• 0

Barterdeal in administratie (belastingtechnische vraag)

Hoi allen,

 

Ik heb een mooie barterdeal te pakken en ben deze nu in mijn administratie aan het verwerken. Dat wil zeggen, daar was ik mee bezig totdat ik besefte dat ik eigenlijk helemaal niet weet hoe ik dat moet doen. Ik kon het hier nergens vinden op het forum en elders wel gevonden hoe het te doen maar niet de gevolgen van het verkeerd doen. Dus even ter bevestiging de vraag hier neergelegd.

 

De deal:

2 dozen champagne tegen 1 advertentie (mocht je hem tegenkomen, ik had haast dus het design er van is niet al te best ;) )

 

De advertentie is natuurlijk qua mediawaarde meer waard dan mijn 12 flessen grand cru champagne. Vraag:

1. We doen dit met gesloten beurzen. Houdt de belastingdienst rekening met het verschil in waarde van de barter?

2. Ik heb een factuur gemaakt met waarde 0, moet ik ook een factuur van de wederpartij hebben met waarde 0?

3. Moet er iets van belasting worden afgedragen?

4. Kan ik de kosten van de flessen (aankoop, accijns & transport) wel opvoeren dan? (lijkt mij wel maar vraag het toch maar even. Geloof niet dat iemand mij kan dwingen winst te maken toch?)

 

Anyway, hartelijk dank voor de antwoorden. Ik heb overigens een boekhouder dus heel veel van boekhouden weet ik niet. De boekhouder is nu even op vakantie.

“One holds a bottle of red wine by the neck, a woman by the waist, and a bottle of Champagne by the derriere.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beide partijen moeten een factuur uitreiken voor de waarde van de prestatie en een factuur opmaken met BTW zie de site van de belastingdienst over bartering

 

Je moet dus geen factuur voor nul maken maar voor de waarde van de flessen champagne en zij voor de waarde van de advertentie.. dit maak je dus gewoon dezelfde bedragen.. (even afspreken dus). vervolgens streep je de verkoop en inkoop factuur tegen mekaar weg zodat er over en weer niets betaald hoeft te worden.

 

De inkoopkosten die jij hebt gemaakt zijn inderdaad gewoon aftrekbaar.. en nee de belastingdienst kan je niet verplichten winst te maken op elke deal..

 

Als beide ondernemingen BTW plichtig zijn. moet je de btw op de verkoopfactuur afdragen en kun je de btw op de inkoopfactuur aftrekken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.