees mij naar dit forum. Hij had het ook over eventuele goodwill en afschrijving? Maar dat lijkt mij niet van toepassing.

 

Had ik zijn portefeuille beter in één keer kunnen afkopen en daarbij misschien iets van investeringregeling? Dan heb ik éénmalig de uitgave en maandelijks inkomsten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

Er spelen twee dingen.

1. Hij verkoopt zijn portefeuille waaruit de komende 5 vijf jaar gegarandeerde uitkeringen uit zullen volgen. Ca. € 2400 per maand.

2. Hij mag geen hypothekenafsluiten bij financieringsinstellingen/banken/verzekeraars. Hij moet hiervoor bij mij zijn, ik heb de diploma's. Van alle nieuw af te sluiten verzekeringen en hypotheken wordt de provisie naar mij overgemaakt. Hij ontvangt hiervan 80%. De rest is voor mij, voor mijn kennis en mijn diploma's.. Ik screen ook alles voordat het is afgesloten bij de klant. Zo bewaak ik wel de kwaliteit, er zijn immers teveel vakonbekwaamde mensen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is ook iets waar ik direct aan dacht, maar ik ben niet helemaal thuis in de assurantiewereld.

Ik vermoed dat die maandelijkse inkomsten de provisie is uit eerder afgesloten verzekeringen. Maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat een bepaald percentage verzekeringen na verloop van tijd beëindigd worden, daar vang je dan ook geen provisie meer over terwijl je wel blijft betalen aan de verkopende partij?

 

Nog een stapje verder: je schrijft dat de verkopende partij verder gaat als zelfstandige. Denk je wel aan een relatiebeding? In het slechtste geval sluit hij nieuwe verzekeringen af met zijn oude klanten terwijl jij hem nog steeds provisie moet betalen.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig heb ik zijn klantenbestand en die 'gegarandeerde' inkomsten zijn idd vanuit eerder afgesloten provisies. Hij mag ook niet nieuwe verzekeringen afsluiten bij zijn 'oude' klanten. Dit is wel opgenomen in de relatiebeding. Ik betaal hem twee jaar zijn inkomsten van 2200 euro, daar waar ik inkomsten krijg van in elk geval 4,5 -5 jaar. Vanaf 5 jaar lopen de hypotheekrentes af en is het aannemelijk dat deze bij andere partijen worden afgesloten. Verzekering lopen vaak langer, maar is verhoudingsgewijs ook lager qua inkomsten.

 

Wat betreft zelfstandigheid. Er is een contructie waarin ik zijn leads inkoop. de inkoopkosten zijn 80%. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen inkomsten. Hij heeft mij alleen nodig om de financiering bij banken voor elkaar te krijgen. Dit is mijn taak. Als hij geen hypotheken afsluit heeft hij geen provisies. Er is hierbij geen sprake van gezagsverhouding.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik vind jouw constructie moeilijk. Maar om antwoord op jouw vraag te komen, zou ik toch eens naar een bank toe gaan om dit voor te leggen. Misschien zien ze mogelijkheden om alsnog het geheel (of het restant) te financieren.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sedegr,

 

Ik betwijfel of het verstanding is om de verzekeringsportefeuille op EUR 60k te schatten. Zoals Ed juist opmerkt lopen verzekeringen af na een tijd en worden verzekeringen overgesloten. Misschien kun je gebruik maken van de business valuators op het forum om de waarde van deze portefeuille te laten vast stellen voordat je akkoord gaat met dit bedrag. Ee beter inzicht in de precieze tak van sport zou welkom zijn.

 

Mijn wedervraag: denk jij dat je met een investering van 60k in je eigen business niet binnen een korter tijdsbestek een verzekeringsportefeuille met dezelfde winstgevendheid kan opzetten?

 

Als je een goed gespreide portefeuille hebt kan dit zeker gefinancierd worden.

 

Succes,

 

Tom

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.