• 0

Discussie: Betalen we als ondernemers in NL te veel belasting?

Zie topic titel.

 

Ik neem (nog) geen stelling, maar open graag de discussie n.a.v. dit topic

 

Het is op HL verboden om fiscale ontduikingstips te vragen en te posten (daar zal dus ook streng op toegezien worden), maar ik ben toch benieuwd hoe jullie mening is over de vraag hoe jullie de belastingdruk ervaren in NL?

 

Voor de goede orde: alles telt mee: BTW, IB, VPB, Dividendbelasting, etc. ongeacht de rechtsvorm. Zet de rechtsvorm er wel bij, anders mist een reactie haar doel.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 4

Och we hebben het zo slecht allemaal.

 

BPM: ga met de trein of rij een zuiniger auto (de BlueMotion Polo bijvoorbeeld heeft geen BPM en ook op elektrische auto's zit geen BPM).

Overdrachtsbelasting: om de grote kostenpost van de hypotheekrenteaftrek te compenseren moet de overheid toch iets? Schaf die overdrachtsbelasting af en ook de hypotheekrenteaftrek (ik schiet mezelf hier erg mee in de voet kan ik je zeggen, maar toch), dan staan we quitte

Filedruk: door populistische machtsblokken (Telegraaf, et cetera) wordt de kilometerheffing niet tegengehouden (okay, de val van het kabinet helpt ook niet mee). Een eerlijk systeem waar de gebruiker (vervuiler klinkt zo negatief) betaalt wordt de prullenbak ingegooid omdat de boer niet eet wattie niet kent

 

Eerder werd al aangehaald dat Nederland het best goed doet, naar aanleiding van een onderzoek van PWC. Nederland staat op de wereldranglijst op de 82e plaats.

 

De Failed States Index (ook wel de 'in-welk-land-wil-ik-wonen-en-werken-lijst) kent vier categoriën landen: Alert (daar wil je niet wonen), Warning, Moderate en Sustainable. Nederland valt in die laatste categorie. Als we de categoriën Moderate en Sustainable meenemen (in de rest van de landen zou ik geen zaken willen doen), blijven er 44 landen over, waarvan er in ieder geval 5 als oliestaat en/of belastingparadijs gekwalificeerd kunnen worden (VAE, Bahrein, Luxemburg, et cetera). Zelfs als je die meeneemt, staat Nederland op een prima 17e plek. Zonder deze landen meegerekend staat Nederland op de 12e plek, van in totaal 39 landen.

 

In het lijstje Sustainable States (weinig corruptie, criminaliteit, gedwongen herhuisvesting, goede verspreiding van publieke diensten, et cetera) staan we op 8e plek van in totaal 14. Boven ons bijvoorbeeld Luxemburg, Iceland (haha), Ierland, Denemarken en onder ons (meer belastingdruk) landen als Noorwegen, Australië, Finland en Canada.

 

Tot zover de cijfers.

 

  • Vind ik dat we teveel belasting betalen: nee; in relatie tot de rest van de wereld betalen we niet veel belasting.
  • Vind ik dat we minder belasting moeten betalen? Kijkende naar bovenstaande cijfers: nee.
  • Vind ik dat de overheid efficiënter zou kunnen werken en door sectoren anders in te delen wellicht minder belastingdruk zou kunnen ontstaan? Jazeker. Ik ben als ondernemer eigenwijs genoeg om dat te denken.
  • Denk ik dat het realistisch is dat dit zou lukken? Nee, vooral niet gezien de omstandigheden (denk aan dat populistisch blok wat elke langetermijnmaatregel--kilometerheffing, afschaffing hypotheekrente, verhoging AOW-leeftijd--zal wegstemmen).

 

Goed, en nu snel naar bed. Ik heb afgelopen weekend genoeg eieren gegeten om een jaar lang vruchtbare plannen uit te kunnen poepen om mijn steentje bij te dragen aan een beter Nederland. Onward!

 

p.s. de enige belasting waar ik niks van snap trouwens, is het successierecht. Dat mag van mij meteen de prullenmand in. Als iemand argumenten heeft waarom deze belasting zou moeten blijven bestaan, ik laat me graag overtuigen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_around_the_world

http://www.worldwide-tax.com/index.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Failed_States_Index

http://www.pwc.com/be/nl/press/2009-11-20-paying-taxes-2010.jhtml

Link naar reactie
  • 0

misschien levert dit nieuwe discussiepunten:http://bijonsindebv.kro.nl/uitzendingen/uitzending.aspx?afl=10820963

 

 

Klopt en JKdJ stelde ook heel stellig dat de FIOD de constructies van het HJC en consorten onderuit gaat halen. Ben benieuwd of daar gevolg aan gegeven wordt ???

