• 0

Als eenmanszaak uitschrijven bij de KVK en lopende contracten met klanten?

 

Ik zit mogelijk te overdenken om mijzelf uit te schrijven bij de KVK, daar het me onmogelijk wordt gemaakt en de sores met aangifte en administratie loont niet meer ten opzichte van mijn sterk gedaalde inkomsten.

 

Mijn bestaande klanten betalen jaarlijks voor een dienst mijn vraag is:

 

1) kan ik hen na uitschrijving van de KVK nog facturen sturen aan klanten ( zonder BTW ) ?

2) Kunnen klanten weigeren deze facturen te voldoen omdat ik deze niet langer als onderneming met BTW verstuur?

3) Wat is de beste manier om te communiceren dat je als particulier verder gaat en niet meer als onderneming?

 

Alle advies en opmerkingen zijn meer dan welkom

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Je mag toch ook als particulier diensten leveren en hoeft daarvoor toch niet als ondernemer ingeschreven te staan (eenmanszaak) ? Mijn accountant heeft mij zelf gezegt dat dit wel mogelijk is maar dat ik dan meer belasting ga betalen als ik daarnaast in loondienst ga werken..

Tenzij iemand anders denkt dat dit onjuist is , is dat dan ook geen punt van discussie het gaat om de andere vragen waar ik graag meer inzicht over zou willen maar niks over heb kunnen vinden.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Ik zit mogelijk te overdenken om mijzelf uit te schrijven bij de KVK, daar het me onmogelijk wordt gemaakt en de sores met aangifte en administratie loont niet meer ten opzichte van mijn sterk gedaalde inkomsten.

 

Mijn bestaande klanten betalen jaarlijks voor een dienst mijn vraag is:

 

1) kan ik hen na uitschrijving van de KVK nog facturen sturen aan klanten ( zonder BTW ) ?

Eén stap terug: BTW-plicht is geen keuze, maar een verplichting. Als jij BTW-plichtige diensten levert, ben je verplicht je in het handelsregister in te schrijven.

 

 

Je mag toch ook als particulier diensten leveren en hoeft daarvoor toch niet als ondernemer ingeschreven te staan (eenmanszaak) ? Mijn accountant heeft mij zelf gezegt dat dit wel mogelijk is

Heeft die accountant dat ook al in een onvoorwaardelijk advies vastgelegd? Dat lijkt me wel zo handig, zodat je hem straks aansprakelijk kunt stellen.

Link naar reactie
  • 0

De dienst die ik lever kan ik ook prima als particulier aanbieden er zijn ook wel concurrenten die als particulier hetzelfde doen,

het enige verschil is dat ik reeds lever als eenmanszaak aan deze klanten, die willen natuurlijk graag BTW op de factuur maargoed een concurrent die hetzelfde aanbiedt als particulier berekend ook geen BTW.

 

Het gaat mij erom dat als de factuur zonder BTW wordt ik deze dan als extra verdiensten kan opgeven op persoonlijk quota, dit mag tot een bedrag van 6000.- geloof ik, belastingvrij, daar blijf ik ruim onder. Dat is dus waar ik naar toe wil en waarom ik die 3 vragen gesteld heb.

 

Nog een keer de vragen

1) kan ik hen na uitschrijving van de KVK nog facturen sturen aan klanten ( zonder BTW ) ?

2) Kunnen klanten weigeren deze facturen te voldoen omdat ik deze niet langer als onderneming met BTW verstuur?

3) Wat is de beste manier om te communiceren dat je als particulier verder gaat en niet meer als onderneming?

 

Iemand die daar inhoudelijk een reactie op heeft?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De dienst die ik lever kan ik ook prima als particulier aanbieden er zijn ook wel concurrenten die als particulier hetzelfde doen,

het enige verschil is dat ik reeds lever als eenmanszaak aan deze klanten, die willen natuurlijk graag BTW op de factuur maargoed een concurrent die hetzelfde aanbiedt als particulier berekend ook geen BTW.

 

Het gaat mij erom dat als de factuur zonder BTW wordt ik deze dan als extra verdiensten kan opgeven op persoonlijk quota, dit mag tot een bedrag van 6000.- geloof ik, belastingvrij, daar blijf ik ruim onder. Dat is dus waar ik naar toe wil en waarom ik die 3 vragen gesteld heb.

 

Nog een keer de vragen

1) kan ik hen na uitschrijving van de KVK nog facturen sturen aan klanten ( zonder BTW ) ?

Ja, dat kan net zoals elke ondernemer ervoor kan kiezen zijn onderneming uit te schrijven bij de KvK, maar zoals gezegd doe je er goed aan de adviezen van de mensen die zeggen dat het toegestaan is vast te leggen, zodat je verhaal kunt halen indien nodig.

2) Kunnen klanten weigeren deze facturen te voldoen omdat ik deze niet langer als onderneming met BTW verstuur?

Als jij je aan de overeenkomst houdt kunnen ze dat niet doen. Dat betekent dus dat als je voorheen 100 ex. btw rekende, dat je nu 100 zonder btw zult moeten rekenen.

3) Wat is de beste manier om te communiceren dat je als particulier verder gaat en niet meer als onderneming?

Dat ligt eraan hoe je normaal gesproken met je klanten communiceert. Je kunt iets melden als 'Per is er geen btw-plicht meer voor de dienst die door ondergekende aan u wordt geleverd. Om die reden zult u vanaf die datum facturen ontvangen waarop geen btw meer wordt berekend.'

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om het bedrijf te verkopen? Zodat de andere verder gaat met de onderneming en de klanten ook ondersteund bij vragen et cetera?..

 

Ik weet niet in welke diensten je handelt maar als jij je bedrijf verkoopt ben je volgens mij overal vanaf.

 

Of niet?

Link naar reactie
  • 0

beste Novalogic

 

Zoals StevenK terecht opmerkt, je hebt geen keuze tussen wel of geen BTW. Ook als 'particulier' verkoper kun je BTW plichtig zijn, sterker nog, zelfs IB plichtig. De inschrijving KvK heeft daar niets mee van doen!

 

Ik vermoed dat er iets misgaat met jouw belastingzaken. Want als je inkomsten dalen, dan is de effectieve belastingdruk helemaal niet 30% en 5% ZVW (ander topic van je).

 

Helemaal als ondernemer die minimaal 24 uur per week werkt in zijn onderneming is het een feest in NL qua belastingheffing:

zelfstandigenaftrek, startersaftrek, 12% MKB winstvrijstelling, doteren aan de FOR, willekeurig afschrijven.

 

De feitelijke belastingdruk bij een winst van 40.000 commercieel kun je vrij eenvoudig terugbrengen naar 7.000 euro. Dan hebben we het dus over 17,5% netto belastingdruk. (vergelijk 12K aan netto belasting in loondienst !!!)

 

Geen BTW factureren heeft daar al helemaal geen plek in omdat jouw klant de BTW aan jou betaalt. Als je denkt dat je daarmee een concurrentievoordeel kunt halen qua prijs, dan wordt het tijd dat je de cijfers gewoon compleet laat doorlichten. Als het met jou zo slecht gesteld is door toedoen van de fiscus, dan heeft heel webshoppend NL daar dus blijkbaar ook last van ;)

 

Volgens mij doe je er beter aan eens gezond fiscaal advies in te winnen dan te klagen over de belastingheffing.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.