• 0

Stortingsplicht BV vervalt?!

Van Gennip: 'Recht van buurlanden is flexibeler'

 

DEN HAAG - De kapitaaleis voor besloten vennootschappen (bv's) van 18.000 euro zal binnenkort waarschijnlijk verdwijnen. Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken stelt dit vandaag voor aan de Tweede Kamer. Ook andere verplichtingen worden wellicht versoepeld

 

Zie voor het vervolg van het artikel: www.zibb.nl/ondernemen/ondernemen_nieuwsbericht.asp?artnr=690410

 

 

Gaat dit kabinet toch nog meedenken met ondernemers?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan kunnen de eenmanszaak en de cv ongeveer weg of niet? In een BV zijn prive en zakelijk vermogen gescheiden, dus dat is veel aantrekkelijker v.w.b. de aansprakelijkheid.

Als van Gennip haar plan gehonoreerd wordt, dan is de kans groot dat van de eenmanszaak en de cv in de toekomst minder gebruik zal worden gemaakt. Echter, de keuze voor de rechtsvorm heeft niet alleen met vermogensrechtelijke aspecten (waaronder de scheiding tussen prive en zakelijk vermogen) te maken, maar kan ook zijn ingegeven door fiscale voordelen. De eenmanszaak biedt voor starters nu eenmaal bijzondere faciliteiten die voor de BV bijvoorbeeld niet gelden. Naast de stortingsplicht zijn er ook nog allerlei kosten verbonden aan de oprichting van een BV. Dus of er na het vervallen van de stortingsverplichting massaal een omzetting zal plaatsvinden, dat valt nog te bezien.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

In de landen om ons heen die lagere eisen stellen aan de zekerheden voor derden bij het oprichten van een rechtspersoon gaan heel andere mechanismen werken.

 

Niet alleen de bank, maar ook leveranciers eisen daar hoofdelijke aansprakelijkheid stelling van de dagelijkse leiding van een rechtspersoon.

 

Kijk in die landen wat ze voor een Moberg betalen en je snapt wat ik bedoel. Je moet maar in persoon durven hangen als het mis gaat.

 

Bij het opheffen van de stortingsplicht wordt er alleen maar een eind gemaakt aan de schijnzekerheid, die de nederlandse vorm van kapitaalstorting oplevert. Velen gaan de dag na oprichting en dus kapitaalstorting naar de bank van de bv en neemt het geld dood leuk in prive op.

 

Nee de spelregels worden zo duidelijker en meer aan civiele partijen hoe ze dingen willen regelen.

 

En in het noorden van ons, scandinavie, is het bijna onmogelijk om te starten. Even zo bij onze oosterburen. Duitstalige overheden zijn overigens nog altijd zeer strikt. Een oprichter is daar nog steeds van zeer onbesproken gedrag en bewezen van goede stand. De gevolgend daarvan proberen ze nu krampachtig wat aan te doen middels startsubsidies.

 

Ten zuiden van ons verschilt het. Maar iedereen daar weet dat hij lang op zijn betaling kan gaan wachten. Dus hoe conventioneler de historie van een land wordt het moeilijker voor starters. gegarandeerd.

 

In Engeland en Schotland is het gewoon de gevestigde orde die ondanks alle regelgeving dezelfde zal blijven. Dat je daar zowat de doodstraf krijgt voor het afgeven van een ongedekte cheque weegt de minimale storting in een Ltd van 2 pond niet op. Diegene die kwaad wil kan kwaad krijgen.

 

Onze overheid zoekt haar stabiliteit bij de gevestigde orde, welke onderling gaan uitmaken hoe en wanneer er aan elkaar verdiend wordt. En iedere nieuwkomer zorgt maar dat hij zijn huiswerk heeft gedaan, anders komt die er niet tussen.

 

Groet, Raoul

 

P.S. zeker weer te extreem?

Link naar reactie
  • 0
P.S. zeker weer te extreem?

 

Nee hoor ;D we kunnen wel wat hebben hier. Ik maak uit je betoog alleen niet op of je het een goede zaak vindt dat de stortingplicht wordt afgeschaft.

 

Zelf vind ik de stortingsplicht enigzinds achterhaald, aan de andere kant, als leveranciers en banken nog moeilijker gaan doen en hoofdelijkheidsverklaringen gaan eisen, dan schiet de opheffing van de stortingplicht haar doel voorbij. Ik stort liever € 18.000,- (die ik gewoon kan gebruiken) en bestel gewoon op rekening dan dat ik alles contant moet betalen of borgen moet stellen of ingewikkelde hoofdelijkheidsverklaringen moet tekenen.

 

Maar ja, wie weet. Misschien valt het mee.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

P.S. zeker weer te extreem?

Zelf vind ik de stortingsplicht enigzinds achterhaald, aan de andere kant, als leveranciers en banken nog moeilijker gaan doen en hoofdelijkheidsverklaringen gaan eisen, dan schiet de opheffing van de stortingplicht haar doel voorbij. Ik stort liever € 18.000,- (die ik gewoon kan gebruiken) en bestel gewoon op rekening dan dat ik alles contant moet betalen of borgen moet stellen of ingewikkelde hoofdelijkheidsverklaringen moet tekenen.

Maar ja, wie weet. Misschien valt het mee.

Ik verwacht niet dat bankiers en leveranciers bij het afschaffen van de stortingsplicht ineens veel slechter zullen slapen. De stortingsplicht is immers niet meer dan een fictie en in praktijk is deze reeds aangewend of er staan al schulden tegenover. Iedereen die hoop en vertrouwen put uit het feit dat de BV in ieder geval een minimum aan gestort kapitaal bevat zou ik van harte in overweging willen geven om het ondernemerschap vaarwel te zeggen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik maak uit je betoog alleen niet op of je het een goede zaak vindt dat de stortingplicht wordt afgeschaft.

 

Ja van mij mag die worden afgeschaft. Maar diegen die denken dat alles daardoor makkelijker is en de aansprakelijkheidstelling zo goed als verwdijnt vergist zich vervelend.

 

Een rechtspersoon is niet zelfstandig tot handelen in staat, het is de dagelijkse leiding die in de extremen hoe dan ook aansprakelijk zijn.

Link naar reactie
  • 0
Ik maak uit je betoog alleen niet op of je het een goede zaak vindt dat de stortingplicht wordt afgeschaft.

 

Ik weet het gewoon nog niet. Ik zie voordelen en ik zie nadelen. Zelf heeft die stortingsplicht me nooit in de weg gezeten en ik heb aardig wat BV's (helpen)oprichten. Het is wel een plechtig moment als de aandeelhouders hun kapitaal storten. ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hey Nils,

 

Je zal begrijpen dat ik deze actie van harte toejuich. Uiteraard heb ik geen last gehad van die storting, want mijn bedrijf is een Ltd. En daar is die storting nooit noodzakelijk geweest.

 

Wellicht begint eindelijk het licht te branden in Den Haag.

 

Ik ben al bezig met het aanschrijven van de Staatssecretaris voor het afschaffen van de jaarlijkse bijdrage aan de KvK, met uitzondering van de bijdrage voor het Handelsregister.

 

Overigens kunnen jullie ook je grieven over administratieve lasten kwijt op de site van voormalig ondernemer en thans VVD Tweede Kamerlid C. Aptroot; www.minderregels.nl

 

 

Michael.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.