 

Dat viel mij ook al op. Hij vertelde het met een dusdanig (naar mijn mening) zelfingenomen grijns, alsof hij al precies weet wat ons op dat gebied de komende dagen/weken/maanden te wachten staat. Alsof de data voor eventuele FIOD invallen al vast staan.

 

Maar dat is meer een interpretatie van zijn woorden en lichaamstaal.

Link naar reactie
  • 1

p.s. de enige belasting waar ik niks van snap trouwens, is het successierecht. Dat mag van mij meteen de prullenmand in. Als iemand argumenten heeft waarom deze belasting zou moeten blijven bestaan, ik laat me graag overtuigen.

 

Laat ik een poging wagen. In ons calvinistische landje vinden we dat we moeten werken in het zweet ons aanschijns. Dat kindertjes rijk geboren worden is tot daaraan toe (hun ouders betalen toch al belasting), maar dat ze zonder belasting te betalen, de rest van hun leven uit kun neus kunnen eten terwijl wij arme loonslaafjes en sappelende ondernemertjes ons de blubber werken, ja dat kan natuurlijk niet! Dus wegbelasten, die onverdiende rijkdom!

 

 

 

 

 

(Even voor de goede orde: dit is niet mijn persoonlijke mening. Hoewel ik overigens zelf niet zo'n bezwaar heb tegen successierechten.)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 2

(Even voor de goede orde: dit is niet mijn persoonlijke mening. Hoewel ik overigens zelf niet zo'n bezwaar heb tegen successierechten.)

 

Hmm, mijn mening kent geen nuance: afschaffen!

 

Het geld dat overgaat naar de erfgenamen is al onderworpen geweest aan belasting (IB, LB, Dividendbelasting, etc.). In theorie kan de fiscus een nalatenschap eindeloos belasten, ook als de erfgenamen en erflaters er niets mee doen! En dat gaat in tegen mijn rechtsgevoel.

 

Pa laat aan zoon 100K na. 10% heffing na 19K vrijstelling. Zoon parkeert dit op een spaarrekening ad 91.900 en betaalt 1,2% netto box 3. Door die heffing en inflatie zal de nalantenschap in waarde niet dalen.

 

Zoon overlijdt en laat 91.900 na aan zijn kind. Erfbelasting 7.290. Resteert 84.610. Dus na twee generaties is van 100K erfenis al 15.390 naar de schatkist. Bedenk dat over die 100K al IB of dividendbelasting geheven is.

 

:'(

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

(Even voor de goede orde: dit is niet mijn persoonlijke mening. Hoewel ik overigens zelf niet zo'n bezwaar heb tegen successierechten.)

 

Hmm, mijn mening kent geen nuance: afschaffen!

 

 

Volledig mee eens, de meest zinloze belasting die er bestaat. Puur en alleen om de schatkist te spekken.

 

Offtopic: Wellicht kunnen ze het vannacht nog afschaffen, dat scheelt mij morgenmiddag weer een tentamen ;D ;)

Link naar reactie
  • 0

Volledig mee eens, de meest zinloze belasting die er bestaat. Puur en alleen om de schatkist te spekken.

 

Robbert,

 

ik ben het geheel met je eens. Dat successierecht moet worden onttentamend om mee te beginnen ;) en daarna afgeschaft. Maar dan komt er wel weer iets anders voor in de plaats, want zijn (bijna) alle belastingen niet in het leven geroepen om de schatkist te vullen?

 

Tedje van Es (Koot & Bie/De Tegenpartij):

word je strakkies angeslaguh voor de keruh dat je per jaar met je èège wèèf heb legguh wippuh.

 

In feite zou één belasting kunnen volstaan, maar door de spreiding wordt de acceptatie groter. Alleen is dat bij sommige belastingen niet helemaal gelukt en bij het successierecht helemaal niet. Mijn rechtsgevoel wordt ook aangetast als er meerdere belastingen over één bron worden geheven.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie zo tevreden over de "Overdrachtsbelasting" dan?

 

Of die overdrachtsbelasting op zichzelf klopt is niet echt een vraag (nee dus), maar in het licht van de enorme kostenpost (hypotheekrenteaftrek) die er tegenover staat, valt het wat mij betreft nog wel mee. Af en toe pragmatisch zijn.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

P.J. en anderen, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Afschaffen van diverse belastingen zal moeten leiden tot verhoging van andere belastingen om het huishoudboekje sluitend te krijgen. Of tot bezuinigingen op overheidsuitgaven. Kies maar. Dat is nou politiek je verantwoordelijkheid nemen. ;).

 

 

Ik krijg de laatste jaren echter meer de indruk dat politiek bedrijven juist niet je verantwoordelijkheid nemen is!

 

Ik snap ook wel dat elk huishoudboekje kloppend moet worden gemaakt. Maar een gezond bedrijf zorgt voor zo min mogelijk overheadkosten. Dat zie ik bij onze Staat nog niet gebeuren.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind niet dat we in Nederland te veel belasting betalen. Ik heb er geen moeite mee om belasting te betalen in de wetenschap dat met die opbrengst ook een heleboel goede dingen gebeuren. En in feite is het toch zo dat belasting betalen betekent dat je in eerste instantie ook geld verdiend hebt. Als het minder kan graag maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Er zijn best een aantal punten waar ik problemen mee heb maar dat gaat niet zozeer om de hoogte als meer om de uitvoering.

 

De auto als melkkoe: de wijze waarop auto bezit en gebruik wordt belast heeft voor mij een vorm van onredelijkheid. De 'bijtelling' heeft wat mij betreft een verkeerde uitwerking. Werknemers die een auto van de zaak hebben betalen daarvoor extra belasting via de bijtelling, als gevolg daarvan willen die medewerkers maximaal rendement halen op hun auto en zullen deze zo veel als mogelijk in zetten. Of je nu 1500 km per jaar prive rijdt of 12000, de bijtelling is gelijk. Als ze daarnaast een kleine zuinige 2e auto thuis hebben zal indien mogelijk de vaak duurdere en grotere bedrijfsauto ingezet worden omdat daarvoor immers toch al is betaald. Veel reëler zou zijn als een medewerker per gereden kilometer een werkelijke km prijs (gebaseerd op type auto en brandstofverbruik) betaalt aan de werkgever. Op die manier liggen de kosten van de gereden kilometers waar ze horen. Maar goed dan loopt de overheid heel wat belasting mis dus dat zal wel niet gebeuren.

 

groeten, Astrid

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Even over de successierecht, dat ging over 'n tijdje wel al de betere kant op toch? Of is het inmiddels al veranderd maar nog niet genoeg? Ik weet alleen dat ik tijd terug hoorde dat ze de grenzen vanaf waar je veel belasting betaald hebben verhoogd....

 

Ik ben het er in ieder geval mee eens dat het frustrerend is dat er over eigen bezit, waar al belasting over betaald is, weer belasting over betaald moet worden, alsof ze tot het eind graantje mee blijven pikken.

 

Voor de rest ben ik over het algemeen wel tevreden. Ik ben niet 'n expert die daardoor heel fel voor of tegen bent. Maar ik weet wel dat als ik erg ziek ben geld geen probleem zal zijn, je krijgt uitgebreid behandeling als het nodig is. In vele andere landen is dat wel anders. Zo zijn er ook speciale scholen en werkverschaffing voor gehandicapten. Ik ben blij voor ze dat ze dan toch een gestructureerd leven kunnen hebben. Ook zijn er best veel extra aftrekposten of trucjes om inkomstenbelasting als zelfstandige te besparen. Het is misschien jammer dat je minder rechten hebt, zoals uitkering bij ziekte, maar dat weet je al als je eraan begint, het is je eigen keuze.

 

Er zal wel vaak sprake zijn van geldverspilling. Maar als ik er uitgebreid over ga zeuren vind ik dat ik moet proberen er iets aan te doen en dat lijkt me niet haalbaar. Ik accepteer het maar zoals het is....Zie het maar als een 'take it or leave it', er zijn zat emigreermogelijkheden als je het echt zat bent hier.

 

Sommige belastingen vind ik ook wel overdreven. Maar zoals anderen al netjes zeiden, als ze die afschaffen dan komt er wel weer ergens anders belastingregels bij.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de belastingdruk erg meevallen. 60% wordt (als de PVDA het alleen voor het zeggen krijgt) het tarief boven 1.5 K winst. Zeg jullie nu al toe dat ik dat GRAAG ga betalen. Heel veel mensen vergeten dat we eerst de nodige aftrekposten hebben en winstvrijstelling en dan met een schijvenstelsel werken. Als ik dan nog 1,5 ton over heb betaal ik over het meerdere (!!) graag 60%.

 

Hoeveel ondernemers hier op HL gaan hier de dupe van worden? Ik hoop voor jullie heel veel. ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Ook loonslaven niet mag ik toch hopen! 60% is echt van de gekke naar mijn idee.

 

Ach, nog niet zo heel lang geleden was het toptarief 72%. Ik meen dat dat sinds Oort (belastingherziening) dat teruggebracht werd naar een 3 schijven stelsel van 35, 50 en 60%. Sindsdien is het toptarief steeds verlaagd.

 

Het percentage is niet zo belangrijk. Het gaat om de totale belastingdruk, zie ook pag 1 van deze discussie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Elke ondernemer in NL weet dat je om een Euro privé uit te geven, je daar minstens 3 Euro omzet tegenover moet hebben staan. De meeste Eenmans-ondernemers, streven er dan ook naar om zoveel mogelijk zakelijke kosten t.o.v. hun privé-kosten te hebben staan. Ik ken er geen eentje die zichzelf in de voet schiet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.